Grupperegler
Å etablere grupperegler for undervisning om kropp er avgjørende for å skape et trygt og respektfullt læringsmiljø. Dette temaet kan være følsomt for mange elever, og det er viktig å legge til rette for en åpen og inkluderende diskusjon.
Diskusjoner om kropp og relaterte emner kan ofte være utfordrende, da de kan utløse sterke meninger og holdninger. Selv om alle har rett til å uttrykke sine synspunkter, betyr ikke det at andre skal måtte tåle støtende eller respektløse kommentarer. Derfor er det viktig å ha tydelige grupperegler som elevene må følge, og som de kan støtte seg på når det oppstår usikkerhet eller konflikt.
La elevene være med på å lage reglene
En effektiv måte å etablere grupperegler på er å la elevene selv være med på å utforme dem. Dette gir dem en følelse av eierskap, noe som øker sannsynligheten for at reglene blir fulgt.
I tillegg til de reglene elevene foreslår, kan du supplere med viktige prinsipper, for eksempel at deltakerne skal tolke hverandre i beste mening og tenke nøye gjennom hva de sier før de deler det med gruppen. Dette gjelder spesielt med tanke på å unngå kommentarer som kan såre eller spre negativitet.
Det er også viktig å minne elevene om reglene før hver undervisningsøkt i dette temaet. Du kan gjerne spørre dem om de fortsatt er enige i reglene, både for å styrke eierskapet og for å gjøre det enklere å håndheve dem dersom diskusjonen sklir ut.