1.4 Hva betyr det å være skeiv?

Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning? 

Inkluderende språk, bevisste ordvalg, synliggjøring av mangfold i undervisningen og ta tak i normer og fordommer.

Skeive elever finnes i alle klasserom. De ser og hører hva som sies – og hva som ikke sies – av både lærere og medelever. 

Du kan møte temaet gjennom inklu­de­rende språk, bevisste ordvalg, syn­lig­gjøring av mangfold i under­vis­ningen og ved å ta tak i normer og for­dommer. For eksempel kan du bruke for­mu­le­ringen «de av oss som er skeive» heller enn «de skeive». Dette sig­na­li­serer at skeive er en del av det mang­foldige «vi» som er til stedet i rommet. 

Det handler om å skape et klasserom der det er trygt å være seg selv, uansett iden­titet og sek­suell orientering. 

Tre tips til å møte skeive elever og jobbe inkluderende

1. Bruk inklu­de­rende språk

Unngå anta­kelser om kjønn og sek­su­alitet i eksempler, spørsmål og sam­taler. Si for eksempel «partner», «kjæ­reste» i stedet for «han» eller «hun» når du refe­rerer til noens partner, si «de av oss» i stedet for «de som», og aner­kjenn ulike familieformer.

2. Syn­liggjør skeive perspektiver

Inkluder skeive per­soner og his­torier i under­vis­ningen. Bruk læreverk og lit­te­ratur som viser mangfold, og ikke bare i «pride-måneden».

3. Reager på homofobi og transfobi

Ikke overse kom­men­tarer hvor eksem­pelvis «homo» brukes som skjellsord, eller lat­ter­lig­gjøring av kjønns­ut­trykk. Sett grenser, forklar hvorfor det ikke er greit, og jobb med klasse­kul­turen slik at slike hold­ninger utfordres aktivt.