Kropp og selvfølelse

Om denne kompetansepakka

Like­stil­lings­sen­teret har utviklet denne nett­res­sursen for deg som under­viser fra 7. klasse til første videre­gående. Mate­rialet du har til rådighet inne­holder åtte under­vis­nings­bolker som dekker ulike aspekter av kropp og selvfølelse:

Dette mate­riale er utformet for å kunne brukes med minimal for­be­re­delse og inklu­derer Power Point-presentasjoner med opp­var­ming­sopp­gaver, filmer og dis­ku­sjons­stoff. I tillegg tilbyr det opp­gaver som kan knyttes til føl­gende fag:

  • Engelsk
  • KRL
  • Kropps­øving
  • Norsk
  • Sam­funnsfag

Opp­gavene varierer fra kreative øvelser, som å lage en kunst­ut­stilling, til reflek­sjons­spørsmål som opp­muntrer elevene til å dykke dypere ned i temaene.

Det finnes en rekke gode nett­res­surser og kom­pe­tanse­pakker til­gjen­gelig. Denne res­sursen er ment som et sup­plement til disse, med et særlig fokus på kropp, selv­fø­lelse og rela­terte emner.

Det er viktig å merke seg at inn­holdet i nett­res­sursen ’Kropp og selv­fø­lelse’ har som mål å gi en over­ordnet for­ståelse av tema­tikken. Selv om noe av inn­holdet kan være kjent for mange, har vi, basert på til­bake­mel­dinger fra lærere og elever, valgt å inkludere denne over­ordnede infor­ma­sjonen. Vi har også inkludert lenker til påli­telige kilder hvor du kan finne mer utdy­pende mate­riale. Dette er gjort for å unngå at infor­ma­sjonen blir for over­vel­dende for både deg som for­midler og for elevene som mottar den.

Vi har valgt å fokusere på temaer som elever ofte etterspør mer kunnskap om, og som lærere ofte føler seg usikre på å undervise i.

Som lærer har du en unik mulighet til å påvirke ele­venes hold­ninger og atferd på en positiv måte. Ved å være åpen, ærlig og respektfull i under­vis­ningen, kan du skape et trygt og inklu­de­rende lærings­miljø som inspi­rerer elevene til å være åpne og ærlige med seg selv og andre.

Mange lærere kan føle seg sårbare når de under­viser om kropp, kjønn, selv­fø­lelse og sek­su­alitet, da disse temaene kan føles per­sonlige og sen­sitive. Dette kan gjøre under­vis­ningen ekstra utford­rende, spe­sielt for de som er bekymret for å utlevere noe om seg selv. På de neste sidene vil du finne noen nyttige tips for hvordan du kan stå trygt og pro­fe­sjonelt i under­vis­ningen, uten å føle at du må dele av din egen per­sonlige erfaring.

Møt pro­sjekt­gruppa

Carina Carlsen og Kristina Miklavic smiler og ser i kamera.
Carina Eli­sabeth Carlsen og Kristina Miklavic. 

Carina Eli­sabeth Carlsen, prosjektleder

Carina er verne­pleier med master i Empo­werment og helse­frem­mende arbeid. Mas­ter­opp­gaven omhandlet influ­encere og ansvars­fø­lelse i sosiale medier. Hun har også videre­ut­danning innen sek­suell helse, vei­ledning og coaching, mixed race studies, samt fat studies and body politics. Carina er aktiv i debatten rundt kropps­press, og har også skrevet boken «Ikke mer kake nå – om vekt­stigma i helsevesenet».

Kristina Miklavic, prosjektmedarbeider

Kristina har bachelor i psy­kologi og filosofi fra Kenyon College, Ohio, USA og master i filosofi fra Uni­ver­si­tetet i Bergen. Gjennom utdan­ningene har hun for­dypet seg i skam og kjønn med et inter­sek­sjonelt per­spektiv, og har sett spe­sielt på hvordan skam er norm­re­gu­le­rende, mora­li­se­rende og poten­sielt trans­for­me­rende for kjønnede iden­ti­teter. Kristina jobber også med pro­sjekter til­knyttet gaming. 

Res­surs­gruppe

Res­surs­gruppa består av kom­pe­tente fag­per­soner innen spise­for­styr­relse og læreryrket.