1.7 Hva er kroppspress og vektstigma

Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning? 

Unngå vektfokusert språk som at tynn automatisk betyr sunnhet.

Vær bevisst på hvilke sig­naler du sender om kropp og utseende, både direkte og indi­rekte. Unngå vekt­fo­kusert språk som at tynn auto­matisk betyr sunnhet, begrep som «farlig overvekt», og så videre.

Bruk under­visning og sam­taler til å fremme kropps­mangfold og utfordre smale skjønnhetsidealer. 

Når temaet kropp kommer opp i ulike fag er det viktig å gi rom for refleksjon, variasjon og trygghet. Ikke bruk kroppen til elever som vurderingsgrunnlag.

Tre tips til å fore­bygge kropps­press og vekt­stigma i skolen

1. Snakk positivt og nøy­tralt om kroppen

Bruk et språk som under­streker kroppens funksjon, styrke og mangfold, heller enn utseende og «ideal­kropper». Unngå kom­men­tarer om elevers vekt, mat­vaner eller utseende – også som spøk eller slengkommentarer.

2. Inkluder kropps­mangfold i undervisningen

Vis frem ulike kropper i lærings­res­surser, bilder, lit­te­ratur og dis­ku­sjoner. Du trenger ikke alltid gi det opp­merk­somhet, men la det heller bli en naturlig del av mang­foldet at noen av illust­ra­sjonene viser tykke men­nesker, tynne, folk med funk­sjons­hind­ringer, etc.

3. Utfordre kroppsnormer og stereotypier

Når elever uttrykker kropps­press, slanker seg eller snakker ned­set­tende om egne eller andres kropper, forsøk å se på dette som en lærings­mu­lighet. Hvordan kan du bruke dags­ak­tuelle bekym­ringer som en del av det fore­byg­gende arbeidet?