Ukategorisert

Eksempler på kom­pe­tansemål som kan knyttes opp mot likestilling

Her følger en liste over kom­pe­tansemål som kan vinkles mot like­stilling på ulike måter. Du finner flere kom­pe­tansemål her: Lenke til UDIR


Engelsk

2. klasse

- Lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster, inkludert billedbøker

4. klasse

- Lese og samtale om innhold i ulike typer tekster, inkludert billedbøker

7. klasse

- Skrive sam­men­hen­gende tekster, inkludert sam­men­satte, som gjen­for­teller, for­teller, spør og uttrykker meninger og inter­esser, til­passet mottaker


Naturfag

2. klasse

- Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer

4. klasse

- Samtale om lik­heter og ulik­heter mellom kjønnene, om kjønns­iden­titet og om men­neskets reproduksjon

7. klasse

- Samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse


Norsk

2. klasse

- Samtale om og beskrive hvordan ord vi bruker, kan påvirke andre

4. klasse

- Samtale om for­skjellen mellom meninger og fakta i tekster

7. klasse

- Sam­men­ligne tale­språk i nær­miljøet med andre tale­språk­va­ri­anter i Norge og med nabospråk


Sam­funnsfag

2. klasse

- Utforske og beskrive kul­tur­minne og kultur-/natur-landskap i nærmiljøet

4. klasse

- Pre­sentere men­neske­rettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

7. klasse

- Reflektere over varia­sjonar i iden­ti­tetar, sek­suell ori­en­tering og kjønns­ut­trykk, og drøfte grenser


Musikk

2. klasse

- Utøve et repertoar av sang­leker, sanger og danser hentet fra ele­venes nære musikkultur og fra kulturarven

4. klasse

- Utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkul­turer, inkludert samisk

7. klasse

- Undersøke hvordan kjønn, kjønns­roller og sek­su­alitet frem­stilles i musikk og dans


Mate­matikk

2. klasse

- Lage og følgje reglar og trinnvise instruk­sjonar i leik og spel

4. klasse

- Modellere situa­sjonar frå sin eigen kvardag og for­klare ten­kje­måtane sine

7. klasse

- Bruke pro­gram­mering til å utforske data i tabellar og datasett


Mat og helse

4. klasse

- Samtale om mål­tids­skikkar frå norsk og samisk kultur og frå andre kul­turar, og om verdien av å ete saman med andre

7. klasse

- Utnytte mat­varer og restar frå mat­laging og reflektere over eige matforbruk


Kunst og håndtverk

2. klasse

- Utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler

4. klasse

- Undersøke hvordan kjønns­roller vises i kul­tu­relle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier

7. klasse

- Beskrive mang­foldet i kles­tra­di­sjoner eller gjen­stander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspi­rasjon fra kulturarv


Kropps­øving

2. klasse

- Forstå kroppsleg ulikskap mellom seg sjølv og andre, og inkludere andre i ulike bevegelsesaktivitetar

4. klasse

- Bruke kroppen til å utforske akti­vi­tetar og utvikle grunn­leg­gjande bevegelsar

7. klasse

- Utforske og gjen­nomføre leik og spel saman med andre i ulike bevegelsesaktivitetar


KRL

4. klasse

- Samtale om hva men­neskeverd, respekt og tole­ranse betyr og hva det inne­bærer for hvordan vi lever sammen

7. klasse

- Reflektere over eksis­ten­sielle spørsmål knyttet til men­neskets levesett og levekår og klodens framtid