Oppgaver til klassen: Kropp og selvfølelse
Last ned presentasjon mm Kropp og selvfølelse
Samfunnsfag
Oppgave 1: Kroppsbilde og mediepåvirkning
Lag en plakat eller en presentasjon der du utforsker hvordan mediepåvirkning kan påvirke kroppsbilde og selvfølelse. Diskuter hvordan kommersiell påvirkning kan påvirke:
- kroppsbilde
- selvfølelsen
- behov
- forbruk
- personlig økonomi
Gjør rede for ulike strategier man kan bruke for å styrke et positivt kroppsbilde og god selvfølelse.
Oppgave 2: Samfunnsendringer og historie
Endringer i kroppsidealer og samfunn
- Skriv en artikkel eller en refleksjonsoppgave der du utforsker endringer i kroppsidealer gjennom tidene og hvordan disse endringene har påvirket samfunnet og enkeltmennesker. Du kan velge tre tidsperioder å sammenligne.
- Diskuter hvilke faktorer som har bidratt til disse endringene.
Kroppsøving
Oppagve 1: Hva kjennetegner god selvfølelse?
Til lærer: Klassen deles inn i mindre grupper.
Diskusjon i grupper: Diskuter hva som kjennetegner god selvfølelse. Hva betyr det å ha god selvfølelse i ulike situasjoner, som i skolesammenheng, blant venner, eller under fysisk aktivitet?
Kroppens muligheter og fysisk aktivitet: Snakk om hvordan fysisk aktivitet kan bidra til god selvfølelse, ikke ved hvordan kroppen ser ut, men ved hva kroppen kan gjøre. Kan fysiske aktiviteter få deg til å føle deg sterk, utholdende eller koordinert?
Del erfaringer om øyeblikk hvor du har opplevd mestring gjennom bevegelse. Det kan være alt fra å ha løftet tungt, til å gå tur med hunden. Husk at bevegelsesglede kan være hva som helst, og at mestring kan oppleves forskjellig for hver enkelt, og det er viktig å anerkjenne hverandres innsats ut fra individuelle forutsetninger.
Positiv tilbakemelding: Diskuter hvordan dere kan gi hverandre positive tilbakemeldinger i kroppsøving som fokuserer på kroppens evner og prestasjoner, tilpasset den enkeltes ferdigheter og forutsetninger. Hvordan kan dere anerkjenne hverandres innsats, styrke, og utvikling på en måte som fremmer mestring og inkludering for alle? Sørg for å gi ros som løfter frem den enkelte, uavhengig av prestasjonsnivå, slik at alle føler seg sett og verdsatt
Oppagve 2: Lag et tilpasset treningsopplegg
Gå sammen i grupper. Dere skal planlegge en treningsøkt på 45 minutter med øvelser tilpasset tre ulike funksjonsnivåer. Det er viktig at dere her tar hensyn til ulike kropper og ulike funksjonsevner. Hvordan kan en aktivitet gjøres inkluderende for alle?
Treningsøkten skal inkluderer øvelser tilpasset tre ulike funksjonsnivåer, og skal være variert og engasjerende. Alle deltakerne skal kunne delta på det nivået som passer dem best.
Velg fokusområder:
Bestem hvilke fokusområder dere ønsker for treningsøkten. Det kan være styrke, utholdenhet, balanse, eller en kombinasjon.
Planlegg øvelsene:
- Velg minst fem øvelser som dekker de valgte fokusområdene
- Tilpass hver øvelse slik at den kan utføres på tre ulike nivåer:
Nivå A: For deltakere som trenger ekstra støtte eller lavere intensitet.
Nivå B: For deltakere med middels fysisk kapasitet.
Nivå C: For deltakere som ønsker høyere intensitet eller utfordring.
Eksempel på øvelser:
Push-ups:
A: Push-ups mot vegg.
B: Push-ups på knærne.
C: Vanlige push-ups på gulvet.
Knebøy:
A: Sitt-til-stå fra en stol.
B: Knebøy med støtte fra en stol.
C: Vanlige knebøy uten støtte.
Planlegg hvordan økten skal organiseres. Skal dere jobbe i stasjoner, i par, eller som en sirkeltrening?
Sett av tid til både oppvarming og avslutning/stretching.
Sørg for at øvelsene passer inn i den totale tidsrammen på 45 minutter.
Etter treningsøkten, reflekter over hvordan de ulike tilpasningene fungerte. Hvordan påvirket tilpasningene opplevelsen av mestring og inkludering?
Norsk
Oppgave 1: Tekster om selvfølelse
Velg en tekst (for eksempel en sang, en film, en novelle eller et dikt) som handler om selvfølelse. Skriv deretter en analyse der du utforsker hvordan teksten framstiller opplevelser og utfordringer knyttet til selvfølelse.
Diskuter også hvordan teksten kan påvirke leserens syn på seg selv.
Oppgave 2: Kroppsbilde og mediepåvirkning
Skriv en fagartikkel der du greier ut om og drøfter temaet kroppsbilde og mediepåvirkning. Utforsk hvordan medier påvirker unges oppfatning av kroppsbilde og selvfølelse. Diskuter også hvordan man kan arbeide for å fremme et positivt kroppsbilde blant ungdom og hvilken rolle skolen kan spille i denne sammenhengen.
Engelsk
Assignement 1: Building a positive self-image
Find an article on self-esteem and its impact on mental health (example: From likes to loathing: How social media is negatively affecting students’ self-esteem and mental health)
After reading the article, reflect on the following questions:
- What does self-esteem mean to you? How do you define it?
- How can low self-esteem affect your mental health and well-being?
- What are some strategies you can use to boost your self-esteem and build a positive self-image?
- Create a visual representation (e.g. a poster, infographic, or drawing) that illustrates the key concepts and strategies for building a positive self-esteem.
- Write a short reflection (150–200 words) on how you can apply these strategies in your own life to improve your self-esteem and overall well-being.
Share your visual representation and reflection with a classmate or a family member and discuss how you can support each other in building healthy self-esteem habits.
Assignement 2: Write a short story or essay
Write a short story or an essay exploring body image and self-esteem. Write between 400–800 words. Remember to have a beginning, body, and end.
KRLE
Oppgave 1: Refleksjonsspørsmål som kan diskuteres i plenum
- Hvordan påvirker vår oppfatning av egen kropp selvfølelsen?
- Hvilke faktorer kan bidra til et positivt og negativt syn på kropp?
- Hvilken rolle spiller medier og sosiale medier når det kommer til kropp og selvfølelse?
- Hva kan du gjøre for å unngå negative påvirkninger og hva kan du gjøre for å fremme en positiv selvfølelse?
- Hvordan kan en lære og akseptere kroppen sin, uavhengig av kroppsfasong, styrke og størrelse?
- Hvilke konsekvenser kan det ha for den mentale og fysiske helsen når vi streber etter en «perfekt» kropp?
- Hvordan kan vi jobbe med å akseptere og respektere oss selv og kroppene slik de er?
- Hvorfor tror du noen har et behov for å snakke andre ned på bakgrunn av kropp og utseende?
- Hva sier det om mennesker som gjør sånt?
Oppgave 2: Digitale medier og selvfølelse
Skriv en kort refleksjonsoppgave der du utforsker sammenhengen mellom digitale medier og selvfølelse. Tenk spesielt på hvordan du og andre kan framstille dere selv og andre på en etisk måte i digitale medier.
Andre relevante oppgaver
Videoer til refleksjonsoppgaver
Ulike videoer av ungdom som svarer på spørsmål om kropp og selvfølelse, rettet mot unge som kan være fine for refleksjonsoppgaver i grupper ellet to og to: Lenke til «Operasjon selvfølelse» hos nettros.no