1.2 Hva er kjønn?

Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning?

Synliggjøre mangfold, utfordre kjønnsstereotypier og bruke et inkluderende språk.

Kjønn er til stede i alt fra språk, arki­tektur, yrkesvalg, helse­forskning og vur­dering til valg av eksempler og temaer – for å nevne noe.

Spør deg selv: 

  • Hvem får mest taletid? 
  • Hvordan snakker vi om gutter og jenter? 
  • Hvem blir møtt med latter, hvem med anerkjennelse? 

I under­vis­ningen bør du syn­lig­gjøre mangfold, utfordre kjønns­ste­reo­typier og bruke et inklu­de­rende språk som ikke for­ut­setter to-kjønnsmodellen.

Tre tips til å jobbe med kjønn i klasserommet: 

1: Bruk et kjønns­be­visst språk 

Unngå å dele inn elever i «gutter og jenter» når det ikke er nød­vendig. Si heller «alle som har lyst» eller «denne gruppa». Mindre grupper fun­gerer ofte vel så bra – om ikke bedre, enn kjønns­delte grupper. Da slipper også barn som er usikre på hva som er riktig, eller ikke føler seg hjemme i en kategori å måtte ta valget selv. Bruk elevens navn og riktige pro­nomen. 
 

2: Syn­liggjør mangfold i undervisningen 

Inkluder per­soner og his­torier med ulik kjønns­iden­titet og kjønns­ut­trykk i pensum og sam­taler. Gi rom for å utforske kjønns­roller og makt­ba­lanser his­torisk og i nåtid. Løft frem men­nesker som bryter med kjønns­stero­ty­piene. Hvilke kjønn hører vi mest om i his­torien? Løft eksem­pelvis frem kvinner som opp­finnere, menn som omsorgs­per­soner, osv. 
 

3: Utfordre kjønnsstereotypier 

Ikke la kjønns­for­vent­ninger styre hvem som blir sett som ledere, flinke, bråkete eller omsorgsfulle.