Kronikk i Utdanningsnytt om kjønn- og seksualitetsundervisning
Undervisning om kjønn og seksualitet kan vekke både entusiasme og uro hos lærere. Men om vi lykkes, kan skolen bli en arena for demokrati i praksis.
Dette skriver Eirik Skjelstad i en kronikk i Utdanningsnytt, som ble publisert 12. februar 2025.
«Dualiteten i å undervise om kjønn og seksualitet er åpenbar. På den ene siden gir det muligheter til å styrke elevers forståelse av seg selv og andre. På den andre siden kan det oppleves som utfordrende å balansere ulike perspektiver og meninger i et klasserom der elevene og deres foreldre kan ha svært ulike ståsteder.
Dagens samfunn preges av en økt oppmerksomhet rundt kjønn og seksualitet, samtidig som debatten om temaet ofte blir polarisert. Det er viktigere enn noen gang å gi rom for nyanser og anerkjenne kompleksiteten i disse spørsmålene.»
Du kan lese hele kronikken her: Lenke til kronikken i Utdanningsnytt
Her kan du lese mer om vårt prosjekt Likestilling i oppveksten: Lenke til infoside om prosjektet