Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning?
Det er viktig at du er våken for både det som blir sagt, og det som forblir usagt.
Rasisme kan oppstå i form av kommentarer, utestengelse, mobbing blant elevene, men også i læreverk og undervisning som mangler mangfoldsperspektiv, kompetanse på rasisme og sensitivitetsforståelse. Det er viktig at du er våken for både det som blir sagt, og det som forblir usagt.
I undervisningen bør du inkludere ulike perspektiver, synliggjøre mangfold og utfordre stereotypier. Relasjonsbygging, åpen dialog og normsetting i klassen er sentralt for å skape trygge rom hvor alle kan delta.
I samtaler om antirasisme kan du ofte møte på argumenter om «omvendt rasisme». Det er viktig å vite at det ikke finnes noe som heter «omvendt rasisme» fordi rasisme alltid handler om strukturer og maktforhold, ikke bare fordommer mellom enkeltpersoner.
Fire tips til å håndtere rasisme i klasserommet
1. Reager alltid
Ikke overse rasistiske kommentarer eller handlinger. Si tydelig ifra at det ikke aksepteres, og følg opp på en måte som både støtter den som er utsatt og utfordrer den som har sagt eller gjort noe.
2. Jobb forebyggende
Bygg en inkluderende klassekultur hvor respekt, nysgjerrighet og medfølelse er grunnleggende verdier. Bruk undervisningen til å fremme mangfold og kritisk tenkning gjennom eksempelvis bøker.
3. Skaff deg kunnskap
Sett deg inn i hva rasisme er, hvordan det virker, og hvordan det påvirker barn og unge. Lytt til elevenes erfaringer og lær av andres stemmer. Dette gjelder både fra forskning og fra dem som selv har opplevd rasisme.
4. Ikke vær redd for «rasismekortet»
Når det hevdes at noen «drar rasismekortet», dreier det seg gjerne om en rasismeanklage der rasisme ikke er en opplagt faktor for alle.
På den ene siden er slike anklager et uttrykk for at noen føler seg urettferdig behandlet eller såret. På den andre siden kan slike anklager føles urettferdige og smertefulle for lærere. Forsøke å lytte og forstå elevene. Konfrontasjon er sjelden noen god løsning. Opplæringsloven forplikter deg også til å lytte til elevenes opplevelse av krenkelse, uavhengig av om det er snakk om rasisme eller ikke.
Dessuten er rasisme et begrep som favner bredere enn den åpenbare ideologiske rasismen. Det handler ikke bare om hva du som avsender har ment. Det handler også om hvilken mening dine ord og handlinger får i lys av både elevenes erfaringer og diskriminering i samfunnet ellers.
For en elev som har fått kommentarer om sitt krøllete hår gjennom hele oppveksten, kan slike kommentarer ha en annen betydning enn avsenderen hadde ment.