Trygg gaming
Fem tiltak og storstilt samarbeid for trygg gaming blant barn og unge.
I dette treårige prosjektet tar vi sikte på flere tiltak for å nå ut bredt for å bidra til mer inkluderende spillkultur.
Fordi forprosjektet «Trygge gamingrom» fra 2023 viste at utfordringene med hets i gaming er mangefasettert og må tilnærmes fra ulike aspekter, har vi alliert oss med flere samarbeidspartnere: Medietilsynet, Jung Teachings, Break the mold, Ungdom og fritid, Vertebrae Entertainment og streameren Marina Drec.
Målsetningen er å redusere hets og trakassering i gaming. Spesielt trakassering på bakgrunn av kjønn, etnisitet, funksjonsevne og seksuell orientering.
Forprosjektet og vårt videre arbeid er i tråd med regjeringens dataspillstrategi 2024–2026. Spesielt målet om likestilling og mangfold i norske dataspill og dataspillbransje, og målet om en inkluderende, trygg og tilgjengelig dataspillkultur.
I prosjektet skal vi utvikle fem tiltak for å bidra til dette:
- Veileder for kjønnsnormer og gaming.
- Verktøyliste for jenter om hvordan møte hets.
- Undervisningopplegg for mellomtrinnet.
- Foreldreråd-filmer.
- Kampanje for foresatte, barn og unge.
Kristina Miklavic er prosjektleder.
Prosjektet har fått midler fra Bufdir.