Veien videre
Forebyggende arbeid handler om å redusere risikoen for blant annet sykdommer og psykososiale utfordringer. Forebyggende arbeid er derfor også arbeid som styrker enkeltindivider og mennesker generelt. Nettressursen «Kropp og selvfølelse» skal bidra med å forebygge risikoen for at psykososiale utfordringer hindrer elevene i å leve gode liv. Nettressursen skal også bidra med å styrke robustheten til elevene.
I rollen som veiledere og mentorer for ungdomsskoleelever spiller dere en avgjørende rolle i å fremme deres fysiske og mentale velvære. Spiseforstyrrelser, negativt kroppsbilde og lav selvfølelse er utfordringer som mange ungdommer kan møte. Derfor er det viktig med forebyggende arbeid, som å inkludere folkehelse og livsmestring i undervisningen. Denne veiledningen er ment å gi dere noen retningslinjer og ressurser for å støtte elevene deres på en positiv måte.
- Skap et trygt og støttende klassemiljø
- Et trygt og støttende klassemiljø er en forutsetning for å fremme positivt kroppsbilde og styrket selvfølelse. Sørg for å etablere en atmosfære preget av respekt, toleranse og inkludering. Oppmuntre elevene til å uttrykke seg fritt og respektere mangfoldet i kroppsstørrelse, utseende og evner.
- Øk bevisstheten rundt kroppsmangfold
- Mange ungdommer opplever press fra samfunnet om å oppnå et bestemt kroppsideal. Ved å øke bevisstheten rundt kroppsmangfold og utfordre stereotypene knyttet til utseende, kan lærere bidra til å motvirke negative kroppsbilder. Inkluder undervisningsmateriell og diskusjoner som fremhever mangfoldet av kroppsstørrelser og viktigheten av å akseptere og verdsette ulike kroppstyper.
- Fokus på sunn livsstil og velvære
- Undervisning om sunn livsstil er en viktig del av folkehelseopplæringen. Men sunnhet handler om veldig mye mer enn å være rask og oppfylle kostholdsrådene. For mange er det kanskje helt feil sted å starte. Fokuser bør derfor være på betydningen av bevegelsesglede og et godt forhold til mat. Vektlegg helsefremmende vaner fremfor vekttap eller ekstreme dietter. Oppmuntre elevene til å ta vare på kroppen sin som et uttrykk for egenomsorg og ‑respekt. Husk at helse er mangefasettert, og at vi har ulike oppfatninger av hva dette innebærer.
- Fremme positivt selvbilde og selvfølelse
- Hjelp elevene til å utvikle et positivt selvbilde og styrket selvfølelse ved å oppmuntre til selvrefleksjon og positiv selvsnakk. Gi dem muligheten til å identifisere og verdsette sine egne unike egenskaper, talenter og prestasjoner.
Oppgavene i denne modulen har som mål å igangsette disse punktene. I tillegg kan dere eksempelvis lage egne kroppsvettregler for klassen.
Våre kroppsvettregler
Vi har laget et forslag til kroppsvettregler dere kan ta i bruk her:
- Respekter andres kroppslige grenser: Hvis du ikke blir invitert til å snakke om noens kropp, bør du ikke ta det opp.
- Finn andre ting å gi komplimenter for: Finn andre ting å komplimentere enn kroppen. Du vet aldri hvordan noen kan oppfatte det. I stedet for å si «Du ser bra ut,» kan du si hvor hyggelig det er å se dem.
- Kroppen er ikke en unnskyldning: Du trenger ikke å forsvare eller rettferdiggjøre kroppen din. Du har rett til å være akkurat som du er.
- En kropp er en kropp: Det finnes ikke noe som heter en «sommerkropp» eller «ideal kropp.» Alle kropper er gode kropper.
- Respekter alle kropper: Alle kropper fortjener menneskelig respekt og anerkjennelse.
- Mat er ikke fienden: Mat er nødvendig og bra for deg. Ikke se på mat som noe negativt.
- Rett til helsehjelp: Uansett hvordan kroppen din ser ut, har du rett til helsehjelp.
- Snakk til deg selv som om du er din beste venn: Ikke kom med negative kommentarer om andres eller din egen kropp. Ord har makt og kan påvirke hvordan folk føler seg.
- Kroppspress er ikke greit: Ikke press andre til å endre kroppen sin. Alle har rett til å føle seg komfortable slik de er.
- Vær et godt forbilde: Vis respekt og aksept for alle kropper, både din egen og andres. Din holdning kan påvirke andres selvbilde på en positiv måte.