Siluett mot kveldshimmel av en person som hopper med hendene i været.
Kropp og selvfølelse

Her finner du mer infor­masjon om folke­helse og livsmestring

 

Kravet om folke­helse og livs­mestring i skolen ble innført som en del av den nye lære­planen i Norge, som trådte i kraft i 2020. Dette tverr­faglige temaet ble inkludert for å hjelpe elever med å utvikle kom­pe­tanse i å håndtere livets utford­ringer, fremme god psykisk og fysisk helse, og for­berede dem på voksenlivet.

Folke­helse og livs­mestring foku­serer på flere viktige områder:

  1. Psykisk helse: Elevene lærer om hvordan de kan håndtere stress, motgang og egne følelser, samt vik­tig­heten av å søke hjelp ved behov.
  2. Fysisk helse: Dette inklu­derer kosthold, fysisk akti­vitet og hvordan leve­vaner påvirker helsen.
  3. Livs­mestring: Elevene utvikler fer­dig­heter for å takle prak­tiske utford­ringer i livet, som per­sonlig økonomi, for­bru­ker­kunnskap og karrierevalg.

Målet er å gi elever verk­tøyene de trenger for å ta gode valg for seg selv og andre, slik at de kan leve et sunt, balansert og meningsfylt liv.

Mer om utdan­nings­kravene knyttet til folke­helse og livs­mestring finner du her, på Utdan­nings­di­rek­to­ratets nettsider.

Målet med nett­res­sursen «Kropp og selv­fø­lelse» er å tette et kunn­skapshull som lenge har eksistert innenfor dette viktige temaet. Det finnes ikke mye til­gjen­gelig mate­riell som effektivt adres­serer kropp og selv­fø­lelse i skolen, derfor har vi, med midler fra Bufdir, utviklet et under­vis­ningsopplegg for å dekke dette behovet. Vårt mål er å gjøre tema­tikken til­gjen­gelig og hånd­terbar, slik at den er lett å arbeide med – til tross for at dette er kom­plekse og store temaer.

Alle bolkene i denne nett­res­sursen har infor­ma­sjons­sider som gir en god oversikt, og for de som ønsker å gå dypere, har vi samlet flere av de beste verk­tøyene som allerede finnes der ute. Dette gir lærere og elever en hel­hetlig ressurs for å utforske og forstå kropp og selv­fø­lelse på en grundig og til­passet måte.

Kom­pe­tanse­pakker og verk­tøyer innen folke­helse og livsmestring

Naturfag.nos res­sursside

NDLAs fagside

Skole­studios temapakke

Unicefs kom­pe­tanse­pakke

Fag- og forskningsartikler

Folke­helse og livs­mestring – behovet for en rea­listisk til­nærming til temaet. Utdanningsforskning.no

Folke­helse og livs­mestring i skolen. Hva sier elever om erfa­ringer med å bestemme selv i lærings­ak­ti­vi­teter? En kva­li­tativ inter­vju­studie. Tids­skriftet for peda­gogikk og kritikk.

Folke­helse og livs­mestring: Potensial for tverr­faglig under­visning i lærer­ut­dan­ningen. Norsk tids­skrift for utdanning og praksis.

Livs­mestring og psykisk helse i skolen. Fontene.no

Annet

Riv gjerdene – et norm­kritisk metode­ma­te­riale i anti­dis­kri­mi­ne­rende arbeid. Skeiv ungdom.

Uenighet, dialog og menings­brytning, NDLA.no

Popup for Søkemotorbrukere