Oppgaver til klassen: Vektstigma
Last ned presentasjon om Vektstigma
Samfunnsfag
Oppgave 1: Mediekritikk og påvirkning
Analyser hvordan medier påvirker oppfatningen av kroppsbilde blant unge. Undersøk reklamer, sosiale medier eller populærkultur, og diskuter hvordan disse kan bidra til å skape og opprettholde vektstigma. Hvordan kan samfunnet arbeide for å fremme et mer realistisk og positivt kroppsbilde gjennom mediekritikk og bevisst forbruk?
Oppgave 2: Inkludering i skolen
Utforsk hvordan vektstigma kan påvirke elevenes trivsel og læringsmiljø i skolen. Diskuter tiltak og regler som skoler kan iverksette for å skape et inkluderende miljø der alle elever føler seg akseptert uavhengig av kroppsstørrelse eller utseende. Hvordan kan samfunnsfagundervisningen bidra til å fremme bevissthet om kroppsmangfoldet og redusere stigmatisering i skolen?
Kroppsøving
Oppgave 1: Refleksjonsnotat om felles dusjing
Skriv en individuell refleksjonsoppgave med fordeler og ulemper med felles dusjing. Notatet skal være på en minst en halv side. Du skal komme med en egen konklusjon, og et forslag til løsning.
Oppgave 2: Vektstigma og Bevegelsesglede
Dere skal nå gjennomføre en rekke aktiviteter som utfordrer stereotypier og fremmer glede ved fysisk aktivitet.
Trinn 1: Introduksjon (10 minutter)
- Diskusjon: Start med en kort diskusjon om hva vektstigma er, og hvordan det kan påvirke folks følelser rundt fysisk aktivitet. Del tanker om hvordan stereotypier kan påvirke deres eget syn på trening.
- Refleksjon: Reflekter rundt om du noen gang har følt deg ubehagelige eller dømt under trening, og hvordan dette påvirket deres opplevelse av fysisk aktivitet.
Trinn 2: Bevegelsesglede (30 minutter)
- Bevegelsesstasjoner: Sett opp forskjellige stasjoner som fokuserer på aktiviteter som ikke nødvendigvis er knyttet til høy intensitet eller prestasjon, men mer til glede og egenutfoldelse. Eksempler kan være:
- Dansestasjon: Spill variert musikk og la elevene improvisere dans.
- Balansestasjon: Bruk balanseputer eller tau for å utfordre balanse på en morsom måte.
- Kreativ bevegelse: Lag en stasjon der elevene kan bruke bånd eller andre utstyr for å skape ulike bevegelser og former.
- Rolig bevegelse: Fokuser på yoga eller stretching med vekt på avslapning og kroppsbevissthet.
- Rotasjon: Rotere mellom stasjonene, og bruk tid på hver stasjon til å oppleve bevegelsesglede og eksperimentere med forskjellige måter å bevege seg på.
Trinn 3: Diskusjon og Refleksjon (20 minutter)
- Samtale: Etter aktiviteten, skal dere ha en åpen samtale om hvordan de ulike stasjonene fikk dere til å føle dere. Hvordan har aktiviteten utfordret din tidligere oppfatninger om trening og bevegelse?
- Refleksjon: Reflekter over hvordan vi kan skape et mer inkluderende og positivt miljø for alle når det gjelder fysisk aktivitet. Diskuter måter å støtte hverandre og oppmuntre til bevegelsesglede uten fokus på vekt eller prestasjon.
Trinn 4: Avslutning (10 minutter)
- Skriv ned: Skriv en kort tekst om hva du har lært om deg selv og andre i løpet av oppgaven. Dette kan være i form av et dagbokinnlegg, et dikt, eller en kort refleksjon.
- Oppsummering: Avslutt med en oppsummering av diskusjonene og refleksjonene, og understrek viktigheten av å fremme et positivt syn på bevegelse for alle.
Norsk
Oppgave 1: «Kroppspoesi»
Denne oppgaven handler om å utfordre din egen forståelse av kropp.
Du kan jobbe i grupper eller individuelt for å skrive et dikt som utforsker tanker og følelser rundt kropp. Diktene kan være i valgfri sjanger, og kan løses på ulike kreative måter.
Dere skal avslutte med en «poesiaften», og alle kan fremføre diktene sine dersom dere ønsker. Når alle gruppene har fremført, kan dere ha en diskusjon om de ulike perspektivene som er presentert i diktene.
Oppgave 2: Gruppeoppgave – Vektstigma i videoserien «Tjukk»
Oppgavebeskrivelse:
Dere skal i grupper analysere hvordan vektstigma blir fremstilt og behandlet i én av filmene fra videoserien «Tjukk», publisert av Sykepleien. Hver gruppe skal fokusere på én film og deretter presentere sine funn for klassen. Oppgaven vil gi dere en mulighet til å dykke dypere ned i temaet vektstigma og reflektere over hvordan dette påvirker mennesker på forskjellige måter.
Oppgave:
- Introduksjon til vektstigma:
- Som gruppe, begynn med å sette dere inn i hva vektstigma er, og hvordan det påvirker mennesker både individuelt og på samfunnsnivå.
- Diskuter kort hvordan vektstigma manifesterer seg i samfunnet, og hvilke konsekvenser dette kan gi.
- Analyse av deres valgte film:
- Hver gruppe velger én film fra videoserien «Tjukk» og analyserer hvordan vektstigma blir fremstilt i denne filmen.
- Beskriv de personlige historiene som blir fortalt i filmen og hvordan disse illustrerer effekten av vektstigma.
- Vurder hvilken rolle helsepersonell spiller i filmen. Hvordan påvirker deres holdninger og adferd? Gi konkrete eksempler fra filmen.
- Kritisk refleksjon:
- Reflekter som gruppe over hvordan filmen utfordrer eller forsterker eksisterende stereotypier om tykkhet.
- Diskuter hvilke virkemidler som brukes i filmen for å formidle budskapet om vektstigma. Hvor effektive er disse virkemidlene?
- Drøft hvordan filmen kan påvirke seernes syn på kropp og vektstigma. Vurder både mulige positive og negative effekter.
- Forbered presentasjon:
- Hver gruppe skal forberede en presentasjon på 10–15 minutter der dere presenterer deres funn og refleksjoner for resten av klassen.
- Inkluder en kort oppsummering av filmen, hovedpoengene fra deres analyse, og deres vurdering av hvordan filmen behandler temaet vektstigma.
- Avslutning:
- Etter alle gruppenes presentasjoner, delta i en felles diskusjon der dere reflekterer over fellestrekk og ulikheter i hvordan vektstigma blir fremstilt i de ulike filmene.
- Diskuter som klasse hvilke tiltak som kan tas for å redusere vektstigma, basert på innsiktene fra alle gruppenes analyser.
Engelsk
Assignement 1: reflections on weight stigma
Describe a situation where you have observed or experienced weight stigma, either directly or indirectly. Reflect on how this experience affected you or others around you. How can society work to reduce weight stigma, especially among young people?
Assignement 2: «Influencers of Body Image: Examining Personal Stories and Societal Impact»
In groups of three to four people, choose a well-known individual (such as a celebrity, athlete, or social activist) who has been open about their relationship with body image and weight stigma. Research their experiences, and then create a presentation that explores how this person has influenced body image discussions. Discuss also how their efforts can inspire others to combat weight stigma.
KRLE
Oppgave 1: Vektstigma og menneskeverd
Vektstigma refererer til negative holdninger, fordommer og diskriminering rettet mot personer på grunn av deres kroppsvekt. Dette kan påvirke hvordan mennesker ser på seg selv og hvordan de blir behandlet av andre. I ulike kulturer, religioner og samfunn diskuteres ofte spørsmål knyttet til menneskeverd, likhet og respekt for alle, uansett utseende eller livsstil.
Tenk deg at du har muligheten til å skrive et brev eller en tale som skal fremføres i et forum hvor mennesker fra forskjellige bakgrunner, tro og kulturer er samlet. Målet med brevet eller talen er å utfordre fordommer og fremme forståelse og respekt for alle mennesker, uavhengig av kroppsvekt.
I din tekst skal du:
- Reflektere over hvordan ulike religioner og livssyn kan bidra til å styrke menneskeverdet for alle, uansett kroppsvekt.
- Diskutere hvordan vektstigma kan påvirke enkeltmennesker og samfunnet som helhet.
- Foreslå konkrete tiltak som samfunnet, skoler eller trossamfunn kan gjøre for å bekjempe vektstigma og fremme inkludering og respekt.
Tips til gjennomføring:
- Ta utgangspunkt i noen sentrale verdier fra en religion eller et livssyn du er kjent med, som kan støtte argumentene dine for likhet og respekt.
- Bruk eksempler eller fortellinger som kan illustrere hvordan vektstigma kan utspille seg i praksis, og hvordan det kan overvinnes.
- Tenk kreativt på hvordan du kan engasjere leseren eller tilhørerne dine, for eksempel ved å bruke metaforer, sammenligninger eller sterke bilder.
Omfang: Skriv minimum én side, maks to sider.