Her finner du mer informasjon om folkehelse og livsmestring
Kravet om folkehelse og livsmestring i skolen ble innført som en del av den nye læreplanen i Norge, som trådte i kraft i 2020. Dette tverrfaglige temaet ble inkludert for å hjelpe elever med å utvikle kompetanse i å håndtere livets utfordringer, fremme god psykisk og fysisk helse, og forberede dem på voksenlivet.
Folkehelse og livsmestring fokuserer på flere viktige områder:
- Psykisk helse: Elevene lærer om hvordan de kan håndtere stress, motgang og egne følelser, samt viktigheten av å søke hjelp ved behov.
- Fysisk helse: Dette inkluderer kosthold, fysisk aktivitet og hvordan levevaner påvirker helsen.
- Livsmestring: Elevene utvikler ferdigheter for å takle praktiske utfordringer i livet, som personlig økonomi, forbrukerkunnskap og karrierevalg.
Målet er å gi elever verktøyene de trenger for å ta gode valg for seg selv og andre, slik at de kan leve et sunt, balansert og meningsfylt liv.
Mer om utdanningskravene knyttet til folkehelse og livsmestring finner du her, på Utdanningsdirektoratets nettsider.
Målet med nettressursen «Kropp og selvfølelse» er å tette et kunnskapshull som lenge har eksistert innenfor dette viktige temaet. Det finnes ikke mye tilgjengelig materiell som effektivt adresserer kropp og selvfølelse i skolen, derfor har vi, med midler fra Bufdir, utviklet et undervisningsopplegg for å dekke dette behovet. Vårt mål er å gjøre tematikken tilgjengelig og håndterbar, slik at den er lett å arbeide med – til tross for at dette er komplekse og store temaer.
Alle bolkene i denne nettressursen har informasjonssider som gir en god oversikt, og for de som ønsker å gå dypere, har vi samlet flere av de beste verktøyene som allerede finnes der ute. Dette gir lærere og elever en helhetlig ressurs for å utforske og forstå kropp og selvfølelse på en grundig og tilpasset måte.
Kompetansepakker og verktøyer innen folkehelse og livsmestring
Fag- og forskningsartikler
Folkehelse og livsmestring – behovet for en realistisk tilnærming til temaet. Utdanningsforskning.no
Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie. Tidsskriftet for pedagogikk og kritikk.
Folkehelse og livsmestring: Potensial for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen. Norsk tidsskrift for utdanning og praksis.
Livsmestring og psykisk helse i skolen. Fontene.no
Annet
Riv gjerdene – et normkritisk metodemateriale i antidiskriminerende arbeid. Skeiv ungdom.
Uenighet, dialog og meningsbrytning, NDLA.no