Bildet viser flere hender som er samlet i en sirkel, med hver hånd liggende oppå de andre. Personene som eier hendene har på seg fargerike gensere.
Foto: Hannah Busing/Unsplash
1. Til deg som er lærer

Grup­pe­regler

Å etablere grup­pe­regler for under­visning om kropp er avgjø­rende for å skape et trygt og respekt­fullt lærings­miljø. Dette temaet kan være følsomt for mange elever, og det er viktig å legge til rette for en åpen og inklu­de­rende diskusjon.

Dis­ku­sjoner om kropp og rela­terte emner kan ofte være utford­rende, da de kan utløse sterke meninger og hold­ninger. Selv om alle har rett til å uttrykke sine syns­punkter, betyr ikke det at andre skal måtte tåle stø­tende eller respektløse kom­men­tarer. Derfor er det viktig å ha tydelige grup­pe­regler som elevene må følge, og som de kan støtte seg på når det oppstår usik­kerhet eller konflikt.

La elevene være med på å lage reglene

En effektiv måte å etablere grup­pe­regler på er å la elevene selv være med på å utforme dem. Dette gir dem en følelse av eierskap, noe som øker sann­syn­lig­heten for at reglene blir fulgt.

I tillegg til de reglene elevene foreslår, kan du sup­plere med viktige prin­sipper, for eksempel at del­ta­kerne skal tolke hver­andre i beste mening og tenke nøye gjennom hva de sier før de deler det med gruppen. Dette gjelder spe­sielt med tanke på å unngå kom­men­tarer som kan såre eller spre negativitet.

Det er også viktig å minne elevene om reglene før hver under­vis­ningsøkt i dette temaet. Du kan gjerne spørre dem om de fortsatt er enige i reglene, både for å styrke eier­skapet og for å gjøre det enklere å håndheve dem dersom dis­ku­sjonen sklir ut.


Popup for Søkemotorbrukere

1. Til deg som er lærer