Hvordan kan du møte dette i klasserom og undervisning?
Synliggjøre mangfold, utfordre kjønnsstereotypier og bruke et inkluderende språk.
Kjønn er til stede i alt fra språk, arkitektur, yrkesvalg, helseforskning og vurdering til valg av eksempler og temaer – for å nevne noe.
Spør deg selv:
- Hvem får mest taletid?
- Hvordan snakker vi om gutter og jenter?
- Hvem blir møtt med latter, hvem med anerkjennelse?
I undervisningen bør du synliggjøre mangfold, utfordre kjønnsstereotypier og bruke et inkluderende språk som ikke forutsetter to-kjønnsmodellen.
Tre tips til å jobbe med kjønn i klasserommet:
1: Bruk et kjønnsbevisst språk
Unngå å dele inn elever i «gutter og jenter» når det ikke er nødvendig. Si heller «alle som har lyst» eller «denne gruppa». Mindre grupper fungerer ofte vel så bra – om ikke bedre, enn kjønnsdelte grupper. Da slipper også barn som er usikre på hva som er riktig, eller ikke føler seg hjemme i en kategori å måtte ta valget selv. Bruk elevens navn og riktige pronomen.
2: Synliggjør mangfold i undervisningen
Inkluder personer og historier med ulik kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i pensum og samtaler. Gi rom for å utforske kjønnsroller og maktbalanser historisk og i nåtid. Løft frem mennesker som bryter med kjønnssterotypiene. Hvilke kjønn hører vi mest om i historien? Løft eksempelvis frem kvinner som oppfinnere, menn som omsorgspersoner, osv.
3: Utfordre kjønnsstereotypier
Ikke la kjønnsforventninger styre hvem som blir sett som ledere, flinke, bråkete eller omsorgsfulle.