Oppgaver til klassen: Veien videre
Last ned presentasjon om egenomsorg
Samfunnsfag
Oppgave 1: Diskusjonsspørsmål
Diskuter følgende spørsmål i klassen:
- Hvordan tror du et trygt og støttende klassemiljø kan bidra til å fremme positivt kroppsbilde og styrket selvfølelse?
- Hvorfor er det viktig å øke bevisstheten rundt kroppsmangfold?
- Hvordan kan vi utfordre stereotypene knyttet til utseende?
Oppgave 2: Undersøkelse
Gjennomfør en anonym undersøkelse i sosiale medier/ditt nettverk for å kartlegge kunnskap og holdninger til folkehelse, kroppsbilde og selvfølelse. Lag spørsmål som tar opp følgende temaer:
- Hva tenker du om ditt eget kroppsbilde?
- Føler du deg presset til å oppnå et bestemt kroppsideal?
- Hvordan påvirker media og samfunnet generelt din aldersgruppes syn på kropp og utseende?
- Hvilke tiltak tror du kan være effektive for å fremme et positivt kroppsbilde og styrket selvfølelse?
- Husk å ta med kategorier som kjønn, alder og samtykke.
Analyser og diskuter resultatene av undersøkelsen i klassen, og kom med forslag til tiltak basert på funnene.
Kroppsøving
Oppgave 1: Fysisk aktivitet – Glede eller straff?
Fysisk aktivitet og bevegelsesglede er viktig for både fysisk og mental helse. Likevel opplever mange at fysisk aktivitet noen ganger blir brukt som straff, for eksempel i idrettslag eller skolekontekster. Dette kan påvirke hvordan vi oppfatter fysisk aktivitet og bevegelsesglede.
I denne oppgaven skal du reflektere over hvordan fysisk aktivitet blir brukt i ulike sammenhenger, og diskutere hvordan dette kan påvirke folks holdninger til bevegelsesglede.
Del 1: Individuell refleksjon
Reflekter over egne erfaringer: Har du noen gang opplevd at fysisk aktivitet ble brukt som straff, enten i idrett, skole, eller andre sammenhenger? Hvordan føltes det, og hvordan påvirket det din motivasjon for å delta i fysisk aktivitet?
Glede eller straff: Tenk over hvordan fysisk aktivitet vanligvis blir presentert for deg. Er det mest fokus på glede, mestring og helse, eller blir det ofte brukt som en form for straff eller konsekvens?
Del 2: Gruppearbeid og diskusjon
Diskuter i grupper: Del deres erfaringer med hverandre. Diskuter hvordan bruk av fysisk aktivitet som straff kan påvirke noens forhold til fysisk aktivitet på lang sikt. Kan dette føre til at noen mister gleden ved bevegelse?
Forslag til endringer: Hvordan kan vi skape en kultur som fremmer bevegelsesglede, mestring og fellesskap i stedet for å bruke fysisk aktivitet som straff? Kom med konkrete forslag til hvordan fysisk aktivitet kan bli en positiv opplevelse for alle.
Del 3: Presentasjon
Lag en presentasjon i gruppen: Basert på diskusjonen i gruppen, lag en kort presentasjon der dere oppsummerer deres refleksjoner og forslag. Ta gjerne med eksempler på hvordan fysisk aktivitet kan gjøres mer motiverende og gøy.
Presentasjon for klassen: Presenter deres tanker og forslag for resten av klassen, og vær forberedt på å svare på spørsmål og delta i en felles diskusjon.
Oppgave 2: Refleksjonsdagbok – Kroppsfokus og selvpleie
Gjennom de neste 8 ukene skal du føre en refleksjonsdagbok der du skriver ned tanker og følelser rundt kroppsfokus og selvpleie i forbindelse med fysisk aktivitet. Du kan utforske spørsmål som:
- Hvordan påvirker trening, bevegelse og/eller fysisk aktivitet ditt syn på kroppen din?
- Hvilke positive effekter har fysisk aktivitet på ditt generelle velvære og selvfølelse?
- Hvordan kan du være mer oppmerksom på å praktisere selvpleie og ta vare på deg selv gjennom fysisk aktivitet?
Reflekter ærlig og bruke dagboken som en mulighet til å utvikle et positivt forhold til fysisk aktivitet og egen kropp.
Etter de 8 ukene kan du lese gjennom dagboken. Skriv så en tekst på 300–500 ord om hvordan det var å føre dagbok og hvordan det var å lese dagboken i ettertid.
Norsk
Oppgave 1: Skriveoppgave – Refleksjon
Tenk på temaene forebyggende arbeid av spiseforstyrrelser, kroppsbilde og selvfølelse. Skriv en refleksjonsoppgave der du svarer på følgende spørsmål:
- Hvorfor tror du det er viktig å lære om forebyggende arbeid og egenomsorg i forhold til disse temaene?
- Hvordan kan kunnskap og bevissthet om kroppsbilde og selvfølelse bidra til å forhindre spiseforstyrrelser og negative holdninger til egen kropp?
- Hva kan du som enkeltperson gjøre for å fremme et positivt kroppsbilde og styrket selvfølelse hos deg selv og andre?
Oppgave 2: Lag en vær varsom-plakat
La deg inspirere av «Sunn fornuft»-plakaten fra 2016 og lag en Vær varsom plakat for posting i sosiale medier.
Reflekter over hva ungdom kan gjøre for å bli mer kritiske til mediabudskap vedrørende kropp.
Engelsk
Assignment 1: Debate and debate technique
Organize a class debate on beauty ideals in the media and their impact on youth’s body image. Divide the class into groups and each group will prepare arguments for and against the following statements:
- Beauty ideals in the media contribute to a negative body image among young people.
- Youth have a responsibility to be conscious consumers and not let themselves be influenced by beauty standards in the media.
The groups present their arguments and only constructive discussion are allowed. One group is first presenting arguments for and the other group is presenting arguments against. Midway through the debate, the groups have to switch their argumentative positions.
Assignment 2: Creative Writing – Self-Esteem and Positive Self-Talk
Write a short story or poem that explores the theme of self-esteem and positive self-talk. Focus on the importance of having a healthy relationship with oneself and highlight the significance of building self-esteem. You can also include examples of how positive self-talk can counter negative thoughts and strengthen one’s self-image.
If you feel comfortable doing it, use creativity and personal experiences in your writing.
KRLE
Oppgave 1: Refleksjon – Verdier og selvbilde
Reflekter over følgende spørsmål og skriv ned dine tanker:
- Hvilke verdier tror du er viktige for å ha et positivt selvbilde og god selvfølelse?
- Hvordan kan disse verdiene hjelpe oss med å forebygge spiseforstyrrelser og negativt kroppsbilde?
- Hvilke skritt kan vi ta for å fremme disse verdiene og styrke vårt eget og andres selvbilde?
Oppgave 2: Etikkdiskusjon – Medias påvirkning på kroppsbilde
Diskuter følgende etiske spørsmål i klassen:
- Hvordan tror du medias fremstilling av kroppsbilder påvirker unges oppfatning av seg selv?
- Er det medias ansvar å vise et mer realistisk og mangfoldig kroppsbilde? Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Hvordan kan vi som enkeltpersoner ta bevisste valg i forhold til mediepåvirkning og fremme et positivt kroppsbilde?
Husk at for å få gode diskusjoner er det viktig å være respektfull når du argumenter og at du lytter til andres perspektiver.