Likestilling i oppvektsten

Om nett­res­sursen og relevans til LK20

Likestilling i oppveksten er et prosjekt utviklet av Likestillingssenteret med mål om å [noe om at vi vil jobbe antidiskriminerende inn mot skolen og andre arenaer der barn og unge ferdes?].

Spe­sifikt ønsker vi å støtte lærere og andre voksne som jobber i grunn­skolen i arbeidet med kjønn, sek­su­alitet, iden­titet og normer på måter som er faglig for­ankret, inklu­de­rende og i tråd med skolens mandat.

Basert på Opplæringsloven

Pro­sjektet bygger på opp­læ­rings­lovens krav om at skolen skal være en trygg og inklu­de­rende arena for alle elever (§1.1 og §1.3) og at det skal arbeides aktivt mot dis­kri­mi­nering og utenforskap.

Utdrag av for­måls­pa­ra­grafen i Opp­lær­in­s­loven (klikk for å utvide)

§ 1–1. For­målet med lova 

Lova skal leggje til rette for at barn, ungdom og vaksne får god opp­læring i eit godt miljø. 

§ 1–3. For­målet med opp­læ­ringa 

Opp­læ­ringa skal, i sam­arbeid og for­ståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og dei som har læretid i bedrift, his­torisk og kul­turell innsikt og forankring. 

Opp­læ­ringa skal byggje på grunn­leg­gjande verdiar i kristen og huma­nistisk arv og tra­disjon, slik som respekt for men­neske­verdet og naturen, ånds­fridom, neste­kjærleik, til­giving, likeverd og soli­da­ritet, verdiar som også kjem til uttrykk i ulike reli­gionar og livssyn, og som er for­ankra i menneskerettane. 

Opp­læ­ringa skal utvide kjenn­skapen til og for­ståinga av den nasjonale kul­tur­arven og den felles inter­na­sjonale kulturtradisjonen. 

Opp­læ­ringa skal gi innsikt i kul­turelt mangfald og vise respekt for den enkelte si over­tyding. Ho skal fremje demo­krati, like­stilling og vit­skapleg ten­kjemåte. 

Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal utvikle kunnskap, dugleik og hald­ningar som gjer at dei kan meistre livet sitt og delta i arbeid og fel­lesskap i sam­funnet. Dei skal få utfalde ska­par­glede, enga­sjement og utforskartrong. 

Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljø­be­visst. Dei skal ha med­ansvar og rett til medverknad. 

Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal møtast med tillit, respekt og krav og få utford­ringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for dis­kri­mi­nering skal mot­ar­beidast

Hele loven finner du her: Lenke til opp­læ­rings­loven hos Lovdata

For­ankret i lære­planen LK20

Gjennom lære­planen LK20 er dette ansvaret tydelig for­ankret både i verdi­grunn­laget, som tverr­faglig tema og gjennom flere kom­pe­tansemål og kjerne­ele­menter på tvers av fag. 

Fra LK20s over­ordnede del (klikk for å utvide) 

Prin­sipper for læring, utvikling og danning 

Skolen har både et dan­ning­soppdrag og et utdan­ning­soppdrag. De henger sammen og er gjen­sidig avhengig av hver­andre. Prin­sippene for arbeid med læring, utvikling og danning skal hjelpe skolene til å løse dette doble oppdraget. 

Grunn­opp­læ­ringen er en viktig del av en livslang dan­nings­prosess som har enkelt­men­neskets frihet, selv­sten­dighet, ansvar­lighet og med­men­nes­ke­lighet som mål. Opp­læ­ringen skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, og for å gjøre gode valg i livet. Opp­læ­ringen skal gi et godt utgangs­punkt for del­ta­kelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og sam­funnsliv. Sam­tidig lever barn og unge her og nå, og skolen må aner­kjenne barn­dommens og ung­doms­tidens egenverdi. 

Opp­læ­ringen skal danne hele men­nesket og gi hver og en mulighet til å utvikle sine evner. Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, språk og his­torie, samfunn og arbeidsliv, kunst og kultur, og religion og livssyn. Danning skjer også gjennom opp­le­velser og prak­tiske utford­ringer i under­vis­ningen og skole­hver­dagen. Et bredt spekter av akti­vi­teter, fra struk­turert og mål­rettet arbeid til spontan lek, gir elevene en erfa­rings­rikdom. Elevene dannes i møte med andre og gjennom fysisk og estetisk utfol­delse som fremmer beve­gel­ses­glede og mestring. Danning skjer når de arbeider på egen hånd, og når de sam­ar­beider med andre. De dannes når de bryner seg på teo­re­tiske utford­ringer ved hjelp av formler og fag­stoff, og når de tar i bruk red­skaper for å mestre en praktisk oppgave. Danning skjer når elevene lærer hvordan de kommer fram til riktig svar, men også når de forstår at det ikke alltid finnes enkle fasitsvar. 

Les mer hos UDIR: Lenke til prin­sipper for læring, utvikling og danning 

Res­surser utviklet for å gjøre det lettere å undervise

På denne siden finner du res­surser utviklet for å gjøre det lettere å undervise om mangfold, kjønns­roller, kropp, sek­su­alitet, iden­titet og normer. Inn­holdet er utviklet i sam­arbeid med fag­per­soner, og baserer seg på opp­datert forskning og praktisk erfaring fra skole og barnehage. 

Vi sam­ar­beider med Uni­ver­si­tetet i Inn­landet (INN). Vi ønsker også å bidra til offentlig samtale gjennom kro­nikker, innlegg og for­midling i media.