1.3 Hva er seksualitet?

Hvordan kan du møte dette i klasse­rommet og undervisningen?

Seksualitet kan – og bør – tas opp på flere måter enn gjennom seksualundervisning.

Det handler om hvordan du snakker om kropp, kjær­lighet, følelser og rela­sjoner i alle fag. 

Med andre ord kan det handle om ren sek­su­ali­tets­un­der­visning i naturfag og om å dis­kutere lit­terære verk som «Gunnlaug Orms­tunge», Ibsen og Hamsun i norskfaget. 

Skap et rom der det er trygt å stille spørsmål og være nys­gjerrig, og vær bevisst på hvilke normer og anta­kelser som ligger i egne ord og lære­midler. Snakk inklu­de­rende og nøy­tralt om kjær­lighet, for­els­kelse og partnere, og vær opp­merksom på at mange elever har erfa­ringer de ikke deler høyt.

Tre tips til å jobbe godt med sek­su­alitet i skolen

1. Det er lov å ikke vite

Du er lærer – ikke sexolog. Det er helt naturlig at du ikke har svaret på alt elevene måtte lure på, og det er også lov å si. Unngå å bruke egne erfa­ringer som refe­ranse­punkt for under­visning eller svar. Si heller at «det må jeg lese meg opp på», før du gir et svar.

2. Gi kunnskap – ikke moral

Elever trenger fakta, språk og trygghet, ikke peke­fingre. Vær en trygg voksen som snakker åpent, men respekt­fullt, om kropp, grenser og følelser.

3. Ta sek­su­alitet på alvor – hele året

Ikke spar alt til én time i naturfag. Sek­su­alitet handler om iden­titet, fel­lesskap, til­hø­righet og rela­sjoner, og bør inngå naturlig i sam­taler og temaer i flere fag og sam­men­henger. Dette gjør du mest sann­synlig allerede, uten å være klar over det!