Om nettressursen og relevans til LK20
Spesifikt ønsker vi å støtte lærere og andre voksne som jobber i grunnskolen i arbeidet med kjønn, seksualitet, identitet og normer på måter som er faglig forankret, inkluderende og i tråd med skolens mandat.
Basert på Opplæringsloven
Prosjektet bygger på opplæringslovens krav om at skolen skal være en trygg og inkluderende arena for alle elever (§1.1 og §1.3) og at det skal arbeides aktivt mot diskriminering og utenforskap.
Utdrag av formålsparagrafen i Opplærinsloven (klikk for å utvide)
§ 1–1. Formålet med lova
Lova skal leggje til rette for at barn, ungdom og vaksne får god opplæring i eit godt miljø.
§ 1–3. Formålet med opplæringa
Opplæringa skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og dei som har læretid i bedrift, historisk og kulturell innsikt og forankring.
Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfridom, nestekjærleik, tilgiving, likeverd og solidaritet, verdiar som også kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn, og som er forankra i menneskerettane.
Opplæringa skal utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og den felles internasjonale kulturtradisjonen.
Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den enkelte si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.
Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal utvikle kunnskap, dugleik og haldningar som gjer at dei kan meistre livet sitt og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.
Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.
Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal møtast med tillit, respekt og krav og få utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.
Hele loven finner du her: Lenke til opplæringsloven hos Lovdata
Forankret i læreplanen LK20
Gjennom læreplanen LK20 er dette ansvaret tydelig forankret både i verdigrunnlaget, som tverrfaglig tema og gjennom flere kompetansemål og kjerneelementer på tvers av fag.
Fra LK20s overordnede del (klikk for å utvide)
Prinsipper for læring, utvikling og danning
Skolen har både et danningsoppdrag og et utdanningsoppdrag. De henger sammen og er gjensidig avhengig av hverandre. Prinsippene for arbeid med læring, utvikling og danning skal hjelpe skolene til å løse dette doble oppdraget.
Grunnopplæringen er en viktig del av en livslang danningsprosess som har enkeltmenneskets frihet, selvstendighet, ansvarlighet og medmenneskelighet som mål. Opplæringen skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, og for å gjøre gode valg i livet. Opplæringen skal gi et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og samfunnsliv. Samtidig lever barn og unge her og nå, og skolen må anerkjenne barndommens og ungdomstidens egenverdi.
Opplæringen skal danne hele mennesket og gi hver og en mulighet til å utvikle sine evner. Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, språk og historie, samfunn og arbeidsliv, kunst og kultur, og religion og livssyn. Danning skjer også gjennom opplevelser og praktiske utfordringer i undervisningen og skolehverdagen. Et bredt spekter av aktiviteter, fra strukturert og målrettet arbeid til spontan lek, gir elevene en erfaringsrikdom. Elevene dannes i møte med andre og gjennom fysisk og estetisk utfoldelse som fremmer bevegelsesglede og mestring. Danning skjer når de arbeider på egen hånd, og når de samarbeider med andre. De dannes når de bryner seg på teoretiske utfordringer ved hjelp av formler og fagstoff, og når de tar i bruk redskaper for å mestre en praktisk oppgave. Danning skjer når elevene lærer hvordan de kommer fram til riktig svar, men også når de forstår at det ikke alltid finnes enkle fasitsvar.
Les mer hos UDIR: Lenke til prinsipper for læring, utvikling og danning
Ressurser utviklet for å gjøre det lettere å undervise
På denne siden finner du ressurser utviklet for å gjøre det lettere å undervise om mangfold, kjønnsroller, kropp, seksualitet, identitet og normer. Innholdet er utviklet i samarbeid med fagpersoner, og baserer seg på oppdatert forskning og praktisk erfaring fra skole og barnehage.
Vi samarbeider med Universitetet i Innlandet (INN). Vi ønsker også å bidra til offentlig samtale gjennom kronikker, innlegg og formidling i media.
Mer om bakgrunnen for prosjektet
Barn og unge vokser opp i en verden preget av normer, forventninger og maktstrukturer som påvirker deres identitet, selvfølelse og muligheter.
Likestilling handler ikke bare om rettigheter, men også om å gi alle barn og unge frihet til å være seg selv, uten å bli begrenset av samfunnets stereotypier. Skole og barnehage er sentrale arenaer for tidlig innsats og holdningsskapende arbeid, og det er her fundamentet for et mer likestilt samfunn legges.
Prosjektet er videre forankret i nasjonale føringer og forskning som viser behovet for kompetanseheving i oppvekstsektoren:
- NOU 2019:19 «Jenterom, gutterom og mulighetsrom»: Denne rapporten dokumenterer hvordan kjønnsstereotypier skaper begrensninger for barn og unge. Den viser at det er summen av stereotypier på ulike arenaer – familie, skole, fritid – som utgjør den største utfordringen for likestilling. Lenke til NOU-en «Jenterom, gutterom og mulighetsrom»
- Likestillingssenterets kartlegging «Hva nå» (2023): En undersøkelse av ungdoms syn på likestilling i Innlandet. Kartleggingen avdekket at ungdom opplever rasisme, kroppspress og seksuell trakassering som store utfordringer. Den viste også at ungdom ønsker mer kunnskap om likestilling gjennom undervisningen. Lenke til kartleggingen «Hva nå?»
- NOU 2019:3 «Nye sjanser – bedre læring» understreker viktigheten av tidlig innsats og inkluderende fellesskap i skolen for å gi alle elever like muligheter til å lykkes. Rapporten fokuserer på tilpasset opplæring, samarbeid mellom skolen og hjemmet, og betydningen av å skape et godt psykososialt miljø som fremmer mestring og trivsel. Den peker også på nødvendigheten av tverrfaglig samarbeid og fleksible løsninger for å møte elevenes ulike behov. Disse prinsippene gir viktig støtte til prosjektets mål om å fremme likestilling og mangfold i oppveksten. Lenke til NOU-en «Nye sjanser bedre læring»