1.6 Hva er rasisme?

Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning? 

Det er viktig at du er våken for både det som blir sagt, og det som forblir usagt.

Rasisme kan oppstå i form av kom­men­tarer, ute­sten­gelse, mobbing blant elevene, men også i læreverk og under­visning som mangler mang­folds­per­spektiv, kom­pe­tanse på rasisme og sen­si­ti­vi­tets­for­ståelse. Det er viktig at du er våken for både det som blir sagt, og det som forblir usagt. 

I under­vis­ningen bør du inkludere ulike per­spek­tiver, syn­lig­gjøre mangfold og utfordre ste­reo­typier. Rela­sjons­bygging, åpen dialog og norm­setting i klassen er sen­tralt for å skape trygge rom hvor alle kan delta.

I sam­taler om anti­ra­sisme kan du ofte møte på argu­menter om «omvendt rasisme». Det er viktig å vite at det ikke finnes noe som heter «omvendt rasisme» fordi rasisme alltid handler om struk­turer og makt­forhold, ikke bare for­dommer mellom enkeltpersoner.

Fire tips til å håndtere rasisme i klasserommet

1. Reager alltid

Ikke overse rasis­tiske kom­men­tarer eller hand­linger. Si tydelig ifra at det ikke aksep­teres, og følg opp på en måte som både støtter den som er utsatt og utfordrer den som har sagt eller gjort noe.

2. Jobb forebyggende

Bygg en inklu­de­rende klasse­kultur hvor respekt, nys­gjer­righet og med­fø­lelse er grunn­leg­gende verdier. Bruk under­vis­ningen til å fremme mangfold og kritisk tenkning gjennom eksem­pelvis bøker.

3. Skaff deg kunnskap

Sett deg inn i hva rasisme er, hvordan det virker, og hvordan det påvirker barn og unge. Lytt til ele­venes erfa­ringer og lær av andres stemmer. Dette gjelder både fra forskning og fra dem som selv har opplevd rasisme.

4. Ikke vær redd for «rasisme­kortet»

Når det hevdes at noen «drar rasisme­kortet», dreier det seg gjerne om en rasisme­an­klage der rasisme ikke er en opplagt faktor for alle. 

På den ene siden er slike anklager et uttrykk for at noen føler seg urett­ferdig behandlet eller såret. På den andre siden kan slike anklager føles urett­ferdige og smerte­fulle for lærere. Forsøke å lytte og forstå elevene. Kon­fron­tasjon er sjelden noen god løsning. Opp­læ­rings­loven for­plikter deg også til å lytte til ele­venes opp­le­velse av kren­kelse, uav­hengig av om det er snakk om rasisme eller ikke. 

Dessuten er rasisme et begrep som favner bredere enn den åpenbare ideo­lo­giske rasismen. Det handler ikke bare om hva du som avsender har ment. Det handler også om hvilken mening dine ord og hand­linger får i lys av både ele­venes erfa­ringer og dis­kri­mi­nering i sam­funnet ellers. 

For en elev som har fått kom­men­tarer om sitt krøllete hår gjennom hele opp­veksten, kan slike kom­men­tarer ha en annen betydning enn avsen­deren hadde ment.