Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning?
Inkluderende språk, bevisste ordvalg, synliggjøring av mangfold i undervisningen og ta tak i normer og fordommer.
Skeive elever finnes i alle klasserom. De ser og hører hva som sies – og hva som ikke sies – av både lærere og medelever.
Du kan møte temaet gjennom inkluderende språk, bevisste ordvalg, synliggjøring av mangfold i undervisningen og ved å ta tak i normer og fordommer. For eksempel kan du bruke formuleringen «de av oss som er skeive» heller enn «de skeive». Dette signaliserer at skeive er en del av det mangfoldige «vi» som er til stedet i rommet.
Det handler om å skape et klasserom der det er trygt å være seg selv, uansett identitet og seksuell orientering.
Tre tips til å møte skeive elever og jobbe inkluderende
1. Bruk inkluderende språk
Unngå antakelser om kjønn og seksualitet i eksempler, spørsmål og samtaler. Si for eksempel «partner», «kjæreste» i stedet for «han» eller «hun» når du refererer til noens partner, si «de av oss» i stedet for «de som», og anerkjenn ulike familieformer.
2. Synliggjør skeive perspektiver
Inkluder skeive personer og historier i undervisningen. Bruk læreverk og litteratur som viser mangfold, og ikke bare i «pride-måneden».
3. Reager på homofobi og transfobi
Ikke overse kommentarer hvor eksempelvis «homo» brukes som skjellsord, eller latterliggjøring av kjønnsuttrykk. Sett grenser, forklar hvorfor det ikke er greit, og jobb med klassekulturen slik at slike holdninger utfordres aktivt.