Oppgaver til klassen: Kroppsbilde
Last ned presentasjon om Kroppsbilde
Samfunnsfag
Oppgave 1: Kroppsbilde og influenserkultur
Diskuter disse spørsmålene:
- Hva er kroppsbilde?
- Hvorfor er kroppsbilde viktig?
- Hvordan påvirker influenserkulturen ungdommers kroppsbilde og holdninger?
- Hva er noen av de negative konsekvensene av et dårlig kroppsbilde?
- Og hva er noen av de positive konsekvensene av et godt kroppsbilde?
- Hvordan kan vi øke bevisstheten omkring kroppsbilde?
- Hvordan kan vi motvirke negativ påvirkning fra influenserkulturen?
- Hva er positivt med influensere og hva er negativt?
- Kan du komme med noen eksempler på noen gode influensere og noen negative? Begrunn dette.
Oppgave 2: Kroppsbilde og egenomsorg
Gjør en av følgende og presenter deretter foran hele klassen:
Oppgavebeskrivelse:
- Lag en collage som viser hva du mener er et godt kroppsbilde. Bruk bilder og ord for å beskrive hva som er viktig for deg.
- Lag en video eller et bilde som viser hva du gjør for å ivareta egenomsorg og ha et positivt kroppsbilde, og fortell hvorfor du mener det ivaretar egenomsorg og et positivt kroppsbilde.
Oppgave 3: Skjønnhetsidealer
- Sammenlign og diskuter skjønnhetsidealer og kroppsbilde i forskjellige kulturer og samfunn. Hva kan være årsaken til de forskjellige idealene? Hva er likt, og hvorfor?
- Analyser hvordan reklame og media påvirker kroppsbilde og skjønnhetsidealene i dagens samfunn. Velg minst 3–4 eksempler.
- Diskuter hvordan man kan jobbe for å endre samfunnets fokus på kropp og utseende, og hva som kan være konsekvensene av å gjøre dette.
- Finn eksempler og diskuter hvordan skjønnhetsindustrien markedsfører seg mot ulike kjønn.
Kroppsøving
Oppgave 1: Lag et program
Gå sammen to og to.
- Undersøk og diskuter hvordan fysisk aktivitet kan påvirke kroppsbilde og selvbilde. Ta hensyn til både positive og negative sider og at ulike kropper fungerer ulikt.
- Reflekter over hva som kan være positive og negative aspekter ved konkurranser og prestasjonsorientert trening i forhold til kroppsbilde og selvbilde, særlig i gymtimene på skolen.
- Lag deretter et program på 0,5 time, som fokuserer på å styrke selvfølelsen og selvbildet, og diskuter hvordan programmet kan påvirke kroppsbildet deres. Hold økten for klassen i løpet av skoleåret. La klassen diskutere fordeler og ulemper med økten.
Husk tilbakemeldings-sandwich! En positiv tilbakemelding, en konstruktiv, og en positiv.
Oppgave 2: Kroppsmangfold
Alle mennesker har forskjellige kroppstyper og evner. Vi er alle unike, og det gjelder også kroppene våre.
- Diskuter med hva kroppsmangfold betyr. Hvorfor er det viktig å sette pris på kroppsmangfold?
- Diskuter noen av de positive sidene ved kroppsmangfold i gym og idrett.
- Diskuter noen av de utfordringene som kan oppstå når det gjelder kroppsmangfold i gym og idrett, for eksempel utelukkelse og diskriminering av personer med andre kroppsformer, kjønn eller ‑evner.
Norsk
Velg en av følgende oppgaver:
Oppgave 1: Kronikk om kroppsbilde
Skriv en kronikk om skjønnhetsidealer og kroppsbilde i dagens samfunn. Teksten kan være et bidrag i en pågående eller tidligere debatt. Teksten skal være mellom 500‑1000 ord.
Oppgave 2: Leseoppgave
Analyser en novelle eller roman der kroppsbilde er et sentralt tema. Hvilke virkemidler bruker forfatteren for å formidle budskapet?
Oppgave 3: Kreativ oppgave
Lag en plakat/power point/video. Diskuter kroppsfokus og kroppspress i sosiale medier. Hvilke konsekvenser kan det ha for unge?
Plukk deg ut et til to temaer: Negativt kroppsbilde, positivt kroppsbilde, influencere, markedskrefter, egne forslag.
Diskuter for og imot. Produktet skal ha en introduksjon, en diskusjonsdel og en konklusjon.
Engelsk
Assignement 1: Body image and social media
Write a blog post/make a reel/social media post in English about how social media affects our body image and self-esteem.
Assignment 2: AI, Body Image, and Source Criticism
Title: Exploring the Impact of AI on Body Image Through Creative Use of AI Tools
Instructions:
In this assignment, you will investigate the relationship between artificial intelligence (AI) and body image. To complete the task, you will need to use an AI tool of your choice, such as an AI-powered image generator, chatbot, or photo editing app. Your final product will be a creative essay in which you reflect on your experience with AI, its influence on body image, and the reliability of AI-generated content.
Task Overview:
- Use an AI Tool:
- Choose an AI tool (e.g., an image editing app like FaceTune, an AI image generator, or a chatbot like ChatGPT) and experiment with how AI alters or presents body images.
- Create a short project where you use the AI tool to either modify an image, generate an idealized version of a person, or interact with AI to discuss body image.
- Write a Creative Reflection (400–600 words):
- Introduction: Introduce the concept of body image and explain how AI is shaping people’s perceptions of beauty and body standards in today’s digital world.
- Describe Your Experience: Reflect on your own use of the AI tool. What did you notice about how AI modifies or enhances body images? How easy was it to create an unrealistic or «perfect» image?
- Source Criticism: Critically evaluate the AI-generated content.
- Can we trust AI-generated images or information about body image?
- How do algorithms on social media promote or manipulate body ideals?
- What responsibility do we have as consumers of AI-driven content in terms of verifying the authenticity and impact of the images or data we encounter?
- Key Elements to Include:
- Discussion of AI’s Positive and Negative Effects: How can AI be both helpful and harmful when it comes to promoting body positivity or perpetuating harmful stereotypes?
- Source Criticism: Analyze the trustworthiness of AI-generated content. How can you ensure that the information or images you interact with are reliable and not misleading?
- Conclusion: Summarize your thoughts on the role of AI in shaping body image and the importance of critical thinking when consuming AI-generated content.
AI Tools You Might Use:
- Image editing apps (e.g., FaceApp, Meitu)
- AI chatbots (e.g., ChatGPT, Replika)
- AI image generators (e.g., DALL‑E, MidJourney)
Assignement 3: Summarize an article
Find an article about body image in a magazine or online. Summarize the article and analyse how the writer presents the topic.
KRLE
Oppgave 1: Diskusjon i grupper
Gå sammen i grupper på tre. Velg en av oppgavene:
- Diskuter hvordan religion, livssyn eller tro, kan påvirke kroppsbilde og skjønnhetsidealene.
- Undersøk hvordan ulike religiøse grupper jobber for å fremme positivt kroppsbilde, og hva som kan være utfordringene i dette arbeidet.
- Reflekter over hvordan religion og tro kan hjelpe mennesker til å akseptere og verdsette kroppen sin, uavhengig av hvordan den ser ut.
Presenter for klassen hva dere har kommet frem til.
Oppgave 2: Etikk og verdier
Undersøk ulike religiøse- og livssynsperspektiver på kroppsbilde. Diskuter hvordan tro og verdier kan påvirke en persons syn på egen kropp og andres kropper. Hvordan kan etisk refleksjon bidra til å skape et mer inkluderende samfunn vedrørende kroppsmangfoldet?
Oppgave 3: Livssynsintervju
Gjennomfør et intervju med en person fra en annen livssynstradisjon enn din egen, og diskuter deres syn på kropp, skjønnhet, og kroppsbilde. Utforsk hvordan deres tro påvirker deres holdninger til mangfold og hvordan de jobber for å skape et inkluderende miljø i sitt samfunn.
Andre:
KRØ.no – om kroppsbilde og sosiale medier