5. Kroppsbilde

Opp­gaver til klassen: Kroppsbilde


Last ned pre­sen­tasjon om Kroppsbilde


Sam­funnsfag

Oppgave 1: Kropps­bilde og influenserkultur

Dis­kuter disse spørsmålene:

  1. Hva er kroppsbilde?
  2. Hvorfor er kropps­bilde viktig?
  3. Hvordan påvirker influ­en­ser­kul­turen ung­dommers kropps­bilde og holdninger?
  4. Hva er noen av de neg­ative kon­se­kvensene av et dårlig kroppsbilde?
  5. Og hva er noen av de positive kon­se­kvensene av et godt kroppsbilde?
  6. Hvordan kan vi øke bevisst­heten omkring kroppsbilde?
  7. Hvordan kan vi mot­virke negativ påvirkning fra influenserkulturen?
  8. Hva er positivt med influ­ensere og hva er negativt?
  9. Kan du komme med noen eksempler på noen gode influ­ensere og noen neg­ative? Begrunn dette.

Oppgave 2: Kropps­bilde og egenomsorg

Gjør en av føl­gende og pre­senter der­etter foran hele klassen:

Opp­gave­be­skri­velse:

  1. Lag en collage som viser hva du mener er et godt kropps­bilde. Bruk bilder og ord for å beskrive hva som er viktig for deg.
  2. Lag en video eller et bilde som viser hva du gjør for å ivareta egenomsorg og ha et positivt kropps­bilde, og fortell hvorfor du mener det iva­retar egenomsorg og et positivt kroppsbilde.

Oppgave 3: Skjønnhetsidealer

  1. Sam­menlign og dis­kuter skjønn­hets­idealer og kropps­bilde i for­skjellige kul­turer og samfunn. Hva kan være årsaken til de for­skjellige idealene? Hva er likt, og hvorfor?
  2. Ana­lyser hvordan reklame og media påvirker kropps­bilde og skjønn­hets­idealene i dagens samfunn. Velg minst 3–4 eksempler.
  3. Dis­kuter hvordan man kan jobbe for å endre sam­funnets fokus på kropp og utseende, og hva som kan være kon­se­kvensene av å gjøre dette. 
  4. Finn eksempler og dis­kuter hvordan skjønn­hets­in­du­strien mar­keds­fører seg mot ulike kjønn.

Kropps­øving

Oppgave 1: Lag et program

Gå sammen to og to.

  1. Undersøk og dis­kuter hvordan fysisk akti­vitet kan påvirke kropps­bilde og selv­bilde. Ta hensyn til både positive og neg­ative sider og at ulike kropper fun­gerer ulikt.
  2. Reflekter over hva som kan være positive og neg­ative aspekter ved kon­kur­ranser og pre­sta­sjons­ori­entert trening i forhold til kropps­bilde og selv­bilde, særlig i gym­timene på skolen.
  3. Lag der­etter et program på 0,5 time, som foku­serer på å styrke selv­fø­lelsen og selv­bildet, og dis­kuter hvordan pro­grammet kan påvirke kropps­bildet deres. Hold økten for klassen i løpet av skoleåret. La klassen dis­kutere for­deler og ulemper med økten.

Husk tilbakemeldings-sandwich! En positiv til­bake­melding, en kon­struktiv, og en positiv.

Oppgave 2: Kroppsmangfold

Alle men­nesker har for­skjellige kropps­typer og evner. Vi er alle unike, og det gjelder også kroppene våre.

  1. Dis­kuter med hva kropps­mangfold betyr. Hvorfor er det viktig å sette pris på kroppsmangfold?
  2. Dis­kuter noen av de positive sidene ved kropps­mangfold i gym og idrett.
  3. Dis­kuter noen av de utford­ringene som kan oppstå når det gjelder kropps­mangfold i gym og idrett, for eksempel ute­luk­kelse og dis­kri­mi­nering av per­soner med andre kropps­former, kjønn eller ‑evner.

Norsk

Velg en av føl­gende oppgaver:

Oppgave 1: Kronikk om kroppsbilde

Skriv en kronikk om skjønn­hets­idealer og kropps­bilde i dagens samfunn. Teksten kan være et bidrag i en pågående eller tid­ligere debatt. Teksten skal være mellom 500‑1000 ord.

Oppgave 2: Leseoppgave

Ana­lyser en novelle eller roman der kropps­bilde er et sen­tralt tema. Hvilke virke­midler bruker for­fat­teren for å for­midle budskapet?

Oppgave 3: Kreativ oppgave

Lag en plakat/power point/video. Dis­kuter kropps­fokus og kropps­press i sosiale medier. Hvilke kon­se­kvenser kan det ha for unge? 

Plukk deg ut et til to temaer: Neg­ativt kropps­bilde, positivt kropps­bilde, influ­encere, mar­keds­krefter, egne forslag. 

Dis­kuter for og imot. Pro­duktet skal ha en intro­duksjon, en dis­ku­sjonsdel og en konklusjon.


Engelsk

Assig­nement 1: Body image and social media

Write a blog post/make a reel/social media post in English about how social media affects our body image and self-esteem.

Assignment 2: AI, Body Image, and Source Criticism

Title: Exploring the Impact of AI on Body Image Through Creative Use of AI Tools

Instruc­tions:
In this assignment, you will investigate the rela­tionship between arti­ficial intel­li­gence (AI) and body image. To com­plete the task, you will need to use an AI tool of your choice, such as an AI-powered image gene­rator, chatbot, or photo editing app. Your final product will be a creative essay in which you reflect on your expe­rience with AI, its influence on body image, and the reli­a­bility of AI-generated content.

Task Overview:

  1. Use an AI Tool:
    • Choose an AI tool (e.g., an image editing app like FaceTune, an AI image gene­rator, or a chatbot like ChatGPT) and expe­riment with how AI alters or pre­sents body images.
    • Create a short project where you use the AI tool to either modify an image, generate an idea­lized version of a person, or interact with AI to discuss body image.
  2. Write a Creative Reflection (400–600 words): 
    • Intro­duction: Introduce the concept of body image and explain how AI is shaping people’s per­cep­tions of beauty and body stan­dards in today’s digital world.
    • Describe Your Expe­rience: Reflect on your own use of the AI tool. What did you notice about how AI modifies or enhances body images? How easy was it to create an unrea­listic or «perfect» image?
    • Source Cri­ticism: Cri­ti­cally eva­luate the AI-generated content. 
      • Can we trust AI-generated images or infor­mation about body image?
      • How do algo­rithms on social media promote or mani­pulate body ideals?
      • What respon­s­i­bility do we have as con­sumers of AI-driven content in terms of veri­fying the aut­hen­ticity and impact of the images or data we encounter?
  3. Key Ele­ments to Include:
    • Discussion of AI’s Positive and Neg­ative Effects: How can AI be both helpful and harmful when it comes to pro­moting body posi­tivity or per­pe­tuating harmful stereotypes?
    • Source Cri­ticism: Analyze the trustwort­hiness of AI-generated content. How can you ensure that the infor­mation or images you interact with are reliable and not misleading?
  4. Con­clusion: Sum­marize your thoughts on the role of AI in shaping body image and the impor­tance of cri­tical thinking when con­suming AI-generated content.

AI Tools You Might Use:

  • Image editing apps (e.g., FaceApp, Meitu)
  • AI chatbots (e.g., ChatGPT, Replika)
  • AI image gene­rators (e.g., DALL‑E, MidJourney)

Assig­nement 3: Sum­marize an article 

Find an article about body image in a magazine or online. Sum­marize the article and analyse how the writer pre­sents the topic.


KRLE

Oppgave 1: Dis­kusjon i grupper

Gå sammen i grupper på tre. Velg en av oppgavene:

  1. Dis­kuter hvordan religion, livssyn eller tro, kan påvirke kropps­bilde og skjønnhetsidealene.
  2. Undersøk hvordan ulike reli­giøse grupper jobber for å fremme positivt kropps­bilde, og hva som kan være utford­ringene i dette arbeidet.
  3. Reflekter over hvordan religion og tro kan hjelpe men­nesker til å akseptere og verd­sette kroppen sin, uav­hengig av hvordan den ser ut.

Pre­senter for klassen hva dere har kommet frem til.

Oppgave 2: Etikk og verdier

Undersøk ulike religiøse- og livs­syns­per­spek­tiver på kropps­bilde. Dis­kuter hvordan tro og verdier kan påvirke en persons syn på egen kropp og andres kropper. Hvordan kan etisk refleksjon bidra til å skape et mer inklu­de­rende samfunn ved­rø­rende kroppsmangfoldet?

Oppgave 3: Livssynsintervju

Gjen­nomfør et intervju med en person fra en annen livs­syns­tra­disjon enn din egen, og dis­kuter deres syn på kropp, skjønnhet, og kropps­bilde. Utforsk hvordan deres tro påvirker deres hold­ninger til mangfold og hvordan de jobber for å skape et inklu­de­rende miljø i sitt samfunn.

Andre:

NDLAs side om kroppspress

KRØ.no – om kropps­bilde og sosiale medier


Popup for Søkemotorbrukere