Slik bruker du boka i samtale med barn
La barna få tid til å se på illustrasjonene når dere leser boken. Reflekter sammen over teksten og gi rom for at barna kan gi uttrykk for det de opplever under lesingen. Det å reflektere rundt ulike betydninger av illustrasjonene, er for eksempel en fin måte for barna å sette ord på sine egne erfaringer og følelser. Les gjerne boka flere ganger, og la barna iscenesette handlingsalternativene, slik at de får øve på hva de skal gjøre i lignende situasjoner. Et tips kan være å samle konkreter som kan bidra til å illustrere handlingen i boka.
Å bare lese en bok er ikke nok, samtalen i etterkant er minst like viktig. Sett av god tid til denne. Vi bør ikke la lesingen av en tematisk tung bok bli hengende i løse luften. Er det barn i gruppa som har opplevd rasisme i barnehagen eller på andre arenaer, kan det å lese en bok være en katalysator for at hen begynner å reflektere over hva hen har blitt utsatt for, hvorfor det gjorde vondt i magen, og deretter så smått åpner opp. Da er det viktig at den voksne er klar over sin rolle, og at den er åpen for å ta imot det barnet har å fortelle. Vær en trygg voksen, og snakk om det som har skjedd. La barnet sette ord på sin egen historie. Det er viktig at barnet får bekreftelse på at det de har vært utsatt for ikke er greit. Ikke bortforklar eller minimer det som har skjedd ved å si at «gjerningspersonen» ikke forstod hva hen gjorde eller lignende. Fokuser på å lytte og gi barnet trygghet til å fortelle mer.
Bakerst i boken har vi laget forslag til spørsmål en kan stille barna for å sette i gang en god samtale om tematikken. Det er viktig at hovedfokus for samtalen er hva en kan gjøre for å motvirke de negative opplevelsene og ekskluderingen. Det kan du gjøre ved å rette søkelyset mot verdsetting, kjærlighetshandlinger og fellesskapshandlinger.