Bildet viser en veltet kopp. Ut av koppen renner det en rosa væske, og i væsken står det teksten Doing my best.
1. Til deg som er lærer

Pro­fe­sjonell avgrensning

Pro­fe­sjonell avgrensning er viktig for å skape et kon­struktivt læringsmiljø.

Å ha pro­fe­sjonell avgrensning inne­bærer å tydelig definere hvilke temaer som er pas­sende for dis­kusjon, være bevisst på egne grenser, og vite når det er nød­vendig å henvise elever til spe­sia­li­serte res­surser – for eksempel Spise­for­styr­rel­ses­for­eningen, Skeiv Ungdom eller helsesykepleier.

Opp­retthold en faglig dis­tanse for å sikre objek­ti­vitet og unngå per­sonlig involvering. Utforsk til­gjen­gelige res­surser, tips og sjekk­lister for å veilede under­vis­ningen på en ansvarlig og effektiv måte.

Når du snakker om temaer som kropp, selv­fø­lelse og sek­su­alitet, er det viktig å ta tema­tikken på alvor. Dis­ku­sjonene bør ikke være over­fla­diske eller for­hastede. Vurder klassens behov og vær åpen for å ta opp temaene dersom elevene ønsker det.

Husk at du ikke trenger å ha svar på alt, og det er ikke nød­vendig å dele per­sonlige erfa­ringer. Ofte kan det være til­strek­kelig å lytte. Når du møter spørsmål eller temaer utenfor din eks­pertise, kan du finne ut hvilken støtte elevene bør få videre, eller hvor du kan hente ytter­ligere kunnskap. Husk at du ikke trenger å vite alt – det er lov å si at du ikke vet, og at du trenger tid til å finne svaret. 

I hver bolk i denne nett­res­sursen finner du en liste med res­surser som kan være til hjelp og nytte, dersom du trenger mer kunnskap eller kunnskap om hvem du kan kon­takte for hjelp og bistand.

Øvelse gjør mester

  • Å til­rette­legge for sam­taler om kropp og selv­fø­lelse kan være utford­rende for mange, men som med alt annet – øvelse gjør mester. 
  • Tenk gjennom hva som er det verste som kan skje, og hvordan du vil håndtere det. Dis­kuter mulige til­nær­minger med kol­leger for å være bedre for­beredt på uventede situasjoner.
  • Øv deg også på å sette ord på følelser og bli bevisst på dine egne grenser. Hvis du opp­lever en oppgave som ube­ha­gelig, kan du vurdere å overlate den til en kollega eller søke hjelp fra en ekstern ekspert.
  • Det er ikke uvanlig å bruke humor som en mest­rings­strategi når man hånd­terer temaer knyttet til sek­su­alitet (se bolk 6). Humor kan lette stem­ningen og gjøre vans­kelige sam­taler mer til­gjen­gelige, men det er viktig å være bevisst på hvordan og når den brukes. Humor kan fort speile våre hold­ninger, og uten refleksjon kan det for­midle verdier eller opp­fat­ninger som kan virke stø­tende eller ekskluderende.
  • Som voksen som jobber med ungdom er det derfor viktig å reflektere over egne hold­ninger, både i og utenfor under­vis­ningen. Unngå å for­sterker ste­reo­typer. Din måte å snakke på kan påvirke ung­dommens trygghet, åpenhet og for­ståelse for det aktuelle temaet.

Ved å unngå å adressere temaene kropp, selv­fø­lelse og sek­su­alitet, kan du sende sig­naler om at du anser dem som uviktige, uve­sentlige eller for sen­sitive til å diskuteres.

Hvordan starte samtalen

Det kan være vans­kelig å vite hvordan vi skal starte en samtale om teamer som kropp og sek­su­alitet. Vi har derfor lagd en liten huske­liste for hvordan du kan gå frem.

  • For å legge til rette for sam­taler om kropp, er det essen­sielt å bygge tillit på forhånd. En trygg relasjon gjør det lettere for per­sonen å dele sine tanker og føle seg iva­retatt. Hvis noen elever har et begrenset eller ikke-verbalt språk, bør sam­talene hånd­teres av noen som kjenner dem godt eller kan tolke deres uttrykk.
  • Kropp, psykisk helse, grenser og sek­su­alitet er kom­plekse temaer, og det er viktig å øve seg på å møte disse utford­ringene. Ved å øve på slike sam­taler med kol­legaer, blir det lettere å håndtere dem i hver­dagen. Dette gir oss også bedre for­ut­set­ninger for å åpne opp for sam­taler om kropp, psykisk helse og sek­su­alitet, samt å møte utford­ringer som kan oppstå, siden vi har dis­kutert ulike sce­narier med vårt team.
  • Unngå mora­li­sering og en belæ­rende holdning. Det er greit å ikke vite alt.


Popup for Søkemotorbrukere

1. Til deg som er lærer