Oppgaver til klassen: Kropp og kjønn
Last ned presentasjon om Kropp og kjønn
Samfunnsfag
Oppgave 1: Film og refleksjon
Se episoden Helene sjekker ut: Transkvinner (2022) på NRK TV.
Refleksjonsspørsmål til filmen:
- Hvordan uttrykker dere kjønnet deres? (klær, kroppsholding, trening, stemmeleie, hår etc).
- Hvordan påvirker kroppen deres hvordan dere uttrykker kjønnet deres?
- Er det normer i samfunnet som påvirker hva vi tenker om kropp og kjønn? I så fall, hvilke og hvordan?
- Hvordan tenker dere det er å grue seg for å gå ut av døra hjemme? Utdyp gjerne og kom med eksempler. Trenger ikke være personlige.
- Hvordan tenker dere det kjennes på kroppen? Tenk over fysiske og følelsesmessige reaksjoner (skjelving, redd for å uttrykke seg, tør man å ta plass og le høyt?).
- Hvordan oppleves blikking? Hvordan oppleves blikking basert på hvilken kropp du har (tjukk, tynn, store pupper, små pupper, store muskler, små muskler?) og hvilket kjønn du har?
- Hva tar du som en selvfølge ved deg selv og din kropp?
Oppgave 2: Intervju
Mål: Å øke forståelse for kropp og kjønn og hvordan dette påvirker vårt forhold til egen kropp og andres kropper.
Oppgavebeskrivelse:
- Til lærer: Start med å lede en diskusjon om hva elevene forstår med begrepene «kropp» og «kjønn».
Diskuter hva som er forskjellen mellom disse to begrepene, hvordan de henger sammen og hva som påvirker ditt syn på kropp og kjønn. - Til lærer: Del klassen inn i grupper på 3–4 elever.
Velg 1–2 personer fra din gruppe som du vil intervjue om deres opplevelse av egen kropp og kjønn (alternativt: intervjue noen utenfor skolen fra forskjellige generasjoner eller forskjellige kjønn). Still spørsmål som:- Hvordan føler du deg med kroppen din?
- Har du noen gang følt deg presset til å se ut på en bestemt måte på grunn av kjønn?
- Etter at intervjuet er gjennomført, skal dere samarbeide om å lage en plakat eller en kort film som viser resultatene fra intervjuene. Plakaten eller filmen skal presentere hvordan mennesker kan ha forskjellige oppfatninger av kropp og kjønn og hva som kan påvirke dette.
- Til slutt skal dere presentere for klassen. Diskuter hva dere har lært om kropp og kjønn gjennom denne øvelsen, og hvordan dere kan bruke kunnskapen til å skape et mer positivt og inkluderende miljø rundt kropp og kjønn.
Oppgave 3: Kroppspress og selvbilde (diskusjon)
Caseoppgave: Emma føler seg ofte presset til å oppfylle samfunnets skjønnhetsidealer, spesielt på grunn av bilder hun ser på sosiale medier. Hun har begynt å tvile på sitt eget selvbilde og mislike kroppen sin. Hva tror du er årsaken til dette presset, og hvordan kan det påvirke Emmas liv og selvfølelse? Diskuter med klassen.
Kroppsøving
Oppgave 1: Refleksjonsoppgave
1. Fordeler og ulemper med kjønnsdelt idrett:
- Hva er noen fordeler med å ha kjønnsdelt idrett?
- Hva er noen ulemper med kjønnsdelt idrett?
- Kan du tenke deg idretter der kjønnsdeling gir mening? Hvorfor eller hvorfor ikke?
2. Idretter som ikke er kjønnsdelt:
- Hva er noen eksempler på idretter som ikke har kjønnsdelte konkurranser?
- Hva tror du er årsaken til at disse idrettene har valgt å ikke dele etter kjønn?
- Hvilke utfordringer kan oppstå når idretter ikke er kjønnsdelt?
- Hvilke fordeler kan oppstå når idretter ikke er kjønnsdelt?
3. Mangfold og inkludering:
- Hvordan tror du kjønnsdeling av idrett påvirker muligheten for alle å delta uavhengig av kjønn?
- Er det situasjoner der kjønnsdeling kan være ekskluderende for noen?
- Hvordan kan idretten være mer inkluderende for personer som ikke passer inn i en tradisjonell kjønnsdeling?
Disse spørsmålene kan hjelpe deg med å reflektere over kjønnsdeling av idrett og de mange aspektene knyttet til dette emnet.
Norsk
Oppgave 1: Kroppsidentitet (individuell refleksjon)
Skriv et kort essay (300–400 ord) om hva kroppen betyr for deg. Hva er dine tanker om hvordan samfunnet behandler ulike kropper? Har du noen personlige erfaringer eller observasjoner å dele?
Oppgave 2: Kunstig Intelligens og selvbilde (praktisk øvelse med KI)
a) Diskuter i grupper hvordan kunstig intelligens (KI) kan påvirke selvbildet til ungdommer. Kan KI bidra til positivt eller negativt selvbilde?
b) Bruk internett og forskning til å finne ut hvordan KI-bruk på sosiale medier og digitale plattformer kan påvirke unge menneskers selvfølelse og selvbilde. Finn eksempler og beskriv dem.
c) Basert på din forskning og diskusjon, lag en kort presentasjon som oppsummerer hvordan KI påvirker selvbildet og hva ungdommer kan gjøre for å opprettholde et sunt selvbilde i en digital verden.
Oppgave 3: Refleksjon om selvaksept og mangfold
a) Tenk på hva som gjør deg unik og hva du verdsetter hos deg selv.
b) Skriv en kort refleksjon (150–200 ord) om betydningen av å akseptere seg selv som man er, uavhengig av kroppspress og samfunnets forventninger. Hva kan du gjøre for å oppmuntre positivt selvbilde hos deg selv og andre?
Oppgave 4: Kjønn, makt og litteratur
Til lærer: På NDLA finner du oppgaver om kjønn, makt og fantastisk litteratur. Oppgave 2h er mer rettet mot kropp, men oppgavene bør gjøres i sammenheng: Lenke til oppgavene hos NDLA
Engelsk
Assignement 1: Write a short story
Write a short story about masculinity, femininity, or both, and how it impacts identity and the body.
Think about examples from your own life or what you have observed from those around you and in social media. How do you see gender impacting identity and your body, or the identities of others and how they express and move their bodies? Does this vary depending on race, religion, functional abilities, if you live in the countryside or city? Does body size matter? If you think yes, how? If you think no, why not?
The questions above are there to help you, but they do not need to dictate how you write your short story.
Assignement 2: A Creative Project
This project provides you with the opportunity to explore and express your thoughts on body image issues and gender norms through creative writing and visual art. You can choose to work individually or in groups, and the assignment consists of two main parts:
Part 1: Creative Writing (500–800 words)
Write a personal essay about how body image issues have affected you or someone you know. Discuss the specific expectations and norms associated with gender and body image.
Reflect on how media, advertising, and society, contributes to shaping these expectations. Also, discuss how this affects our perceptions of ourselves and others.
Explore ideas on how to combat negative body image issues and promote a positive body image in society. Share your own thoughts on what can be done to create a healthier attitude towards the body and self-image.
Part 2: Visual Art (Any form of visual art)
Create a visual art installation, painting, drawing, collage, photo project, or any other visual medium that illustrates the themes in your creative writing.
Your visual artwork should reflect your views on body image issues, gender norms, and ways to achieve a more positive body image.
Write a brief description (approximately 200 words) of your visual work, explaining how it relates to your essay and your thoughts on the subject.
Submission:
You can choose to present your creative essay and visual artwork in a way that suits you best – for example, in a class discussion, an exhibition, or as a digital presentation.
This project allows you to explore body image issues and gender norms in a personal and creative manner. This while sharing your thoughts with others, and reflecting on how we can work towards promoting a more positive and inclusive society regarding body image.
KRLE
Oppgave 1: Kjønn og livssyn
Hvordan påvirker livssyn og religion vår oppfattelse av kjønn? Hvordan påvirker denne oppfattelsen vår forståelse av kropp og hva som er «normalkroppen»?
Ta utgangspunkt i to forskjellige livssyn og/eller religioner og sammenlign. Hva er forskjellig? Hva er likt?
Oppgave 2: Filosofi og livsmestring
Les teksten på denne siden som handler om filosofiske refleksjoner om mot og livsmestring. Under teksten finner du flere elevoppgaver: Lenke til teksten
For eksempel, i den første oppgaven om modige forbilder, kan du finne dine egne, historiske eller litterære eksempler på mennesker som har vist stort mot i måten de bryter med normer for kropp og/eller kjønn.
I den tredje oppgaven om rollespill om mot, kan du tenke ut et rollespill som viser en situasjon der en eller flere personer blir utfordret på sitt mot når det gjelder kropp og kjønn.
Andre relevante oppgaver
Oppgave 1: Kjønn og markedsføring i sosiale medier
I denne oppgaven skal du utforske hvordan markedsføring på sosiale medier kan påvirke oss basert på kjønn. Du vil gjennomføre en undersøkelse ved å samle inn og analysere reklamer som retter seg mot deg og dine jevnaldrende på sosiale medieplattformer. Du vil også utforske om gjestene på en kunstutstilling legger merke til kjønnsdelingen når de ser på bildene.
Trinn 1: Datainnsamling
I løpet av en uke skal du ta screenshots av reklamer på sosiale medieplattformer som du mener er rettet mot deg og dine jevnaldrende. Lag en samling av disse reklamene og print dem ut.
Trinn 2: Kunstutstilling
- Heng opp alle reklamene som er samlet inn på en kunstutstilling på skolen.
- Del reklamene i to grupper uten at gjestene vet at de er delt etter kjønn.
- Gi gjestene post-it lapper og be dem om å skrive ned hva de synes om hver reklame og henge lappene opp ved siden av reklamene.
Trinn 3: Analyse og diskusjon
- Etter kunstutstillingen, samle inn alle lappene og registrer hva gjestene har skrevet.
- Analyser resultatene og se om gjestene har lagt merke til kjønnsdelingen og om de har forskjellige meninger om reklamene basert på kjønn.
- Diskuter funnene i klassen og prøv å forstå hvorfor det kan være forskjeller i oppfatningen av reklamene basert på kjønn.
Spørsmål for diskusjon:
- Hvordan tror du reklame påvirkes av kjønn?
- Hvordan tror du opplevelsen av reklamer og markedsføring kan være forskjellig for personer med ulike kjønnsidentiteter enn det som tradisjonelt er representert som «mann» eller «kvinne» i reklamene?
- Kan du identifisere mønstre eller tendenser i reklamene som ble delt inn i forskjellige kjønnsgrupper?
- Tror du algoritmer på sosiale medier spiller en rolle i hvordan reklamene vises til ulike mennesker? Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Kan du tenke deg hvordan reklamer kan påvirke personer med ikke-binære, genderqueer eller andre kjønnsidentiteter? Hvilke utfordringer eller positive aspekter kan de stå overfor?
- I hvilken grad tror du at sosiale mediealgoritmer tar hensyn til kjønnsidentiteter utenfor det binære kjønnssystemet? Hvordan kan disse algoritmene forbedres for å inkludere en mangfoldig representasjon?
- Hvordan kan vi som samfunn arbeide for å gjøre reklamer og markedsføring mer inkluderende for alle kjønnsidentiteter?
I metodeboken «Riv Gjerdene» finner du mange gode oppgaver du kan benytte og tilpasse.