Frøydis Sund og Goro Ree-Lindstad står ved siden av hverandre. De er blide og ser i kamera.
Kronikkforfatterne Frøydis Sund og Goro Ree-Lindstad. Foto: Jørgen Berg-Sollien
Kronikker

Jubi­le­ums­kronikk: 40 år i like­stil­lingens tjeneste

Hvordan skal vi få et mer åpent samfunn hvor alle kan delta på like vilkår? 40 år med erfaring ruster oss til oppgaven. Og ungdommen gir oss viktige hint.

I år fyller Stif­telsen Kvinne­uni­ver­si­tetet 40 år. På de årene har vi utviklet oss fra et femi­nistisk lærested for kvinner til å bil et etter­traktet og lands­dek­kende like­stil­lings­senter med kom­pe­tanse på alle diskrimineringsgrunnlag.

Et lærested på kvinners vilkår

Kvinne­uni­ver­si­tetet ble stiftet 27. august 1983 med Berit Ås i spissen. Med seg hadde hun et bredt parti­po­litisk fun­dament og ild­sjeler i lokal­miljøet. Det var femi­nis­tiske verdier og peda­gogikk. For­målet var å få syn­lig­gjort kunnskap om kvinner og gi kunnskap til kvinner. Skal vi lære, må vi også avlære gamle (u)sannheter. Bare slik kunne kvinner i samme grad som menn delta på like vilkår.

I villaen Rosenlund i Løten ble det holdt kurs, kon­fe­ranser, semi­narer og foredrag om kvinners vilkår i alt fra hjemmet til arbeidsliv og politikk. 

Det ble igangsatt ulike forsknings- og utvik­lings­pro­sjekter. Hjørne­steinen var likevel vok­sen­opp­læring; både for å fullføre grunn­skole og videregående.

Et stort antall kvinner fikk adgang til arbeids­livet på grunn av til­passet opp­læring. Kunn­skaps­for­mid­lingen ved Kvinne­uni­ver­si­tetet gjorde at kvinner fikk større mulig­heter til å delta på flere sam­funns­arenaer. De ble øko­nomisk selv­stendige og opp­ar­beidet seg pen­sjons­poeng. Forhold vi i dag tar som en selvfølge.

Nye behov krevde omstilling

Etter Reform 94 var det færre kvinner som hadde behov for vok­sen­opp­læring. Inn­tektene sank, og det ble vans­kelig å opp­rett­holde driften i sin opp­rin­nelige form. Løs­ningen ble en omlegging. Rosenlund ble solgt og vi endret navn på vår utad­rettede virk­somhet til Likestillingssenteret.

Fra vårt kontor på Hamar jobber vi i dag innenfor alle dis­kri­mi­ne­rings­om­rådene som følger av likestillings- og dis­kri­mi­ne­rings­loven. Vi er en pådriver for praktisk like­stil­lings­arbeid. Vi tar oppdrag for og sam­ar­beider med det offentlige, nærings­livet, fag­for­eninger og ideelle orga­ni­sa­sjoner. For å nevne noe.

Det progressive pride-flagget henger foran skilt med Likestillingssenteret-logo.

Kampen for kvinners ret­tig­heter har gått foran og vist vei for et mer like­stilt samfunn, også når det kommer til etni­sitet, sek­suell ori­en­tering, alder, kjønns­ut­trykk, kjønns­iden­titet og funk­sjonsevne. Selv om ordet like­stilling his­torisk er knyttet til kvinnekamp, inne­bærer like­stilling i dag så mye mer enn kjønn.

Sam­tidig er Like­stil­lings­sen­terets arv femi­nistisk. Derfor har vi fortsatt et tydelig kjønns­per­spektiv i alt vi gjør. For femi­nisme handler om at vi alle, uav­hengig av kjønn, skal ha like ret­tig­heter og muligheter.

Mye er gjort, men vi er langt fra i mål

Like­stil­lings­ut­ford­ringene i dag er sam­men­satte. Likevel må vi ikke glemme at det på 40 år har skjedd store sam­funns­end­ringer vi skal være stolte av. Fedre­kvoten og utvi­delse av den ga mulig­heter til mer like­stilt for­eldreskap, krav om kjønns­ba­lanse i styrer, like­kjønnede ekteskap og økt uni­versell utforming er noen eksempler på viktige like­stil­lings­po­li­tiske hendelser.

Men vi er langt fra ferdig. For­dommer og kjønnede for­vent­ninger gjør livet vans­kelig for mange. Synlige og usynlige bar­rierer er til hinder for like­stilling. Det er tydelig mot­stand mot skeives ret­tig­heter. Altfor mange blir utsatt for rasisme, hate­fulle ytringer og kroppspress.

Derfor må vi fort­sette kunn­skaps­for­mid­lingen. Vi må fort­sette å avlære gamle (u)sannheter. I kampen for like ret­tig­heter må vi syn­lig­gjøre ny kunnskap og bruke forskning for å påvirke i positiv retning. Være modige på vegne av de av oss som ikke opp­lever likestilling.

Til ung­dommen

I vår siste kart­legging, «Hva nå?», har vi undersøkt hvilke erfa­ringer og fore­stil­linger ungdom i Inn­landet har om like­stilling. De skal tross alt leve lenger enn oss i sam­funnet vi prøver å gjøre mer åpent.

Og ung­dommen mener at like­stilling er viktig. De vil lære mer om det i skolen. De deler synet med eldre gene­ra­sjoner om at like­stilling i arbeids­livet, spe­sielt likelønn, er en stor utfordring. Men de er også mer opptatt av anti­ra­sisme og dis­kri­mi­nering av skeive enn de av oss som er eldre. Det er det store bildet.

Basert på funnene i kart­leg­gingen har vi noen anbe­fa­linger, som svarer ut spørs­målet vi stiller inn­led­ningsvis: Hvordan skal vi få et enda åpnere samfunn hvor alle kan delta på lik linje? For eksempel:

  • Øke kom­pe­tansen om kjønns- og sek­su­ali­tets­mangfold blant lærere og elever.
  • Styrke faget utdan­ningsvalg i ung­doms­skolen med tanke på kjønn, normer og valg.
  • Mer kunnskap om rasisme og anti­ra­sistisk arbeid inn i skole og barnehage.
  • Sikre like­stilling for funk­sjons­hindrede barn og unge.
  • Mer forskning om ungdoms erfa­ringer og behov for vok­sen­støtte i skjermbruk, grense­setting, sek­suell utforskning på nett.
  • Gi barn og unge økt kunnskap om hva som fører til kropps­press gjennom det tverr­gående temaet livsmestring.

Anbe­fa­lingene må følges opp. Like­stil­lings­sen­teret foreslår å lage en 10-årsplan for like­stil­lings­ar­beidet i Inn­landet. Vi står klare. Like­stilling kommer ikke av seg selv.

Av Goro Ree-Lindstad, direktør, og Frøydis Sund, seniorrådgiver