En person ser inn i kamera. Vedkommende har svart og grønt hår, og har på seg svart og rød skjorte.
Foto: Christina @ wocintechchat.com
2. Kropp og kjønn

Opp­gaver til klassen: Kropp og kjønn


Last ned pre­sen­tasjon om Kropp og kjønn


Et WC-skilt for unisex-toalett.

Sam­funnsfag

Oppgave 1: Film og refleksjon

Se epi­soden Helene sjekker ut: Trans­kvinner (2022) på NRK TV.

Helene Sandvig og Sultan Hadaddeen ser i kamera.
Foto: Skjermdump nrk.no

Reflek­sjons­spørsmål til filmen:

  • Hvordan uttrykker dere kjønnet deres? (klær, kropps­holding, trening, stem­meleie, hår etc).
  • Hvordan påvirker kroppen deres hvordan dere uttrykker kjønnet deres?
  • Er det normer i sam­funnet som påvirker hva vi tenker om kropp og kjønn? I så fall, hvilke og hvordan?
  • Hvordan tenker dere det er å grue seg for å gå ut av døra hjemme? Utdyp gjerne og kom med eksempler. Trenger ikke være personlige.
  • Hvordan tenker dere det kjennes på kroppen? Tenk over fysiske og følel­ses­messige reak­sjoner (skjelving, redd for å uttrykke seg, tør man å ta plass og le høyt?).
  • Hvordan opp­leves blikking? Hvordan opp­leves blikking basert på hvilken kropp du har (tjukk, tynn, store pupper, små pupper, store muskler, små muskler?) og hvilket kjønn du har?
  • Hva tar du som en selv­følge ved deg selv og din kropp?

Oppgave 2: Intervju

Mål: Å øke for­ståelse for kropp og kjønn og hvordan dette påvirker vårt forhold til egen kropp og andres kropper.

Opp­gave­be­skri­velse:

  1. Til lærer: Start med å lede en dis­kusjon om hva elevene forstår med begrepene «kropp» og «kjønn».
    Dis­kuter hva som er for­skjellen mellom disse to begrepene, hvordan de henger sammen og hva som påvirker ditt syn på kropp og kjønn.
  2. Til lærer: Del klassen inn i grupper på 3–4 elever.
    Velg 1–2 per­soner fra din gruppe som du vil intervjue om deres opp­le­velse av egen kropp og kjønn (alter­nativt: intervjue noen utenfor skolen fra for­skjellige gene­ra­sjoner eller for­skjellige kjønn). Still spørsmål som: 
    • Hvordan føler du deg med kroppen din?
    • Har du noen gang følt deg presset til å se ut på en bestemt måte på grunn av kjønn?
  3. Etter at inter­vjuet er gjen­nomført, skal dere sam­ar­beide om å lage en plakat eller en kort film som viser resul­tatene fra inter­vjuene. Pla­katen eller filmen skal pre­sentere hvordan men­nesker kan ha for­skjellige opp­fat­ninger av kropp og kjønn og hva som kan påvirke dette.
  4. Til slutt skal dere pre­sentere for klassen. Dis­kuter hva dere har lært om kropp og kjønn gjennom denne øvelsen, og hvordan dere kan bruke kunn­skapen til å skape et mer positivt og inklu­de­rende miljø rundt kropp og kjønn.

Oppgave 3: Kropps­press og selv­bilde (dis­kusjon)

Case­oppgave: Emma føler seg ofte presset til å opp­fylle sam­funnets skjønn­hets­idealer, spe­sielt på grunn av bilder hun ser på sosiale medier. Hun har begynt å tvile på sitt eget selv­bilde og mislike kroppen sin. Hva tror du er årsaken til dette presset, og hvordan kan det påvirke Emmas liv og selv­fø­lelse? Dis­kuter med klassen.


Kropps­øving

En lærer og elever i ute på en idrettsbane.

Oppgave 1: Refleksjonsoppgave

1. For­deler og ulemper med kjønnsdelt idrett:

  • Hva er noen for­deler med å ha kjønnsdelt idrett?
  • Hva er noen ulemper med kjønnsdelt idrett?
  • Kan du tenke deg idretter der kjønns­deling gir mening? Hvorfor eller hvorfor ikke?

2. Idretter som ikke er kjønnsdelt:

  • Hva er noen eksempler på idretter som ikke har kjønns­delte konkurranser?
  • Hva tror du er årsaken til at disse idrettene har valgt å ikke dele etter kjønn?
  • Hvilke utford­ringer kan oppstå når idretter ikke er kjønnsdelt?
  • Hvilke for­deler kan oppstå når idretter ikke er kjønnsdelt?

3. Mangfold og inkludering:

  • Hvordan tror du kjønns­deling av idrett påvirker mulig­heten for alle å delta uav­hengig av kjønn?
  • Er det situa­sjoner der kjønns­deling kan være eks­klu­de­rende for noen?
  • Hvordan kan idretten være mer inklu­de­rende for per­soner som ikke passer inn i en tra­di­sjonell kjønnsdeling?

Disse spørs­målene kan hjelpe deg med å reflektere over kjønns­deling av idrett og de mange aspektene knyttet til dette emnet.


Ung jente sitter ved et bord. Hun ser på en pc-skjerm, med et konsentrert blikk.

Norsk

Oppgave 1: Kropps­iden­titet (indi­vi­duell refleksjon)

Skriv et kort essay (300–400 ord) om hva kroppen betyr for deg. Hva er dine tanker om hvordan sam­funnet behandler ulike kropper? Har du noen per­sonlige erfa­ringer eller obser­va­sjoner å dele?

Oppgave 2: Kunstig Intel­ligens og selv­bilde (praktisk øvelse med KI)

a) Dis­kuter i grupper hvordan kunstig intel­ligens (KI) kan påvirke selv­bildet til ung­dommer. Kan KI bidra til positivt eller neg­ativt selvbilde?

b) Bruk internett og forskning til å finne ut hvordan KI-bruk på sosiale medier og digitale platt­former kan påvirke unge men­neskers selv­fø­lelse og selv­bilde. Finn eksempler og beskriv dem.

c) Basert på din forskning og dis­kusjon, lag en kort pre­sen­tasjon som opp­sum­merer hvordan KI påvirker selv­bildet og hva ung­dommer kan gjøre for å opp­rett­holde et sunt selv­bilde i en digital verden.

Oppgave 3: Refleksjon om selv­aksept og mangfold

a) Tenk på hva som gjør deg unik og hva du verd­setter hos deg selv.

b) Skriv en kort refleksjon (150–200 ord) om betyd­ningen av å akseptere seg selv som man er, uav­hengig av kropps­press og sam­funnets for­vent­ninger. Hva kan du gjøre for å opp­muntre positivt selv­bilde hos deg selv og andre?

Oppgave 4: Kjønn, makt og litteratur

Til lærer: På NDLA finner du opp­gaver om kjønn, makt og fan­tastisk lit­te­ratur. Oppgave 2h er mer rettet mot kropp, men opp­gavene bør gjøres i sam­menheng: Lenke til opp­gavene hos NDLA


En ung jente leser en bok på biblioteket.

Engelsk

Assig­nement 1: Write a short story

Write a short story about mas­cu­linity, femi­ninity, or both, and how it impacts identity and the body.

Think about examples from your own life or what you have observed from those around you and in social media. How do you see gender impacting identity and your body, or the iden­tities of others and how they express and move their bodies? Does this vary depending on race, religion, func­tional abi­lities, if you live in the coun­tryside or city? Does body size matter? If you think yes, how? If you think no, why not?

The ques­tions above are there to help you, but they do not need to dictate how you write your short story.

Assig­nement 2: A Creative Project

This project pro­vides you with the opport­unity to explore and express your thoughts on body image issues and gender norms through creative writing and visual art. You can choose to work indi­vi­dually or in groups, and the assignment con­sists of two main parts:

Part 1: Creative Writing (500–800 words)

Write a per­sonal essay about how body image issues have affected you or someone you know. Discuss the specific expecta­tions and norms associated with gender and body image.

Reflect on how media, adver­tising, and society, con­tri­butes to shaping these expecta­tions. Also, discuss how this affects our per­cep­tions of ours­elves and others.

Explore ideas on how to combat neg­ative body image issues and promote a positive body image in society. Share your own thoughts on what can be done to create a healthier attitude towards the body and self-image.

Part 2: Visual Art (Any form of visual art)

Create a visual art instal­lation, painting, drawing, collage, photo project, or any other visual medium that illust­rates the themes in your creative writing.

Your visual artwork should reflect your views on body image issues, gender norms, and ways to achieve a more positive body image.

Write a brief description (approxi­mately 200 words) of your visual work, expla­ining how it relates to your essay and your thoughts on the subject.

Sub­mission:

You can choose to present your creative essay and visual artwork in a way that suits you best – for example, in a class discussion, an exhi­bition, or as a digital presentation.

This project allows you to explore body image issues and gender norms in a per­sonal and creative manner. This while sharing your thoughts with others, and reflecting on how we can work towards pro­moting a more positive and inclusive society regarding body image.


Tre ungdom snakker sammen. De smiler. En av de har ryggen til.

KRLE

Oppgave 1: Kjønn og livssyn

Hvordan påvirker livssyn og religion vår opp­fat­telse av kjønn? Hvordan påvirker denne opp­fat­telsen vår for­ståelse av kropp og hva som er «nor­mal­kroppen»?

Ta utgangs­punkt i to for­skjellige livssyn og/eller reli­gioner og sam­menlign. Hva er for­skjellig? Hva er likt?

Oppgave 2: Filosofi og livsmestring

Les teksten på denne siden som handler om filo­so­fiske reflek­sjoner om mot og livs­mestring. Under teksten finner du flere elev­opp­gaver: Lenke til teksten

For eksempel, i den første opp­gaven om modige for­bilder, kan du finne dine egne, his­to­riske eller lit­terære eksempler på men­nesker som har vist stort mot i måten de bryter med normer for kropp og/eller kjønn.

I den tredje opp­gaven om rolle­spill om mot, kan du tenke ut et rolle­spill som viser en situasjon der en eller flere per­soner blir utfordret på sitt mot når det gjelder kropp og kjønn.


En dame ser i kamera. Hun står foran en tavle med skrift og hun smiler.

Andre rele­vante oppgaver

Oppgave 1: Kjønn og mar­keds­føring i sosiale medier

I denne opp­gaven skal du utforske hvordan mar­keds­føring på sosiale medier kan påvirke oss basert på kjønn. Du vil gjen­nomføre en under­sø­kelse ved å samle inn og ana­lysere reklamer som retter seg mot deg og dine jevn­ald­rende på sosiale medie­platt­former. Du vil også utforske om gjestene på en kunst­ut­stilling legger merke til kjønns­de­lingen når de ser på bildene.

Trinn 1: Datainnsamling

I løpet av en uke skal du ta scre­en­shots av reklamer på sosiale medie­platt­former som du mener er rettet mot deg og dine jevn­ald­rende. Lag en samling av disse reklamene og print dem ut.

Trinn 2: Kunstutstilling

  • Heng opp alle reklamene som er samlet inn på en kunst­ut­stilling på skolen.
  • Del reklamene i to grupper uten at gjestene vet at de er delt etter kjønn.
  • Gi gjestene post-it lapper og be dem om å skrive ned hva de synes om hver reklame og henge lappene opp ved siden av reklamene.

Trinn 3: Analyse og diskusjon

  • Etter kunst­ut­stil­lingen, samle inn alle lappene og registrer hva gjestene har skrevet.
  • Ana­lyser resul­tatene og se om gjestene har lagt merke til kjønns­de­lingen og om de har for­skjellige meninger om reklamene basert på kjønn.
  • Dis­kuter funnene i klassen og prøv å forstå hvorfor det kan være for­skjeller i opp­fat­ningen av reklamene basert på kjønn.

Spørsmål for diskusjon:

  • Hvordan tror du reklame påvirkes av kjønn?
  • Hvordan tror du opp­le­velsen av reklamer og mar­keds­føring kan være for­skjellig for per­soner med ulike kjønns­iden­ti­teter enn det som tra­di­sjonelt er repre­sentert som «mann» eller «kvinne» i reklamene?
  • Kan du iden­ti­fisere mønstre eller tendenser i reklamene som ble delt inn i for­skjellige kjønnsgrupper?
  • Tror du algo­ritmer på sosiale medier spiller en rolle i hvordan reklamene vises til ulike men­nesker? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  • Kan du tenke deg hvordan reklamer kan påvirke per­soner med ikke-binære, gen­der­queer eller andre kjønns­iden­ti­teter? Hvilke utford­ringer eller positive aspekter kan de stå overfor?
  • I hvilken grad tror du at sosiale medie­al­go­ritmer tar hensyn til kjønns­iden­ti­teter utenfor det binære kjønns­sys­temet? Hvordan kan disse algo­ritmene for­bedres for å inkludere en mang­foldig representasjon?
  • Hvordan kan vi som samfunn arbeide for å gjøre reklamer og mar­keds­føring mer inklu­de­rende for alle kjønnsidentiteter?

I metode­boken «Riv Gjerdene» finner du mange gode opp­gaver du kan benytte og tilpasse. 

Popup for Søkemotorbrukere