Oppgaver til klassen: Kropp og seksuell helse
Last ned presentasjon om kropp og seksuell helse
Samfunnsfag
Oppgave 1: Politisk spørretime
Ta kontakt med de folkevalgte i din kommune. Gjør et intervju om seksuell helse og hvordan de ulike partiene prioriterer dette. Du kan stille spørsmål som:
- Hva innebærer begrepet «seksuell helse» for deg?
- Hvordan tror du en sunn tilnærming til seksuell helse kan påvirke individets generelle trivsel?
- Hvordan kan samfunnet bedre støtte ungdommer i å forstå og ivareta sin seksuelle helse?
Oppgaven kan utformes som en film eller et intervju. Husk å få samtykke til eventuell deling av film.
Oppgave 2: Kritisk vurdering av kropp og seksualitet i populærkultur
I denne oppgaven skal du utforske og analysere hvordan kropp og seksuell helse fremstilles positivt i ulike medieformer som serier, reklame, filmer eller bøker. Velg minst to eksempler og utfør følgende oppgaver:
Identifiser og beskriv eksemplene:
Finn minst to eksempler fra serier, reklame, filmer, bøker eller lignende, som etter din mening fremstiller positiv seksuell helse. Gi en kort beskrivelse av hvert eksempel.
Forklar valgene dine:
Forklar hvorfor du valgte akkurat disse eksemplene. Hvordan bidrar de til å fremme en sunn og positiv oppfatning av seksuell helse? Diskuter også eventuelle spesifikke elementer som gjør dem verdifulle i denne konteksten.
Sammenligning av eksemplene:
Sammenlign de valgte eksemplene. Hva er likhetene og forskjellene i måten de behandler og presenterer temaet seksuell helse? Analyser også hvordan disse framstillingene kan påvirke publikum på ulike måter.
Positive aspekter og mulige forbedringer:
Identifiser og utdyp hvilke positive aspekter du ser i fremstillingen av seksuell helse i de valgte eksemplene. Deretter, diskuter hvordan de kunne vært forbedret eller presentert annerledes for å være enda mer effektive eller inkluderende.
Ringvirkninger og konsekvenser:
Utdyp hvilke positive ringvirkninger eller konsekvenser slike eksempler på positiv seksuell helse kan ha. Hvordan kan disse framstillingene bidra til å endre holdninger og fremme sunnere perspektiver på kropp og seksualitet?
Denne oppgaven oppfordrer deg til å kritisk vurdere hvordan samfunnets syn på kropp og seksuell helse formes gjennom medier, og hvordan positive framstillinger kan ha en betydelig innvirkning på individets oppfatning og samfunnets holdninger.
Oppgave 3: Porno
Til lærer: Hvordan påvirker porno synet på kropp og attraktivitet? Ser du påvirkningen fra porno i kulturuttrykk rundt deg? Hvordan påvirker dette ungdoms helse?
Dette er en oppgave som er hentet fra NDLA. Du finner hele oppgaven her: Lenke til Porno, identitet og estetikk på NDLA.
Kroppsøving
Oppgave 1: Inkludering i bevegelsesaktiviteter
Kroppslig selvfølelse er en viktig del av den seksuelle helsen. I denne oppgaven skal du utforske hvordan du kan fremme inkludering i bevegelsesaktiviteter og forstå hvordan ulike framstillinger av kropp i media og samfunnet kan påvirke din egen deltakelse.
- Velg en bevegelsesaktivitet som du liker, for eksempel fotball, dans, eller friluftsliv.
- Gjør litt research på internett og finn et bilde eller en video som representerer denne aktiviteten. Det kan være et bilde fra en idrettsarrangement, en treningsvideo, eller noe lignende.
- Reflekter over hvordan personene som er avbildet i denne aktiviteten ser ut. Hva er mangfoldet blant deltakerne når det gjelder kroppsformer og utseende? Hvordan kan dette påvirke din egen motivasjon til å delta i aktiviteten?
- Tenk deretter på hvordan du kan oppmuntre inkludering i denne aktiviteten, uavhengig av deltakernes kroppsformer og utseende. Hvilke tiltak kan du ta for å skape et inkluderende miljø?
- Lag en kort presentasjon eller plakat som viser dine tanker om inkludering i den valgte aktiviteten. Del den med klassen eller en gruppe medelever og diskuter hvordan man kan fremme et inkluderende miljø i ulike bevegelsesaktiviteter.
Merk: Denne oppgaven oppfordrer deg til å utforske kroppsframstillinger i din valgte bevegelsesaktivitet og tenke på hvordan du kan bidra til inkludering. Det er viktig å huske at alle bør ha muligheten til å delta og føle seg velkomne, uavhengig av kroppsform eller utseende.
Oppgave 2: Prevensjonsstafett: Fire stasjoner for læring og konkurranse
Klassen deler seg inn i lag på 4–5 elever per lag. Dere skal nå ha en prevensjonsstafett! Stafetten består av fire poster.
Stasjon 1: Kondom-stafett
- Hver deltaker løper til mål-linjen, setter på en kondom riktig på banan eller isopor-penis, og løper tilbake til laget. Laget som fullfører først med alle kondomer korrekt påsatt, vinner.
Du ser her hvordan du skal sette på et kondom riktig.
Stasjon 2: Anatomiquiz på tavlen
- Hvert lag får i oppgave å skrive navnet på ulike deler av kjønnsorganene på en tavle.
- Deltakerne løper én etter én til tavlen, skriver ett navn på riktig del av kjønnsorganene, og løper tilbake for å veksle med neste deltaker.
- Poeng gis for hver korrekt merking, og laget med flest korrekte svar på kortest tid vinner.
Stasjon 3: Prevensjonsmatch
- Hver deltaker får en bunke med bilder av ulike prevensjonsmidler (f.eks. p‑pille, femidom, spiral, p‑stav) og en liste med navn.
- Deltakerne må løpe til et bord hvor de skal matche riktig navn til riktig bilde. Når de har gjort det, løper de tilbake for å bytte med neste deltaker.
- Laget med flest riktige matchinger på kortest tid vinner.
Stasjon 4: Seksuell helse-quiz
- Hvert lag får en rekke spørsmål om seksuell helse
- Hvert spørsmål besvares av en deltaker som løper frem til læreren, gir svaret, og løper tilbake til laget
- Laget med flest riktige svar på kortest tid vinner
Til lærer: Slik organiserer du opplegget
- Del klassen inn i lag med 4–5 personer på hvert lag.
- Sett opp fire stasjoner rundt gymsalen eller ute på en bane.
- Hvert lag roterer mellom stasjonene, og til slutt summeres poengene fra alle stasjoner for å kåre en vinner.
Dette opplegget gir en allsidig og aktiv læring om prevensjon, samtidig som det engasjerer deltakerne i både fysisk aktivitet og konkurranse.
Norsk
Oppgave 1: Lag en kampanje
Til lærer: Mange ungdommer savner mer informasjon og kunnskap om kropp og seksualitet. Lag en informasjons- eller holdningskampanje om kropp og seksualitet for andre elever på ungdomsskolen eller videregående.
Dette er en oppgave som er hentet fra NDLA. Du finner hele oppgaven her: Lenke til Kampanje om kropp og seksualitet på NDLA.
Oppgave 2: Skriv en tekst om seksuell helse, kropp og selvbilde
Skriv en kort tekst (ca. 300–500 ord) der du reflekterer over hvordan kroppsidealer påvirker ungdommers seksuelle helse og selvbilde i dag. Du kan ta utgangspunkt i følgende spørsmål:
- Hvordan tror du at bilder og innhold på sosiale medier påvirker hvordan ungdom ser på egen kropp?
- Hvilken påvirkning har dette på en seksuelle helsen?
- Hva betyr det å ha et sunt selvbilde, og hvordan kan man jobbe med å styrke sitt eget selvbilde?
- Hva synes du skolens rolle bør være når det gjelder å snakke om kropp, selvbilde og seksuell helse?
Engelsk
Assignement 1: Media analysis – Sexual health in popular culture
Conduct a media analysis on how sexual health is portrayed in popular culture, such as movies, TV shows, or advertisements. Choose two examples.
Write an essay on how these portrayals contribute to societal views on body image, sexual health, consent, and relationships. Consider the potential impact on the audience and propose ways in which media representations could be improved to foster a healthier understanding of sexual health. The essay should be 1,5 to 2 pages.
Assignment 2: Personal reflection and creative projects on body image and sexual health
Objective: Reflect on your own perceptions of body image and sexual health, and express these reflections through a creative medium.
Personal Reflection:
Begin by writing a short reflection (1–2 paragraphs) on your personal views and experiences related to body image and sexual health. Consider how your views have been influenced by family, friends, media, and education. Reflect on how societal expectations around body image and sexual health have impacted your self-esteem, relationships, and overall well-being.
Creative Project
Choose a creative medium to express your thoughts and reflections on body image and sexual health. You can select from the following options or propose your own:
- Poem or Spoken Word Piece: Write a poem or spoken word piece that captures your feelings and thoughts on body image, sexual health, and how society shapes these concepts.
- Visual Art: Create a drawing, painting, or digital artwork that represents your understanding of body image and sexual health. Include a short description (2–3 sentences) explaining your work.
- Short Story or Script: Write a short story or script that explores a character’s journey with body image and sexual health, focusing on how they navigate societal pressures and personal challenges.
- Video or Podcast: Create a short video or podcast episode (3–5 minutes) discussing your views on body image and sexual health, incorporating interviews or opinions from peers if desired.
Presentation
Be prepared to present your creative project to the class or in small groups. Explain your inspiration, the message you want to convey, and how the creative process helped you better understand body image and sexual health.
Criteria’s you will be evaluated on
Reflection: Depth of personal insight and ability to connect your experiences with broader societal issues.
Creativity: Originality and thoughtfulness in the creative project.
Presentation: Clarity in conveying your ideas and the effectiveness of your chosen medium in expressing your reflections.
Goal: Through this assignment, you will deepen your understanding of body image and sexual health while exploring how creativity can be used to express and challenge societal norms.
KRLE
Oppgave 1: Religiøs spørretime
Ta kontakt med religiøse ledere/representanter i din kommune. Gjør et intervju om ungdom og seksuell helse, og hør hvordan de ulike religiøse miljøene prioriterer dette temaet. Du kan stille spørsmål som:
- Hva innebærer begrepet «seksuell helse» innen din religion/trosretning/livssyn?
- Hva tror du/dere er en sunn tilnærming til seksuell helse?
- Hvordan påvirke individets generelle trivsel?
- Hvordan kan samfunnet bedre støtte ungdommer i å forstå og ivareta sin seksuelle helse?
Oppgaven kan utformes som en film eller et intervju. Husk å få samtykke til eventuell deling av film.
Oppgave 2: Prevensjon, kjønn – Refleksjoner rundt ansvar
I denne oppgaven skal vi utforske hvorfor prevensjon hovedsakelig er rettet mot kvinner, og reflektere over holdninger og kjønnsroller knyttet til dette.
Individuell forberedelse:
Les om forskjellige prevensjonsmetoder for kjønnene. Tenk over hvorfor det finnes flest alternativer for kvinner.
Gruppearbeid:
Diskuter i små grupper:
- Hvorfor tror dere prevensjon ofte ses som «kvinnens ansvar»?
- Hvordan påvirker prevensjonsmidler kroppene våre? Hva er ulikt og hva er likt for de ulike kjønnene?
- Hvordan påvirker kjønnsroller og samfunnets forventninger, utvikling og bruk av prevensjonsmidler?
- Bør prevensjon være et delt ansvar? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Klassediskusjon:
Diskuter i plenum de ulike synspunktene fra gruppene. Hva mener dere må til for å oppnå større likestilling når det gjelder ansvar for prevensjon?
Refleksjon:
Skriv en kort tekst hvor du svarer på:
- Hva synes du om ansvarsfordelingen mellom kjønnene når det gjelder prevensjon?
- Hvordan kan samfunnet jobbe for en mer likestilt tilnærming?
Andre relevante oppgaver
Oppgave 1: Kjønn, seksualitet og Kropp: Grensesetting
Hvordan sette grenser for din kropp og seksualitet? Mange kan føle på et sterkt press når det gjelder hva man skal gjøre og være med på, og det er ikke alltid like lett å sette grenser for seg selv og andre.
På siden Kjønn, seksualitet og kropp: Grensesetting – Verktøykassa – for lærere – NDLA står det noen refleksjonsspørsmål under «Lovene hjelper deg», som kan være fine å diskutere i klassen.