Ung kvinne sitter med pc på fanget. Hun kommuniserer via tegnspråk.
8. Veien videre

Opp­gaver til klassen: Veien videre


Last ned pre­sen­tasjon om egenomsorg


Sam­funnsfag

Oppgave 1: Diskusjonsspørsmål

Dis­kuter føl­gende spørsmål i klassen:

  • Hvordan tror du et trygt og støt­tende klasse­miljø kan bidra til å fremme positivt kropps­bilde og styrket selvfølelse?
  • Hvorfor er det viktig å øke bevisst­heten rundt kroppsmangfold?
  • Hvordan kan vi utfordre ste­reo­typene knyttet til utseende?

Oppgave 2: Undersøkelse

Gjen­nomfør en anonym under­sø­kelse i sosiale medier/ditt nettverk for å kart­legge kunnskap og hold­ninger til folke­helse, kropps­bilde og selv­fø­lelse. Lag spørsmål som tar opp føl­gende temaer:

  • Hva tenker du om ditt eget kroppsbilde?
  • Føler du deg presset til å oppnå et bestemt kroppsideal?
  • Hvordan påvirker media og sam­funnet generelt din alders­gruppes syn på kropp og utseende?
  • Hvilke tiltak tror du kan være effektive for å fremme et positivt kropps­bilde og styrket selvfølelse?
  • Husk å ta med kate­gorier som kjønn, alder og samtykke.

Ana­lyser og dis­kuter resul­tatene av under­sø­kelsen i klassen, og kom med forslag til tiltak basert på funnene.

 

Foto: studioredcup/Freepik

Kropps­øving

Oppgave 1: Fysisk akti­vitet – Glede eller straff?

Fysisk akti­vitet og beve­gel­ses­glede er viktig for både fysisk og mental helse. Likevel opp­lever mange at fysisk akti­vitet noen ganger blir brukt som straff, for eksempel i idrettslag eller skole­kon­tekster. Dette kan påvirke hvordan vi opp­fatter fysisk akti­vitet og bevegelsesglede.

I denne opp­gaven skal du reflektere over hvordan fysisk akti­vitet blir brukt i ulike sam­men­henger, og dis­kutere hvordan dette kan påvirke folks hold­ninger til bevegelsesglede.

Del 1: Indi­vi­duell refleksjon

Reflekter over egne erfa­ringer: Har du noen gang opplevd at fysisk akti­vitet ble brukt som straff, enten i idrett, skole, eller andre sam­men­henger? Hvordan føltes det, og hvordan påvirket det din moti­vasjon for å delta i fysisk aktivitet?

Glede eller straff: Tenk over hvordan fysisk akti­vitet van­ligvis blir pre­sentert for deg. Er det mest fokus på glede, mestring og helse, eller blir det ofte brukt som en form for straff eller konsekvens?

Del 2: Gruppe­arbeid og diskusjon

Dis­kuter i grupper: Del deres erfa­ringer med hver­andre. Dis­kuter hvordan bruk av fysisk akti­vitet som straff kan påvirke noens forhold til fysisk akti­vitet på lang sikt. Kan dette føre til at noen mister gleden ved bevegelse?

Forslag til end­ringer: Hvordan kan vi skape en kultur som fremmer beve­gel­ses­glede, mestring og fel­lesskap i stedet for å bruke fysisk akti­vitet som straff? Kom med kon­krete forslag til hvordan fysisk akti­vitet kan bli en positiv opp­le­velse for alle.

Del 3: Presentasjon

Lag en pre­sen­tasjon i gruppen: Basert på dis­ku­sjonen i gruppen, lag en kort pre­sen­tasjon der dere opp­sum­merer deres reflek­sjoner og forslag. Ta gjerne med eksempler på hvordan fysisk akti­vitet kan gjøres mer moti­ve­rende og gøy.

Pre­sen­tasjon for klassen: Pre­senter deres tanker og forslag for resten av klassen, og vær for­beredt på å svare på spørsmål og delta i en felles diskusjon.

 

Oppgave 2: Reflek­sjons­dagbok – Kropps­fokus og selvpleie

Gjennom de neste 8 ukene skal du føre en reflek­sjons­dagbok der du skriver ned tanker og følelser rundt kropps­fokus og selv­pleie i for­bin­delse med fysisk akti­vitet. Du kan utforske spørsmål som:

  • Hvordan påvirker trening, beve­gelse og/eller fysisk akti­vitet ditt syn på kroppen din?
  • Hvilke positive effekter har fysisk akti­vitet på ditt gene­relle velvære og selvfølelse?
  • Hvordan kan du være mer opp­merksom på å prak­tisere selv­pleie og ta vare på deg selv gjennom fysisk aktivitet?

Reflekter ærlig og bruke dag­boken som en mulighet til å utvikle et positivt forhold til fysisk akti­vitet og egen kropp.

Etter de 8 ukene kan du lese gjennom dag­boken. Skriv så en tekst på 300–500 ord om hvordan det var å føre dagbok og hvordan det var å lese dag­boken i ettertid.

Foto: freepik

Norsk

Oppgave 1: Skrive­oppgave – Refleksjon

Tenk på temaene fore­byg­gende arbeid av spise­for­styr­relser, kropps­bilde og selv­fø­lelse. Skriv en reflek­sjons­oppgave der du svarer på føl­gende spørsmål:

  • Hvorfor tror du det er viktig å lære om fore­byg­gende arbeid og egenomsorg i forhold til disse temaene?
  • Hvordan kan kunnskap og bevissthet om kropps­bilde og selv­fø­lelse bidra til å for­hindre spise­for­styr­relser og neg­ative hold­ninger til egen kropp?
  • Hva kan du som enkelt­person gjøre for å fremme et positivt kropps­bilde og styrket selv­fø­lelse hos deg selv og andre?

Oppgave 2: Lag en vær varsom-plakat

La deg inspirere av «Sunn fornuft»-plakaten fra 2016 og lag en Vær varsom plakat for posting i sosiale medier.

Reflekter over hva ungdom kan gjøre for å bli mer kri­tiske til media­budskap ved­rø­rende kropp.

 

Ung mann smiler mot kamera. Han står i en gate.
Foto: Yingchou Han/Unsplash.com

Engelsk

Assignment 1: Debate and debate technique 

Organize a class debate on beauty ideals in the media and their impact on youth’s body image. Divide the class into groups and each group will prepare argu­ments for and against the following statements:

  • Beauty ideals in the media con­tribute to a neg­ative body image among young people.
  • Youth have a respon­s­i­bility to be con­scious con­sumers and not let them­selves be influ­enced by beauty stan­dards in the media.

The groups present their argu­ments and only con­structive discussion are allowed. One group is first pre­senting argu­ments for and the other group is pre­senting argu­ments against. Midway through the debate, the groups have to switch their argu­men­tative positions.

Assignment 2: Creative Writing – Self-Esteem and Positive Self-Talk

Write a short story or poem that explores the theme of self-esteem and positive self-talk. Focus on the impor­tance of having a healthy rela­tionship with oneself and high­light the sig­ni­fi­cance of building self-esteem. You can also include examples of how positive self-talk can counter neg­ative thoughts and strengthen one’s self-image.

If you feel com­for­table doing it, use crea­tivity and per­sonal expe­ri­ences in your writing.

En hånd holder 7 små plastikkstjerner i regnbuens farger.
Foto: Alex­ander Grey/Unsplash.com

KRLE

Oppgave 1: Refleksjon – Verdier og selvbilde

Reflekter over føl­gende spørsmål og skriv ned dine tanker:

  • Hvilke verdier tror du er viktige for å ha et positivt selv­bilde og god selvfølelse?
  • Hvordan kan disse ver­diene hjelpe oss med å fore­bygge spise­for­styr­relser og neg­ativt kroppsbilde?
  • Hvilke skritt kan vi ta for å fremme disse ver­diene og styrke vårt eget og andres selvbilde?

 

Oppgave 2: Etikk­dis­kusjon – Medias påvirkning på kroppsbilde

Dis­kuter føl­gende etiske spørsmål i klassen:

  • Hvordan tror du medias frem­stilling av kropps­bilder påvirker unges opp­fatning av seg selv?
  • Er det medias ansvar å vise et mer rea­listisk og mang­foldig kropps­bilde? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  • Hvordan kan vi som enkelt­per­soner ta bevisste valg i forhold til medie­på­virkning og fremme et positivt kroppsbilde?

Husk at for å få gode dis­ku­sjoner er det viktig å være respektfull når du argu­menter og at du lytter til andres perspektiver.

Popup for Søkemotorbrukere