Foto: Eliott Reyna/Unsplash.com
1. Til deg som er lærer

Hva kan «vippe deg av pinnen»?

Før du starter under­vis­ningen om sen­sitive temaer som kropp, selv­fø­lelse, spise­for­styr­relser eller kjønn, er det viktig å gjøre grundige for­be­re­delser. Dette inne­bærer ikke bare å gjen­nomgå under­vis­nings­ma­te­rialet, men også å reflektere over hvilke aspekter som kan bli utford­rende for deg som lærer. Hva kan poten­sielt «vippe deg av pinnen» i disse diskusjonene?

Denne reflek­sjonen er en essen­siell del av for­be­re­delsene, fordi den gir deg mulig­heten til å iden­ti­fisere poten­sielle trig­ger­punkter og føl­somme områder. For eksempel kan det være nyttig å vurdere om du har per­sonlige erfa­ringer eller sterke følelser knyttet til disse emnene, som kan påvirke din reaksjon på kom­men­tarer eller kon­tro­ver­sielle hold­ninger i klasse­rommet. Dette kan inkludere tid­ligere opp­le­velser, per­sonlige over­be­vis­ninger eller sen­si­ti­vitet overfor ned­set­tende kom­men­tarer om kjønn, kropp eller spiseforstyrrelser.

Når du har kartlagt mulige utford­ringer, bør du utar­beide en strategi for hvordan du kan håndtere dem på en kon­struktiv måte. Dette kan innebære:

  • Selv­re­fleksjon: Tenk gjennom hvordan du kan håndtere egne reak­sjoner hvis noe utford­rende blir sagt i klasse­rommet. Kan du opp­rett­holde en pro­fe­sjonell holdning og fokusere på hva som er best for elevene?
  • For­be­re­delse: Sørg for at du har en klar for­ståelse av under­vis­ningens mål, og hvordan du kan pre­sentere temaet på en respektfull og inklu­de­rende måte. Vær for­beredt på spørsmål og dis­ku­sjoner som kan oppstå.
  • Støtte: Vurder om det kan være nyttig å ha en kollega eller annen støtte til­gjen­gelig under under­vis­ningen, som kan hjelpe til med å moderere dis­ku­sjoner eller gripe inn ved behov.
  • Kom­mu­ni­kasjon: Ha en plan for hvordan du skal håndtere uak­sep­tabel opp­førsel eller kom­men­tarer fra elevene. Dette kan inkludere etab­lering av tydelige regler for respektfull del­ta­kelse i klasserommet.

Det er viktig å huske at under­visning om sen­sitive temaer kan utløse sterke reak­sjoner, både hos deg som lærer og hos elevene. Ved å være godt for­beredt og ha en klar strategi, kan du bidra til å skape et trygt lærings­miljø hvor alle kan lære og reflektere uten å føle seg såret eller ekskludert.

I tillegg bør du være opp­merksom på at også elevene kan føle seg usikre eller trigget. Selv om dette ikke bør hindre under­vis­ningen, kan det være lurt å ha en plan for å støtte elevene, for eksempel ved å involvere helse­syke­pleier eller sosial­lærer ved behov.


Popup for Søkemotorbrukere

1. Til deg som er lærer