Foto: Sara Kurfeß/Unsplash.com
6. Kropp og seksuell helse

Opp­gaver til klassen: Kropp og sek­suell helse


Last ned pre­sen­tasjon om kropp og sek­suell helse


En bunke magasiner ligger spredd utover
Foto: Mau­ricio Santos/Unsplash.com

Sam­funnsfag

Oppgave 1: Politisk spørretime

Ta kontakt med de folke­valgte i din kommune. Gjør et intervju om sek­suell helse og hvordan de ulike par­tiene prio­ri­terer dette. Du kan stille spørsmål som:

  • Hva inne­bærer begrepet «sek­suell helse» for deg?
  • Hvordan tror du en sunn til­nærming til sek­suell helse kan påvirke indi­videts gene­relle trivsel?
  • Hvordan kan sam­funnet bedre støtte ung­dommer i å forstå og ivareta sin sek­suelle helse?

Opp­gaven kan utformes som en film eller et intervju. Husk å få sam­tykke til even­tuell deling av film.

Oppgave 2: Kritisk vur­dering av kropp og sek­su­alitet i populærkultur

I denne opp­gaven skal du utforske og ana­lysere hvordan kropp og sek­suell helse frem­stilles positivt i ulike medie­former som serier, reklame, filmer eller bøker. Velg minst to eksempler og utfør føl­gende oppgaver:

Iden­ti­fiser og beskriv eksemplene:

Finn minst to eksempler fra serier, reklame, filmer, bøker eller lig­nende, som etter din mening frem­stiller positiv sek­suell helse. Gi en kort beskri­velse av hvert eksempel.

Forklar valgene dine:

Forklar hvorfor du valgte akkurat disse eksemplene. Hvordan bidrar de til å fremme en sunn og positiv opp­fatning av sek­suell helse? Dis­kuter også even­tuelle spe­si­fikke ele­menter som gjør dem ver­di­fulle i denne konteksten.

Sam­men­ligning av eksemplene:

Sam­menlign de valgte eksemplene. Hva er lik­hetene og for­skjellene i måten de behandler og pre­sen­terer temaet sek­suell helse? Ana­lyser også hvordan disse fram­stil­lingene kan påvirke pub­likum på ulike måter.

Positive aspekter og mulige forbedringer:

Iden­ti­fiser og utdyp hvilke positive aspekter du ser i frem­stil­lingen av sek­suell helse i de valgte eksemplene. Der­etter, dis­kuter hvordan de kunne vært for­bedret eller pre­sentert anner­ledes for å være enda mer effektive eller inkluderende.

Ring­virk­ninger og konsekvenser:

Utdyp hvilke positive ring­virk­ninger eller kon­se­kvenser slike eksempler på positiv sek­suell helse kan ha. Hvordan kan disse fram­stil­lingene bidra til å endre hold­ninger og fremme sunnere per­spek­tiver på kropp og seksualitet?

Denne opp­gaven opp­fordrer deg til å kritisk vurdere hvordan sam­funnets syn på kropp og sek­suell helse formes gjennom medier, og hvordan positive fram­stil­linger kan ha en bety­delig inn­virkning på indi­videts opp­fatning og sam­funnets holdninger.

Oppgave 3: Porno

Til lærer: Hvordan påvirker porno synet på kropp og attrak­ti­vitet? Ser du påvirk­ningen fra porno i kul­tur­ut­trykk rundt deg? Hvordan påvirker dette ungdoms helse?

Dette er en oppgave som er hentet fra NDLA. Du finner hele opp­gaven her: Lenke til Porno, iden­titet og estetikk på NDLA.


Ulike prevensjonsmidler ligger på en blå og gul bakgrunn
Foto: Repro­ductive Health Sup­plies Coalition/Unsplash.com

Kropps­øving

Oppgave 1: Inklu­dering i bevegelsesaktiviteter

Kroppslig selv­fø­lelse er en viktig del av den sek­suelle helsen. I denne opp­gaven skal du utforske hvordan du kan fremme inklu­dering i beve­gel­ses­ak­ti­vi­teter og forstå hvordan ulike fram­stil­linger av kropp i media og sam­funnet kan påvirke din egen deltakelse.

  1. Velg en beve­gel­ses­ak­ti­vitet som du liker, for eksempel fotball, dans, eller friluftsliv.
  2. Gjør litt research på internett og finn et bilde eller en video som repre­sen­terer denne akti­vi­teten. Det kan være et bilde fra en idretts­ar­ran­gement, en tre­nings­video, eller noe lignende.
  3. Reflekter over hvordan per­sonene som er avbildet i denne akti­vi­teten ser ut. Hva er mang­foldet blant del­ta­kerne når det gjelder kropps­former og utseende? Hvordan kan dette påvirke din egen moti­vasjon til å delta i aktiviteten?
  4. Tenk der­etter på hvordan du kan opp­muntre inklu­dering i denne akti­vi­teten, uav­hengig av del­ta­kernes kropps­former og utseende. Hvilke tiltak kan du ta for å skape et inklu­de­rende miljø?
  5. Lag en kort pre­sen­tasjon eller plakat som viser dine tanker om inklu­dering i den valgte akti­vi­teten. Del den med klassen eller en gruppe med­elever og dis­kuter hvordan man kan fremme et inklu­de­rende miljø i ulike bevegelsesaktiviteter.

Merk: Denne opp­gaven opp­fordrer deg til å utforske kropps­fram­stil­linger i din valgte beve­gel­ses­ak­ti­vitet og tenke på hvordan du kan bidra til inklu­dering. Det er viktig å huske at alle bør ha mulig­heten til å delta og føle seg vel­komne, uav­hengig av kroppsform eller utseende.

Oppgave 2: Pre­ven­sjons­stafett: Fire sta­sjoner for læring og konkurranse

Klassen deler seg inn i lag på 4–5 elever per lag. Dere skal nå ha en pre­ven­sjons­stafett! Sta­fetten består av fire poster.

Stasjon 1: Kondom-stafett

Stasjon 2: Ana­to­miquiz på tavlen

  • Hvert lag får i oppgave å skrive navnet på ulike deler av kjønns­or­ganene på en tavle. 
  • Del­ta­kerne løper én etter én til tavlen, skriver ett navn på riktig del av kjønns­or­ganene, og løper tilbake for å veksle med neste deltaker.
  • Poeng gis for hver korrekt merking, og laget med flest kor­rekte svar på kortest tid vinner.

Stasjon 3: Prevensjonsmatch

  • Hver del­taker får en bunke med bilder av ulike pre­ven­sjons­midler (f.eks. p‑pille, femidom, spiral, p‑stav) og en liste med navn.
  • Del­ta­kerne må løpe til et bord hvor de skal matche riktig navn til riktig bilde. Når de har gjort det, løper de tilbake for å bytte med neste deltaker.
  • Laget med flest riktige match­inger på kortest tid vinner.

Stasjon 4: Sek­suell helse-quiz

  • Hvert lag får en rekke spørsmål om sek­suell helse
  • Hvert spørsmål besvares av en del­taker som løper frem til læreren, gir svaret, og løper tilbake til laget
  • Laget med flest riktige svar på kortest tid vinner

Til lærer: Slik orga­ni­serer du opplegget

  1. Del klassen inn i lag med 4–5 per­soner på hvert lag.
  2. Sett opp fire sta­sjoner rundt gym­salen eller ute på en bane.
  3. Hvert lag roterer mellom sta­sjonene, og til slutt sum­meres poengene fra alle sta­sjoner for å kåre en vinner.

Dette opp­legget gir en all­sidig og aktiv læring om pre­vensjon, sam­tidig som det enga­sjerer del­ta­kerne i både fysisk akti­vitet og konkurranse.


Norsk

Oppgave 1: Lag en kampanje

Til lærer: Mange ung­dommer savner mer infor­masjon og kunnskap om kropp og sek­su­alitet. Lag en informasjons- eller hold­nings­kam­panje om kropp og sek­su­alitet for andre elever på ung­doms­skolen eller videregående.

Dette er en oppgave som er hentet fra NDLA. Du finner hele opp­gaven her: Lenke til Kam­panje om kropp og sek­su­alitet på NDLA.

Oppgave 2: Skriv en tekst om sek­suell helse, kropp og selvbilde

Skriv en kort tekst (ca. 300–500 ord) der du reflek­terer over hvordan kropps­idealer påvirker ung­dommers sek­suelle helse og selv­bilde i dag. Du kan ta utgangs­punkt i føl­gende spørsmål:

  • Hvordan tror du at bilder og innhold på sosiale medier påvirker hvordan ungdom ser på egen kropp?
  • Hvilken påvirkning har dette på en sek­suelle helsen?
  • Hva betyr det å ha et sunt selv­bilde, og hvordan kan man jobbe med å styrke sitt eget selvbilde?
  • Hva synes du skolens rolle bør være når det gjelder å snakke om kropp, selv­bilde og sek­suell helse?

Engelsk

Assig­nement 1: Media ana­lysis – Sexual health in popular culture

Conduct a media ana­lysis on how sexual health is por­trayed in popular culture, such as movies, TV shows, or adverti­se­ments. Choose two examples.

Write an essay on how these por­trayals con­tribute to societal views on body image, sexual health, consent, and rela­tion­ships. Con­sider the potential impact on the audience and propose ways in which media repre­sen­ta­tions could be improved to foster a healthier under­standing of sexual health. The essay should be 1,5 to 2 pages.

Assignment 2: Per­sonal reflection and creative pro­jects on body image and sexual health

Objective: Reflect on your own per­cep­tions of body image and sexual health, and express these reflections through a creative medium.

Per­sonal Reflection:
Begin by writing a short reflection (1–2 para­graphs) on your per­sonal views and expe­ri­ences related to body image and sexual health. Con­sider how your views have been influ­enced by family, friends, media, and edu­cation. Reflect on how societal expecta­tions around body image and sexual health have impacted your self-esteem, rela­tion­ships, and overall well-being.

Creative Project
Choose a creative medium to express your thoughts and reflections on body image and sexual health. You can select from the following options or propose your own:

  • Poem or Spoken Word Piece: Write a poem or spoken word piece that cap­tures your feelings and thoughts on body image, sexual health, and how society shapes these concepts.
  • Visual Art: Create a drawing, painting, or digital artwork that repre­sents your under­standing of body image and sexual health. Include a short description (2–3 sent­ences) expla­ining your work.
  • Short Story or Script: Write a short story or script that explores a cha­rac­ter’s journey with body image and sexual health, focusing on how they navigate societal pres­sures and per­sonal challenges.
  • Video or Podcast: Create a short video or podcast episode (3–5 minutes) discussing your views on body image and sexual health, incor­po­rating inter­views or opi­nions from peers if desired.

Pre­sen­tation
Be pre­pared to present your creative project to the class or in small groups. Explain your inspi­ration, the message you want to convey, and how the creative process helped you better under­stand body image and sexual health.

Cri­te­ria’s you will be eva­luated on
Reflection: Depth of per­sonal insight and ability to connect your expe­ri­ences with broader societal issues.
Crea­tivity: Ori­gi­nality and thought­fulness in the creative project.
Pre­sen­tation: Clarity in con­veying your ideas and the effec­ti­veness of your chosen medium in expressing your reflections.
Goal: Through this assignment, you will deepen your under­standing of body image and sexual health while exploring how crea­tivity can be used to express and chal­lenge societal norms.


KRLE

Oppgave 1: Religiøs spørretime

Ta kontakt med reli­giøse ledere/representanter i din kommune. Gjør et intervju om ungdom og sek­suell helse, og hør hvordan de ulike reli­giøse mil­jøene prio­ri­terer dette temaet. Du kan stille spørsmål som:

  • Hva inne­bærer begrepet «sek­suell helse» innen din religion/trosretning/livssyn?
  • Hva tror du/dere er en sunn til­nærming til sek­suell helse?
  • Hvordan påvirke indi­videts gene­relle trivsel?
  • Hvordan kan sam­funnet bedre støtte ung­dommer i å forstå og ivareta sin sek­suelle helse?

Opp­gaven kan utformes som en film eller et intervju. Husk å få sam­tykke til even­tuell deling av film.

Oppgave 2: Pre­vensjon, kjønn – Reflek­sjoner rundt ansvar

I denne opp­gaven skal vi utforske hvorfor pre­vensjon hoved­sa­kelig er rettet mot kvinner, og reflektere over hold­ninger og kjønns­roller knyttet til dette.

Indi­vi­duell for­be­re­delse:
Les om for­skjellige pre­ven­sjons­me­toder for kjønnene. Tenk over hvorfor det finnes flest alter­na­tiver for kvinner.

Gruppe­arbeid:
Dis­kuter i små grupper:

  • Hvorfor tror dere pre­vensjon ofte ses som «kvinnens ansvar»?
  • Hvordan påvirker pre­ven­sjons­midler kroppene våre? Hva er ulikt og hva er likt for de ulike kjønnene?
  • Hvordan påvirker kjønns­roller og sam­funnets for­vent­ninger, utvikling og bruk av prevensjonsmidler?
  • Bør pre­vensjon være et delt ansvar? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Klasse­dis­kusjon:
Dis­kuter i plenum de ulike syns­punktene fra gruppene. Hva mener dere må til for å oppnå større like­stilling når det gjelder ansvar for prevensjon?

Refleksjon:
Skriv en kort tekst hvor du svarer på:

  • Hva synes du om ansvars­for­de­lingen mellom kjønnene når det gjelder prevensjon?
  • Hvordan kan sam­funnet jobbe for en mer like­stilt tilnærming?

Andre rele­vante oppgaver

Oppgave 1: Kjønn, sek­su­alitet og Kropp: Grensesetting

Hvordan sette grenser for din kropp og sek­su­alitet? Mange kan føle på et sterkt press når det gjelder hva man skal gjøre og være med på, og det er ikke alltid like lett å sette grenser for seg selv og andre. 

På siden Kjønn, sek­su­alitet og kropp: Grense­setting – Verk­tøy­kassa – for lærere – NDLA står det noen reflek­sjons­spørsmål under «Lovene hjelper deg», som kan være fine å dis­kutere i klassen.

Popup for Søkemotorbrukere