1.5 Hva er funkofobi og funksjonshemming

Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning?

Vær åpen, lyttende og tilretteleggende.

Du kan møte elever med funk­sjons­hind­ringer både som fag­person og relasjonsperson. 

Det er viktig å ikke trekke slut­ninger om hva elever kan eller ikke kan basert på hva du ser, dia­gnoser eller funk­sjonsnivå. Vær åpen, lyt­tende og til­rette­leg­gende, uten å gjøre eleven til et «inklu­de­rings­pro­sjekt».

I under­vis­ningen bør du unngå ste­reo­ty­piske frem­stil­linger, og vise fram ulike erfa­ringer med funk­sjonsevne som en del av mang­foldet i samfunnet.

Tre tips til å håndtere fun­kofobi og støtte elever med funksjonshindringer:

1. Skap til­gjen­gelige læringsmiljøer

Tenk uni­versell utforming i under­vis­ningen. Til­rette­legging er ikke eks­tra­arbeid, men en for­ut­setning for at alle skal kunne delta. Høyst sann­synlig vil til­rette­leg­gingen gagne de andre elevene også. Husk at også psy­kiske og usynlige funk­sjons­hind­ringer krever støtte.

2. Utfordre fordommer

Ta tak i språk, hold­ninger og ste­reo­typier. Snakk åpent med klassen om respekt, variasjon og likeverd, men uten å «peke» ut noen som årsaken til hvorfor dere har dette fokuset.

3. Sam­arbeid med den aktuelle eleven

Spør eleven hva som fun­gerer for dem. Ikke gjør anta­kelser. Gi rom for med­virkning og til­passet støtte.