En gruppe venner morer seg, ser i hver sin telefon.
6. Kropp og seksuell helse

Tips for under­visning om sek­suell helse

Dersom du aldri har undervist i sek­suell helse før, kan det lett opp­leves som stor og vans­kelig å skulle snakke om dette temaet. Men sek­suell helse er en viktig og naturlig del av folke­helsen og trenger slettes ikke være skummelt. Her følger en liste med kon­krete tips for deg som underviser.

  • Sett sek­suell helse på dags­or­denen
    Sek­suell helse er en naturlig del av det å være men­neske. Som lærere er det viktig å ta opp dette temaet på en trygg og inklu­de­rende måte. Økt kunnskap gir både lærere og elever større trygghet når det gjelder sek­su­alitet og rela­terte spørsmål.
  • Tilpass under­vis­ningen til ele­venes behov
    Lytt til elevene og tilpass under­vis­ningen etter deres modenhet og behov. Husk at sam­talen skal dreie seg om ele­venes læring, ikke om hva du per­sonlig mener eller føler om temaet.
  • Søk råd fra erfarne fag­per­soner
    Hvis du er usikker på hvordan du skal ta opp sek­suell helse i under­vis­ningen, søk hjelp fra kol­legaer eller andre fag­per­soner med erfaring på området. Det er alltid bedre å spørre enn å gjette. Og husk – det er ingen skam i å ikke kunne svaret!
  • Bruk riktige hjelpe­midler i under­vis­ningen
    Hvis du er usikker på hvordan du skal gjen­nomføre under­vis­ningen om sek­suell helse, ta med deg relevant mate­riale, som tema­hefter eller res­surser fra nett. Å for­berede seg godt gjør under­vis­ningen enklere.
  • Vær bevisst på tid og sted
    Når du tar opp sen­sitive temaer som sek­suell helse, er det viktig å være opp­merksom på når og hvor under­vis­ningen finner sted. Elevene bør føle seg trygge og kom­for­table for å kunne delta åpent i dis­ku­sjonen. Unngå derfor å dis­kutere disse temaene i uegnede omgi­velser. Med «uegnede omgi­velser» menes steder som ikke gir rom for pri­vatliv eller trygghet, som for eksempel i kor­ri­dorer, kantina eller andre åpne rom der andre kan overhøre sam­talen. Også set­tinger hvor elevene kan føle seg ukom­for­table eller eks­ponert – som i situa­sjoner med mange til­stede­væ­rende, eller i rom som ikke opp­fordrer til åpen dialog – kan hindre god læring. Det er også viktig å velge tids­punkt som passer for temaets alvor, der elevene er i riktig sinns­til­stand for å lytte, reflektere og stille spørsmål.
  • Bruk kunn­skaps­ba­serte metoder
    Hold deg opp­datert på de beste under­vis­nings­me­todene og res­sursene som finnes. Kunnskap er nøk­kelen til å gi god under­visning om sek­suell helse, og det er viktig å vite hvor du kan finne hjelp når du trenger det.
  • Vær for­beredt på utford­ringer
    Selv om du føler deg trygg på å undervise om temaet, kan det oppstå situa­sjoner hvor det føles vans­kelig. Det er helt normalt! Jo mer du snakker om sek­suell helse, desto mer naturlig blir det for både deg og elevene.
  • Respekter grenser, både dine egne og andres
    Grenser, både fysiske og psy­kiske, er viktige å respektere i under­vis­ningen. Snakk om grenser på en måte som hjelper elevene å forstå at det er greit å sette sine egne grenser og respektere andres.
  • Hold pri­vat­livet ditt utenfor under­vis­ningen
    I under­visning om sek­suell helse er det lett at man blir usikker, og trekker frem eksempler fra eget liv. Dette er også noe av årsaken til at så mange kvier seg for å holde denne type under­visning. Men i klasse­rommet skal fokuset være på ele­venes læring, ikke på dine egne erfa­ringer. Å holde en pro­fe­sjonell dis­tanse gjør under­vis­ningen tryggere og mer objektiv – både for deg og elevene.
  • Vær opp­merksom på dine egne for­dommer
    Det er helt normalt å ha for­dommer, men det å gjen­kjenne dem gir deg en mulighet til å reflektere over egne hold­ninger og justere dem. Dette gjør deg til en bedre og mer åpen lærer for elevene dine.

Lykke til!


Popup for Søkemotorbrukere

6. Kropp og sek­suell helse