Ung gutt smiler mot kamera. Han har på blå genser.
4. Vektstigma

Hva er vektstigma?

Stig­ma­ti­sering av ulike kropper kan oppstå på mange for­skjellige måter. Det kan være i åpenbare situa­sjoner, hvor en person blir eks­kludert fra akti­vi­teter, oversett eller nektet hjelp. Det kan også skje i mer subtile former, som gjennom blikk, kom­men­tarer eller anta­kelser. Stigmaet for­sterkes av snevre skjønn­hets­idealer, et begrenset syn på helse, og sam­funnets for­vent­ninger til hvordan en «riktig» kropp skal se ut og fungere. Slike hold­ninger påvirker både indi­viders selv­bilde og deres mulig­heter til å delta fullt ut i sam­funnet, og det er derfor viktig å utfordre disse normene og skape et mer inklu­de­rende miljø for alle kroppstyper.

Tykke men­nesker kan oppleve dis­kri­mi­nering og neg­ative kom­men­tarer om kroppsvekt og stør­relse. Andre eksempler på vekt­stigma kan være hold­ninger om at enkelte kropps­former eller utse­ende­trekk er mer attraktive eller øns­kelige enn andre. Dette kan skape en følelse av skam eller utilstrekkelighet.

 

Som lærere på ung­doms­trinnet er det viktig å være bevisst på vekt­stigma og hvordan dette kan påvirke ele­venes selv­fø­lelse og trivsel. Ved gjentatt eks­po­nering av subtile og eks­pli­sitte neg­ative hold­ninger mot ulike kropps­typer og kropps­egen­skaper, kan vi inter­na­lisere hold­ningene og tenke neg­ativt om oss selv. Dette selv om vi ikke nød­ven­digvis er enige i de neg­ative holdningene.

Det er viktig å skape et inklu­de­rende lærings­miljø der alle elever føler seg akseptert og verdsatt, uav­hengig av kroppsform eller utseende. Dette kan oppnås gjennom å ta i bruk ulike under­vis­nings­me­toder som foku­serer på positive sider ved kropps­mang­foldet. Eksem­pelvis gjennom å sette fokus på ulike kropper og deres funk­sjoner, fremfor deres utseende. Vi kan for­sterke denne til­nær­mingen ved å inte­grere kropps­po­sitive rolle­mo­deller og prak­tiske øvelser som fremmer en sunn for­ståelse av kropp.


Popup for Søkemotorbrukere

4. Vekt­stigma