Hvordan kan du møte dette i klasserommet og undervisningen?
Seksualitet kan – og bør – tas opp på flere måter enn gjennom seksualundervisning.
Det handler om hvordan du snakker om kropp, kjærlighet, følelser og relasjoner i alle fag.
Med andre ord kan det handle om ren seksualitetsundervisning i naturfag og om å diskutere litterære verk som «Gunnlaug Ormstunge», Ibsen og Hamsun i norskfaget.
Skap et rom der det er trygt å stille spørsmål og være nysgjerrig, og vær bevisst på hvilke normer og antakelser som ligger i egne ord og læremidler. Snakk inkluderende og nøytralt om kjærlighet, forelskelse og partnere, og vær oppmerksom på at mange elever har erfaringer de ikke deler høyt.
Tre tips til å jobbe godt med seksualitet i skolen
1. Det er lov å ikke vite
Du er lærer – ikke sexolog. Det er helt naturlig at du ikke har svaret på alt elevene måtte lure på, og det er også lov å si. Unngå å bruke egne erfaringer som referansepunkt for undervisning eller svar. Si heller at «det må jeg lese meg opp på», før du gir et svar.
2. Gi kunnskap – ikke moral
Elever trenger fakta, språk og trygghet, ikke pekefingre. Vær en trygg voksen som snakker åpent, men respektfullt, om kropp, grenser og følelser.
3. Ta seksualitet på alvor – hele året
Ikke spar alt til én time i naturfag. Seksualitet handler om identitet, fellesskap, tilhørighet og relasjoner, og bør inngå naturlig i samtaler og temaer i flere fag og sammenhenger. Dette gjør du mest sannsynlig allerede, uten å være klar over det!