1.5 Hva er funkofobi og funksjonshemming · Likestillingssenteret

1.5 Hva er funkofobi og funksjonshemming

Personer opplever funksjonshemming, eller et funksjonshinder, når samfunnet ikke er tilrettelagt.

Når personer blir hindret eller møter barrierer blir vi hindret i deltakelse.

Det handler altså ikke om hvordan kroppen vår er eller fungerer, men hvordan vi blir hindret. Hindringene kan være fysiske, de kan være holdninger eller manglende tilrettelegging.

Eksempler på fysiske hindringer

  • Dører som er tunge å åpne eller uten automatisk åpner
  • Smale ganger eller døråpninger som ikke er tilpasset rullestol
  • Mangel på heis eller utilgjengelige heiser
  • Pulter og stoler som ikke kan justeres i høyde
  • Dårlig akustikk (ekko, støy, mangel på lydisolering)
  • Manglende teleslynge eller andre hørselstekniske hjelpemidler
  • Dårlig belysning eller blending fra vinduer
  • Tavler/plakater som henger for høyt

 

Digitale hindringer

  • Digitale læremidler uten skjermlesertilpasning
  • Tekster/bilder uten alternativ tekst eller undertekster
  • Små skriftstørrelser eller dårlig kontrast på skjermer/prosjektorer

 

Pedagogiske/organisatoriske hindringer

  • For rask gjennomgang av stoff uten tilpasning
  • Mangel på visuelle støttemidler for elever med hørselsvansker
  • Mangel på muntlig forklaring for elever med lesevansker
  • Lange arbeidsøkter uten pauser
  • Prøver eller oppgaver som ikke gis i alternative formater

 

Sosiale/holdningsmessige hindringer

  • Lærere/medelever som ikke tar hensyn til ulike behov
  • Mangel på bevissthet om universell utforming
  • Elever med funksjonsnedsettelse blir sittende isolert eller ikke inkludert i aktiviteter

 

Funkofobi er fordommer, diskriminering og negative holdninger rettet mot mennesker med funksjonshindringer. Det kan komme til uttrykk som usynliggjøring, nedlatende holdninger, latterliggjøring eller antakelser om mindre verdi, lavere kompetanse eller manglende autonomi. Funkofobi finnes både i språkbruk, strukturer og holdninger, og rammer både barn og voksne, elever og lærere.

Innhold:

Kunnskap, språk og bevissthet er nødvendig for å disse elever som lever med funksjonshindringer.

Det handler om å møte elever som hele mennesker med lik tilgang til utdanning og fellesskap.

Vær åpen, lyttende og tilretteleggende.

Ulike nettsider med verktøy, ressurser og mer informasjon.