Et barn sitter på en stabel av bøker og leser.
Kropp og selvfølelse

Kom­pe­tansemål hvor Kropp og selv­fø­lelse er relevant

På denne siden har vi listet opp utvalgte kom­pe­tansemål innen flere fag, hvor Kropp og selv­fø­lelse er relevant.

Sam­funnsfag (SAF01-04)

Mål for opp­læ­ringen er at eleven skal kunne:

Etter 7. trinn

  • utforske hvordan men­nesker i for­tiden liv­nærte seg, og samtale om hvordan sen­trale end­ringer i livs­grunnlag og tek­nologi har påvirket og påvirker demo­grafi, levekår og bosettingsmønstre
  • reflektere over hvorfor kon­flikter oppstår, og drøfte hvordan den enkelte og sam­funnet kan håndtere konflikter
  • utforske ulike sider ved mangfold i Norge og reflektere over men­neskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap
  • drøfte hva likeverd og like­stilling betyr for et demo­krati, og utvikle forslag til hvordan man kan mot­ar­beide for­dommer, rasisme og diskriminering
  • samtale om menneske- og likeverd og sam­men­ligne hvordan men­neske­ret­tig­hetene er blitt og blir iva­retatt i ulike land
  • reflektere over hvordan kom­mer­siell påvirkning kan virke inn på forbruk, per­sonlig økonomi og selvbilde
  • reflektere over hvordan egen og andre deltar i digital sam­handling og drøfte hva det vil si å bruke døm­me­kraft, sett i lys av regler, normer og grenser
  • reflektere over varia­sjoner i iden­ti­teter, sek­suell ori­en­tering og kjønns­ut­trykk og egne og andres grenser knyttet til følelser, kropp, kjønn og sek­su­alitet og drøfte hva man kan gjøre om grenser blir brutt

Lenke til kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir

Etter 10. trinn

  • drøfte hvordan fram­stil­linger av for­tiden, hen­delser og grupper har påvirket og påvirker folks hold­ninger og handlinger
  • utforske hvordan tek­nologi har vært og frem­deles er en end­rings­faktor, og drøfte inn­virk­ningen tek­no­logien har hatt og har på enkelt­men­nesker, samfunn og natur
  • gjøre rede for årsaker til og kon­se­kvenser av ter­ror­hand­linger og folkemord, som holo­caust, og reflektere over hvordan eks­treme hold­ninger og eks­treme hand­linger kan forebygges
  • reflektere over lik­heter og ulik­heter i iden­ti­teter, levesett og kul­tur­ut­trykk og drøfte mulig­heter og utford­ringer ved mangfold
  • reflektere over hvordan iden­titet, selv­bilde og egne grenser utvikles og utfordres i ulike fel­lesskap, og pre­sentere forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser
  • utforske ulike platt­former for digital sam­handling og reflektere over hvordan digital del­ta­kelse og sam­handling påvirker formen på og inn­holdet i samfunnsdebatten
  • beskrive sen­trale lover, regler og normer og drøfte hvilke kon­se­kvenser brudd på disse kan ha for den enkelte og for sam­funnet på kort og lang sikt

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir

Kropps­øving (KRO01-05)

Mål for opp­læ­ringa er at eleven skal kunne

Etter 7. trinn

  • forstå ulik­heter mellom seg selv og andre og delta i beve­gel­ses­ak­ti­vi­teter som kan være til­passet ikke bare egne for­ut­set­ninger, men også andres

Lenke til Kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir

Etter 10. trinn

  • reflektere over hvordan ulike fram­stil­linger av kropp i media og sam­funnet påvirker beve­gel­ses­ak­ti­vitet, kropps­iden­titet og selvbilde
  • aner­kjenne ulikhet mellom seg selv og andre i beve­gel­ses­ak­ti­vi­teter og inkludere alle, uav­hengig av forutsetninger

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir

Norsk (NOR01-06)

Mål for opp­læ­ringen er at eleven skal kunne:

Etter 7. trinn

  • reflektere etisk over hvordan eleven fram­stiller seg selv og andre i digitale medier
  • utforske og reflektere over sam­men­hengen mellom språk og identitet

Lenke til kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir

Etter 10. trinn

  • utforske og reflektere over hvordan tekster fram­stiller unges livssituasjon
  • bruke fag­språk og argu­mentere saklig i dis­ku­sjoner, sam­taler, muntlige pre­sen­ta­sjoner og skriftlige fram­stil­linger om norsk­faglige og tverr­faglige temaer

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir

Engelsk (ENG01-04)

Mål for opp­læ­ringen er at eleven skal kunne

Etter 7. trinn

  • innlede, holde i gang og avslutte sam­taler om egne inter­esser og aktuelle emner
  • lese og videre­for­midle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selv­valgte tekster
  • lese og lytte til engelsk­språklige sak­prosa­tekster og engelsk­språklig barne- og ung­doms­lit­te­ratur og skrive og samtale om innholdet
  • skrive sam­men­hen­gende tekster, inkludert sam­men­satte, som gjen­for­teller, for­teller, spør og uttrykker meninger og inter­esser, til­passet mottaker
  • utforske leve­måter og tra­di­sjoner i ulike samfunn i den engelsk­språklige verden og i Norge og reflektere over iden­titet og kul­turell tilhørighet

Lenke til kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir

Etter 10. trinn

  • stille spørsmål og følge opp inn­spill i sam­taler om ulike emner til­passet ulike formål, mot­takere og situasjoner
  • lese, dis­kutere og videre­for­midle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selv­valgte tekster
  • bruke kilder på en kritisk og etter­ret­telig måte
  • skrive for­melle og ufor­melle tekster, inkludert sam­men­satte, med struktur og sam­menheng som beskriver, for­teller og reflek­terer til­passet formål, mot­taker og situasjon
  • utforske og beskrive leve­måter, tenkesett, kom­mu­ni­ka­sjons­mønstre og mangfold i den engelsk­språklige verden
  • utforske og videre­for­midle innhold i engelsk­språklige kul­tu­relle uttrykk­s­former fra ulike medier knyttet til egne interesser

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir

KRLE (RLE01)

Mål for opp­læ­ringen er at eleven skal kunne

Etter 7. trinn

Lenke til kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir

  • gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i reli­gioner og livssyn
  • utforske og beskrive egne og andres per­spek­tiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer

Etter 7. trinn

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir

  • gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og sek­su­alitet i kris­tendom og andre reli­gioner og livssyn
  • reflektere over eksis­ten­sielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mang­foldig og globalt samfunn
  • iden­ti­fisere og drøfte etiske pro­blem­stil­linger knyttet til ulike former for kommunikasjon

Musikk (MUS01-02)

Mål for opp­læ­ringen er at eleven skal kunne:

Etter 7. trinn

Lenke til kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir

  • undersøke hvordan kjønn, kjønns­roller og sek­su­alitet frem­stilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
  • reflektere over hvordan musikk kan spille ulike roller for utvikling av indi­vider og gruppers identitet

Etter 10. trinn

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir

  • utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som este­tiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for his­to­riske og sam­funns­messige forhold, og skape musi­kalske uttrykk som tar opp utford­ringer i samtiden
  • utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i sam­funnet og etiske pro­blem­stil­linger knyttet til musi­kalske ytringer og musikkulturer

Kunst og Håndverk (KHV01-02)

Mål for opp­læ­ringen er at eleven skal kunne:

Etter 7. trinn

Lenke til kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir 

  • utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke sym­bolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
  • ana­lysere visuelle virke­midler i ulike medier og belyse et aktuelt tema gjennom foto eller infografikk
  • beskrive mang­foldet i kles­tra­di­sjoner eller gjen­stander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspi­rasjon fra kulturarv
  • undersøke hvordan kjønns­roller vises i kul­tu­relle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
  • designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt

Etter 10. trinn

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir

  • ana­lysere hvordan iden­titet og steds­til­hø­righet kom­mu­ni­seres i arki­tektur, kles­tra­di­sjoner, kunst eller gjen­stander, og inte­grere kul­tu­relle refe­ranser i eget ska­pende arbeid
  • undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i sam­funns­kritikk, og skape kunst­ut­trykk som belyser utford­ringer i egen samtid
  • reflektere kritisk over visuelle virke­midler og eks­pe­ri­mentere med ulike visuelle uttrykk i en ska­pende prosess
  • lage skisser til for­nyelse av lokale omgi­velser og modellere arki­tek­to­niske løs­ninger som iva­retar ulike behov og interesser
  • fordype seg i en visuell uttrykk­sform og/eller en hånd­verks­teknikk, utforske mulig­heter gjennom praktisk ska­pende arbeid og pre­sentere valg fra idé til ferdig resultat

Mat og helse (MHE01-02)

Målet for opp­læ­ringa er at eleven skal kunne:

Etter 7. trinn

  • bruke red­skaper, grunn­leg­gende tek­nikker og mat­la­gings­me­toder til å lage trygg og bære­kraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • kjenne igjen og gjøre rede for grunn­s­maker i mat­varer og for­telle om og dis­kutere hvordan smak kan påvirke mat­pre­fe­ranser og matvalg
  • bruke mat­merking og kost­mo­deller til å sette sammen et sunt, variert og bære­kraftig kosthold og reflektere over valgene sine
  • bruke digitale res­surser til å sam­men­ligne og drøfte pro­dukt­in­for­masjon og reklame i ulike medier

Lenke til kom­pe­tansemål etter 7. trinn hos Udir

Etter 10. trinn

  • plan­legge og bruke egnede red­skaper, tek­nikker og mat­la­gings­me­toder til å lage trygg og bære­kraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale res­surser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte mat­varer i for­bin­delse med matlaging
  • gjøre rede for og kritisk vurdere påstander, råd og infor­masjon om kosthold og helse
  • kritisk vurdere infor­masjon om mat­pro­duksjon og drøfte hvordan for­bru­kermakt kan påvirke lokal og global matproduksjon
  • vise gjennom mat­laging og mål­tider hvordan iden­titet og fel­lesskap blir for­midlet i ulike kulturer

Lenke til kom­pe­tansemål etter 10. trinn hos Udir