Eksempler på kompetansemål som kan knyttes opp mot likestilling
Her følger en liste over kompetansemål som kan vinkles mot likestilling på ulike måter. Du finner flere kompetansemål her: Lenke til UDIR

Engelsk
2. klasse
- Lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster, inkludert billedbøker
4. klasse
- Lese og samtale om innhold i ulike typer tekster, inkludert billedbøker
7. klasse
- Skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
Naturfag
2. klasse
- Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
4. klasse
- Samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
7. klasse
- Samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
Norsk
2. klasse
- Samtale om og beskrive hvordan ord vi bruker, kan påvirke andre
4. klasse
- Samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
7. klasse
- Sammenligne talespråk i nærmiljøet med andre talespråkvarianter i Norge og med nabospråk

Samfunnsfag
2. klasse
- Utforske og beskrive kulturminne og kultur-/natur-landskap i nærmiljøet
4. klasse
- Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
7. klasse
- Reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og drøfte grenser
Musikk
2. klasse
- Utøve et repertoar av sangleker, sanger og danser hentet fra elevenes nære musikkultur og fra kulturarven
4. klasse
- Utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk
7. klasse
- Undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans
Matematikk
2. klasse
- Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
4. klasse
- Modellere situasjonar frå sin eigen kvardag og forklare tenkjemåtane sine
7. klasse
- Bruke programmering til å utforske data i tabellar og datasett

Mat og helse
4. klasse
- Samtale om måltidsskikkar frå norsk og samisk kultur og frå andre kulturar, og om verdien av å ete saman med andre
7. klasse
- Utnytte matvarer og restar frå matlaging og reflektere over eige matforbruk
Kunst og håndtverk
2. klasse
- Utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler
4. klasse
- Undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
7. klasse
- Beskrive mangfoldet i klestradisjoner eller gjenstander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspirasjon fra kulturarv
Kroppsøving

2. klasse
- Forstå kroppsleg ulikskap mellom seg sjølv og andre, og inkludere andre i ulike bevegelsesaktivitetar
4. klasse
- Bruke kroppen til å utforske aktivitetar og utvikle grunnleggjande bevegelsar
7. klasse
- Utforske og gjennomføre leik og spel saman med andre i ulike bevegelsesaktivitetar
KRL
4. klasse
- Samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
7. klasse
- Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid