Den lille boka om antirasisme

Slik bruker du boka i samtale med barn

La barna få tid til å se på illust­ra­sjonene når dere leser boken. Reflekter sammen over teksten og gi rom for at barna kan gi uttrykk for det de opp­lever under lesingen. Det å reflektere rundt ulike betyd­ninger av illust­ra­sjonene, er for eksempel en fin måte for barna å sette ord på sine egne erfa­ringer og følelser. Les gjerne boka flere ganger, og la barna iscene­sette hand­lings­al­ter­na­tivene, slik at de får øve på hva de skal gjøre i lig­nende situa­sjoner. Et tips kan være å samle kon­kreter som kan bidra til å illustrere hand­lingen i boka.

Å bare lese en bok er ikke nok, sam­talen i etterkant er minst like viktig. Sett av god tid til denne. Vi bør ikke la lesingen av en tematisk tung bok bli hen­gende i løse luften. Er det barn i gruppa som har opplevd rasisme i barne­hagen eller på andre arenaer, kan det å lese en bok være en kata­ly­sator for at hen begynner å reflektere over hva hen har blitt utsatt for, hvorfor det gjorde vondt i magen, og der­etter så smått åpner opp. Da er det viktig at den voksne er klar over sin rolle, og at den er åpen for å ta imot det barnet har å for­telle. Vær en trygg voksen, og snakk om det som har skjedd. La barnet sette ord på sin egen his­torie. Det er viktig at barnet får bekref­telse på at det de har vært utsatt for ikke er greit. Ikke bort­forklar eller minimer det som har skjedd ved å si at «gjer­nings­per­sonen» ikke forstod hva hen gjorde eller lig­nende. Fokuser på å lytte og gi barnet trygghet til å for­telle mer.

Bakerst i boken har vi laget forslag til spørsmål en kan stille barna for å sette i gang en god samtale om tema­tikken. Det er viktig at hoved­fokus for sam­talen er hva en kan gjøre for å mot­virke de neg­ative opp­le­velsene og eks­klu­de­ringen. Det kan du gjøre ved å rette søke­lyset mot verd­setting, kjær­lig­hets­hand­linger og fellesskapshandlinger.