Magasiner ligger på et bord.
Foto: Rhamely/Unsplash
3. Kropp og selvfølelse

Opp­gaver til klassen: Kropp og selvfølelse


Last ned pre­sen­tasjon mm Kropp og selvfølelse


Flere magasiner ligger på et bord.

Sam­funnsfag

Oppgave 1: Kropps­bilde og mediepåvirkning

Lag en plakat eller en pre­sen­tasjon der du utforsker hvordan medie­på­virkning kan påvirke kropps­bilde og selv­fø­lelse. Dis­kuter hvordan kom­mer­siell påvirkning kan påvirke:

  • kropps­bilde
  • selv­fø­lelsen
  • behov
  • forbruk
  • per­sonlig økonomi

Gjør rede for ulike stra­tegier man kan bruke for å styrke et positivt kropps­bilde og god selvfølelse.

Oppgave 2: Sam­funns­end­ringer og historie

End­ringer i kropps­idealer og samfunn

  1. Skriv en artikkel eller en reflek­sjons­oppgave der du utforsker end­ringer i kropps­idealer gjennom tidene og hvordan disse end­ringene har påvirket sam­funnet og enkelt­men­nesker. Du kan velge tre tids­pe­rioder å sammenligne.
  2. Dis­kuter hvilke fak­torer som har bidratt til disse endringene.

To personer trener, den ene bruker rullestol, den andre jogger.

Kropps­øving

Oppagve 1: Hva kjenne­tegner god selvfølelse?

Til lærer: Klassen deles inn i mindre grupper. 

Dis­kusjon i grupper: Dis­kuter hva som kjenne­tegner god selv­fø­lelse. Hva betyr det å ha god selv­fø­lelse i ulike situa­sjoner, som i skole­sam­menheng, blant venner, eller under fysisk aktivitet?

Kroppens mulig­heter og fysisk akti­vitet: Snakk om hvordan fysisk akti­vitet kan bidra til god selv­fø­lelse, ikke ved hvordan kroppen ser ut, men ved hva kroppen kan gjøre. Kan fysiske akti­vi­teter få deg til å føle deg sterk, uthol­dende eller koordinert?

Del erfa­ringer om øye­blikk hvor du har opplevd mestring gjennom beve­gelse. Det kan være alt fra å ha løftet tungt, til å gå tur med hunden. Husk at beve­gel­ses­glede kan være hva som helst, og at mestring kan opp­leves for­skjellig for hver enkelt, og det er viktig å aner­kjenne hver­andres innsats ut fra indi­vi­duelle forutsetninger.

Positiv til­bake­melding: Dis­kuter hvordan dere kan gi hver­andre positive til­bake­mel­dinger i kropps­øving som foku­serer på kroppens evner og pre­sta­sjoner, til­passet den enkeltes fer­dig­heter og for­ut­set­ninger. Hvordan kan dere aner­kjenne hver­andres innsats, styrke, og utvikling på en måte som fremmer mestring og inklu­dering for alle? Sørg for å gi ros som løfter frem den enkelte, uav­hengig av pre­sta­sjonsnivå, slik at alle føler seg sett og verdsatt

Oppagve 2: Lag et til­passet treningsopplegg

Gå sammen i grupper. Dere skal plan­legge en tre­ningsøkt på 45 minutter med øvelser til­passet tre ulike funk­sjons­nivåer. Det er viktig at dere her tar hensyn til ulike kropper og ulike funk­sjons­evner. Hvordan kan en akti­vitet gjøres inklu­de­rende for alle?

Tre­nings­økten skal inklu­derer øvelser til­passet tre ulike funk­sjons­nivåer, og skal være variert og enga­sje­rende. Alle del­ta­kerne skal kunne delta på det nivået som passer dem best.

Velg fokus­om­råder:
Bestem hvilke fokus­om­råder dere ønsker for tre­nings­økten. Det kan være styrke, uthol­denhet, balanse, eller en kombinasjon.

Planlegg øvelsene:
- Velg minst fem øvelser som dekker de valgte fokus­om­rådene
- Tilpass hver øvelse slik at den kan utføres på tre ulike nivåer:
Nivå A: For del­takere som trenger ekstra støtte eller lavere inten­sitet.
Nivå B: For del­takere med middels fysisk kapa­sitet.
Nivå C: For del­takere som ønsker høyere inten­sitet eller utfordring.

Eksempel på øvelser:
Push-ups:
A: Push-ups mot vegg.
B: Push-ups på knærne.
C: Vanlige push-ups på gulvet.

Knebøy:
A: Sitt-til-stå fra en stol.
B: Knebøy med støtte fra en stol.
C: Vanlige knebøy uten støtte.

Planlegg hvordan økten skal orga­ni­seres. Skal dere jobbe i sta­sjoner, i par, eller som en sir­kel­trening?
Sett av tid til både opp­varming og avslutning/stretching.
Sørg for at øvelsene passer inn i den totale tids­rammen på 45 minutter.

Etter tre­nings­økten, reflekter over hvordan de ulike til­pas­ningene fun­gerte. Hvordan påvirket til­pas­ningene opp­le­velsen av mestring og inkludering?


Ung kvinne med skaut og briller, hun smiler og ser i kamera.
Foto: Wahyu Astungkara from Pixabay

Norsk

Oppgave 1: Tekster om selvfølelse

Velg en tekst (for eksempel en sang, en film, en novelle eller et dikt) som handler om selv­fø­lelse. Skriv der­etter en analyse der du utforsker hvordan teksten fram­stiller opp­le­velser og utford­ringer knyttet til selvfølelse.

Dis­kuter også hvordan teksten kan påvirke leserens syn på seg selv.

Oppgave 2: Kropps­bilde og mediepåvirkning

Skriv en fag­ar­tikkel der du greier ut om og drøfter temaet kropps­bilde og medie­på­virkning. Utforsk hvordan medier påvirker unges opp­fatning av kropps­bilde og selv­fø­lelse. Dis­kuter også hvordan man kan arbeide for å fremme et positivt kropps­bilde blant ungdom og hvilken rolle skolen kan spille i denne sammenhengen.


En person holder en bok foran ansiktet og peker opp i været.

Engelsk

Assig­nement 1: Building a positive self-image

Find an article on self-esteem and its impact on mental health (example: From likes to loathing: How social media is neg­a­tively affecting stu­dents’ self-esteem and mental health)

After reading the article, reflect on the following questions:

  1. What does self-esteem mean to you? How do you define it? 
    • How can low self-esteem affect your mental health and well-being?
    • What are some stra­tegies you can use to boost your self-esteem and build a positive self-image?
  2. Create a visual repre­sen­tation (e.g. a poster, info­graphic, or drawing) that illust­rates the key con­cepts and stra­tegies for building a positive self-esteem.
  3. Write a short reflection (150–200 words) on how you can apply these stra­tegies in your own life to improve your self-esteem and overall well-being.

Share your visual repre­sen­tation and reflection with a classmate or a family member and discuss how you can support each other in building healthy self-esteem habits.

Assig­nement 2: Write a short story or essay

Write a short story or an essay exploring body image and self-esteem. Write between 400–800 words. Remember to have a beginning, body, and end.


En ung kvinne med briller ser i en bokhylle.

KRLE

Oppgave 1: Reflek­sjons­spørsmål som kan dis­ku­teres i plenum

  1. Hvordan påvirker vår opp­fatning av egen kropp selvfølelsen?
  2. Hvilke fak­torer kan bidra til et positivt og neg­ativt syn på kropp?
  3. Hvilken rolle spiller medier og sosiale medier når det kommer til kropp og selvfølelse?
  4. Hva kan du gjøre for å unngå neg­ative påvirk­ninger og hva kan du gjøre for å fremme en positiv selvfølelse?
  5. Hvordan kan en lære og akseptere kroppen sin, uav­hengig av kropps­fasong, styrke og størrelse?
  6. Hvilke kon­se­kvenser kan det ha for den mentale og fysiske helsen når vi streber etter en «perfekt» kropp?
  7. Hvordan kan vi jobbe med å akseptere og respektere oss selv og kroppene slik de er?
  8. Hvorfor tror du noen har et behov for å snakke andre ned på bak­grunn av kropp og utseende?
  9. Hva sier det om men­nesker som gjør sånt?

Oppgave 2: Digitale medier og selvfølelse

Skriv en kort reflek­sjons­oppgave der du utforsker sam­men­hengen mellom digitale medier og selv­fø­lelse. Tenk spe­sielt på hvordan du og andre kan fram­stille dere selv og andre på en etisk måte i digitale medier.


Teksten You got this, står skrevet på asfalten.

Andre rele­vante oppgaver

Videoer til refleksjonsoppgaver

Ulike videoer av ungdom som svarer på spørsmål om kropp og selv­fø­lelse, rettet mot unge som kan være fine for reflek­sjons­opp­gaver i grupper ellet to og to: Lenke til «Ope­rasjon selv­fø­lelse» hos nettros.no

Popup for Søkemotorbrukere