Gi rom for meningsbrytning
Når noe blir sagt som du eller elevene ikke forstår eller er uenige i, kan det være fint å oppfordre eleven til å utdype. Still oppfølgingsspørsmål som gir rom for en åpen og ærlig samtale. Mange vegrer seg for å si meningen sin fordi de er redd for å si noe feil, bli feiltolket, eller bli stemplet på en slik måte som gjør at andre ser rart på deg. Ungdom ønsker som oftest ikke å stikke seg ut.
Vi trenger en felles forståelse om å ikke latterliggjøre det som blir sagt eller komme med personangrep. Altså, vi skal ikke si noe om personen som kommer med argumenter eller meninger vi er uenig i, men heller jobbe for å forstå logikken bak argumentene til personen og hvorfor vedkommende trekker den konklusjonen de gjør. Da kan vi forstå hvilke holdninger og oppfatninger argumentene er basert på, og det gir mer rom for å være uenige.
Det kan også være nyttig å anvende velvillighetsprinsippet, spesielt når vi diskuterer sensitive temaer som kropp, selvfølelse, seksualitet og kjønn. Velvillighetsprinsippet innebærer at vi tolker utsagn og handlinger i beste mening, inntil den som uttrykte dem har fått mulighet til å forklare seg nærmere. Dette prinsippet forutsetter også at ulike synspunkter og teorier blir presentert på en rettferdig og grundig måte, slik at de er best mulig rustet mot eventuelle innvendinger eller motargumenter.