Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning?
Unngå vektfokusert språk som at tynn automatisk betyr sunnhet.
Vær bevisst på hvilke signaler du sender om kropp og utseende, både direkte og indirekte. Unngå vektfokusert språk som at tynn automatisk betyr sunnhet, begrep som «farlig overvekt», og så videre.
Bruk undervisning og samtaler til å fremme kroppsmangfold og utfordre smale skjønnhetsidealer.
Når temaet kropp kommer opp i ulike fag er det viktig å gi rom for refleksjon, variasjon og trygghet. Ikke bruk kroppen til elever som vurderingsgrunnlag.
Tre tips til å forebygge kroppspress og vektstigma i skolen
1. Snakk positivt og nøytralt om kroppen
Bruk et språk som understreker kroppens funksjon, styrke og mangfold, heller enn utseende og «idealkropper». Unngå kommentarer om elevers vekt, matvaner eller utseende – også som spøk eller slengkommentarer.
2. Inkluder kroppsmangfold i undervisningen
Vis frem ulike kropper i læringsressurser, bilder, litteratur og diskusjoner. Du trenger ikke alltid gi det oppmerksomhet, men la det heller bli en naturlig del av mangfoldet at noen av illustrasjonene viser tykke mennesker, tynne, folk med funksjonshindringer, etc.
3. Utfordre kroppsnormer og stereotypier
Når elever uttrykker kroppspress, slanker seg eller snakker nedsettende om egne eller andres kropper, forsøk å se på dette som en læringsmulighet. Hvordan kan du bruke dagsaktuelle bekymringer som en del av det forebyggende arbeidet?