Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning?
Vær åpen, lyttende og tilretteleggende.
Du kan møte elever med funksjonshindringer både som fagperson og relasjonsperson.
Det er viktig å ikke trekke slutninger om hva elever kan eller ikke kan basert på hva du ser, diagnoser eller funksjonsnivå. Vær åpen, lyttende og tilretteleggende, uten å gjøre eleven til et «inkluderingsprosjekt».
I undervisningen bør du unngå stereotypiske fremstillinger, og vise fram ulike erfaringer med funksjonsevne som en del av mangfoldet i samfunnet.
Tre tips til å håndtere funkofobi og støtte elever med funksjonshindringer:
1. Skap tilgjengelige læringsmiljøer
Tenk universell utforming i undervisningen. Tilrettelegging er ikke ekstraarbeid, men en forutsetning for at alle skal kunne delta. Høyst sannsynlig vil tilretteleggingen gagne de andre elevene også. Husk at også psykiske og usynlige funksjonshindringer krever støtte.
2. Utfordre fordommer
Ta tak i språk, holdninger og stereotypier. Snakk åpent med klassen om respekt, variasjon og likeverd, men uten å «peke» ut noen som årsaken til hvorfor dere har dette fokuset.
3. Samarbeid med den aktuelle eleven
Spør eleven hva som fungerer for dem. Ikke gjør antakelser. Gi rom for medvirkning og tilpasset støtte.