4. Vektstigma

Opp­gaver til klassen: Vektstigma


Last ned pre­sen­tasjon om Vektstigma


En person sitter og leser et magasin.

Sam­funnsfag

Oppgave 1: Medie­kritikk og påvirkning

Ana­lyser hvordan medier påvirker opp­fat­ningen av kropps­bilde blant unge. Undersøk reklamer, sosiale medier eller popu­lær­kultur, og dis­kuter hvordan disse kan bidra til å skape og opp­rett­holde vekt­stigma. Hvordan kan sam­funnet arbeide for å fremme et mer rea­listisk og positivt kropps­bilde gjennom medie­kritikk og bevisst forbruk?

Oppgave 2: Inklu­dering i skolen

Utforsk hvordan vekt­stigma kan påvirke ele­venes trivsel og lærings­miljø i skolen. Dis­kuter tiltak og regler som skoler kan iverk­sette for å skape et inklu­de­rende miljø der alle elever føler seg akseptert uav­hengig av kropps­stør­relse eller utseende. Hvordan kan sam­funns­fag­un­der­vis­ningen bidra til å fremme bevissthet om kropps­mang­foldet og redusere stig­ma­ti­sering i skolen?


En tom gymgarderobe.

Kropps­øving

Oppgave 1: Reflek­sjons­notat om felles dusjing

Skriv en indi­vi­duell reflek­sjons­oppgave med for­deler og ulemper med felles dusjing. Notatet skal være på en minst en halv side. Du skal komme med en egen kon­klusjon, og et forslag til løsning.

Oppgave 2: Vekt­stigma og Bevegelsesglede

Dere skal nå gjen­nomføre en rekke akti­vi­teter som utfordrer ste­reo­typier og fremmer glede ved fysisk aktivitet.

Trinn 1: Intro­duksjon (10 minutter)

  1. Dis­kusjon: Start med en kort dis­kusjon om hva vekt­stigma er, og hvordan det kan påvirke folks følelser rundt fysisk akti­vitet. Del tanker om hvordan ste­reo­typier kan påvirke deres eget syn på trening.
  2. Refleksjon: Reflekter rundt om du noen gang har følt deg ube­ha­gelige eller dømt under trening, og hvordan dette påvirket deres opp­le­velse av fysisk aktivitet.

Trinn 2: Beve­gel­ses­glede (30 minutter)

  1. Beve­gel­ses­sta­sjoner: Sett opp for­skjellige sta­sjoner som foku­serer på akti­vi­teter som ikke nød­ven­digvis er knyttet til høy inten­sitet eller pre­stasjon, men mer til glede og egen­ut­fol­delse. Eksempler kan være: 
    • Danse­stasjon: Spill variert musikk og la elevene impro­visere dans.
    • Balanse­stasjon: Bruk balanse­puter eller tau for å utfordre balanse på en morsom måte.
    • Kreativ beve­gelse: Lag en stasjon der elevene kan bruke bånd eller andre utstyr for å skape ulike beve­gelser og former.
    • Rolig beve­gelse: Fokuser på yoga eller stret­ching med vekt på avslapning og kroppsbevissthet.
  2. Rotasjon: Rotere mellom sta­sjonene, og bruk tid på hver stasjon til å oppleve beve­gel­ses­glede og eks­pe­ri­mentere med for­skjellige måter å bevege seg på.

Trinn 3: Dis­kusjon og Refleksjon (20 minutter)

  1. Samtale: Etter akti­vi­teten, skal dere ha en åpen samtale om hvordan de ulike sta­sjonene fikk dere til å føle dere. Hvordan har akti­vi­teten utfordret din tid­ligere opp­fat­ninger om trening og bevegelse?
  2. Refleksjon: Reflekter over hvordan vi kan skape et mer inklu­de­rende og positivt miljø for alle når det gjelder fysisk akti­vitet. Dis­kuter måter å støtte hver­andre og opp­muntre til beve­gel­ses­glede uten fokus på vekt eller prestasjon.

Trinn 4: Avslutning (10 minutter)

  1. Skriv ned: Skriv en kort tekst om hva du har lært om deg selv og andre i løpet av opp­gaven. Dette kan være i form av et dag­bok­innlegg, et dikt, eller en kort refleksjon.
  2. Opp­sum­mering: Avslutt med en opp­sum­mering av dis­ku­sjonene og reflek­sjonene, og under­strek vik­tig­heten av å fremme et positivt syn på beve­gelse for alle.

En dame sitter i en sofa og leser en bok. Bak henne er en stor bokhylle full av bøker.

Norsk

Oppgave 1: «Kroppspoesi»

Denne opp­gaven handler om å utfordre din egen for­ståelse av kropp.

Du kan jobbe i grupper eller indi­vi­duelt for å skrive et dikt som utforsker tanker og følelser rundt kropp. Diktene kan være i valgfri sjanger, og kan løses på ulike kreative måter.

Dere skal avslutte med en «poe­siaften», og alle kan fremføre diktene sine dersom dere ønsker. Når alle gruppene har fremført, kan dere ha en dis­kusjon om de ulike per­spek­tivene som er pre­sentert i diktene.

Oppgave 2: Gruppe­oppgave – Vekt­stigma i video­serien «Tjukk»

Opp­gave­be­skri­velse:

Dere skal i grupper ana­lysere hvordan vekt­stigma blir frem­stilt og behandlet i én av filmene fra video­serien «Tjukk», pub­lisert av Syke­pleien. Hver gruppe skal fokusere på én film og der­etter pre­sentere sine funn for klassen. Opp­gaven vil gi dere en mulighet til å dykke dypere ned i temaet vekt­stigma og reflektere over hvordan dette påvirker men­nesker på for­skjellige måter.

Oppgave:

  1. Intro­duksjon til vektstigma:
    • Som gruppe, begynn med å sette dere inn i hva vekt­stigma er, og hvordan det påvirker men­nesker både indi­vi­duelt og på samfunnsnivå.
    • Dis­kuter kort hvordan vekt­stigma mani­fes­terer seg i sam­funnet, og hvilke kon­se­kvenser dette kan gi.
  2. Analyse av deres valgte film:
    • Hver gruppe velger én film fra video­serien «Tjukk» og ana­ly­serer hvordan vekt­stigma blir frem­stilt i denne filmen.
    • Beskriv de per­sonlige his­to­riene som blir fortalt i filmen og hvordan disse illust­rerer effekten av vektstigma.
    • Vurder hvilken rolle helse­per­sonell spiller i filmen. Hvordan påvirker deres hold­ninger og adferd? Gi kon­krete eksempler fra filmen.
  3. Kritisk refleksjon:
    • Reflekter som gruppe over hvordan filmen utfordrer eller for­sterker eksis­te­rende ste­reo­typier om tykkhet.
    • Dis­kuter hvilke virke­midler som brukes i filmen for å for­midle bud­skapet om vekt­stigma. Hvor effektive er disse virkemidlene?
    • Drøft hvordan filmen kan påvirke seernes syn på kropp og vekt­stigma. Vurder både mulige positive og neg­ative effekter.
  4. For­bered presentasjon:
    • Hver gruppe skal for­berede en pre­sen­tasjon på 10–15 minutter der dere pre­sen­terer deres funn og reflek­sjoner for resten av klassen.
    • Inkluder en kort opp­sum­mering av filmen, hoved­po­engene fra deres analyse, og deres vur­dering av hvordan filmen behandler temaet vektstigma.
  5. Avslutning:
    • Etter alle grup­penes pre­sen­ta­sjoner, delta i en felles dis­kusjon der dere reflek­terer over fel­les­trekk og ulik­heter i hvordan vekt­stigma blir frem­stilt i de ulike filmene.
    • Dis­kuter som klasse hvilke tiltak som kan tas for å redusere vekt­stigma, basert på inn­siktene fra alle grup­penes analyser.

Bilde av fem hender på et bord.

Engelsk

Assig­nement 1: reflections on weight stigma

Describe a situation where you have observed or expe­ri­enced weight stigma, either directly or indi­rectly. Reflect on how this expe­rience affected you or others around you. How can society work to reduce weight stigma, espec­ially among young people?

Assig­nement 2: «Influ­encers of Body Image: Exa­mining Per­sonal Stories and Societal Impact»

In groups of three to four people, choose a well-known indi­vidual (such as a cele­brity, athlete, or social activist) who has been open about their rela­tionship with body image and weight stigma. Research their expe­ri­ences, and then create a pre­sen­tation that explores how this person has influ­enced body image discus­sions. Discuss also how their efforts can inspire others to combat weight stigma.


En gjeng morer seg rundt en PC-skjerm.

KRLE

Oppgave 1: Vekt­stigma og menneskeverd

Vekt­stigma refe­rerer til neg­ative hold­ninger, for­dommer og dis­kri­mi­nering rettet mot per­soner på grunn av deres kroppsvekt. Dette kan påvirke hvordan men­nesker ser på seg selv og hvordan de blir behandlet av andre. I ulike kul­turer, reli­gioner og samfunn dis­ku­teres ofte spørsmål knyttet til men­neskeverd, likhet og respekt for alle, uansett utseende eller livsstil.

Tenk deg at du har mulig­heten til å skrive et brev eller en tale som skal frem­føres i et forum hvor men­nesker fra for­skjellige bak­grunner, tro og kul­turer er samlet. Målet med brevet eller talen er å utfordre for­dommer og fremme for­ståelse og respekt for alle men­nesker, uav­hengig av kroppsvekt.

I din tekst skal du:

  1. Reflektere over hvordan ulike reli­gioner og livssyn kan bidra til å styrke men­neske­verdet for alle, uansett kroppsvekt.
  2. Dis­kutere hvordan vekt­stigma kan påvirke enkelt­men­nesker og sam­funnet som helhet.
  3. Foreslå kon­krete tiltak som sam­funnet, skoler eller tros­samfunn kan gjøre for å bekjempe vekt­stigma og fremme inklu­dering og respekt.

Tips til gjennomføring:

  • Ta utgangs­punkt i noen sen­trale verdier fra en religion eller et livssyn du er kjent med, som kan støtte argu­mentene dine for likhet og respekt.
  • Bruk eksempler eller for­tel­linger som kan illustrere hvordan vekt­stigma kan utspille seg i praksis, og hvordan det kan overvinnes.
  • Tenk kreativt på hvordan du kan enga­sjere leseren eller til­hø­rerne dine, for eksempel ved å bruke meta­forer, sam­men­lig­ninger eller sterke bilder.

Omfang: Skriv minimum én side, maks to sider.

Popup for Søkemotorbrukere