Å ta inn over oss barns opplevelser av rasisme
Når en blir oppfordret til å jobbe mot rasisme eller andre former for diskriminering, er det lett å tenke ulike varianter av; «men alle er jo like mye verdt, jeg behandler alle likt», eller «jeg ser ikke farge».
Dette utgangspunktet gjør det vanskelig å oppdage rasisme og andre former for diskriminering når det skjer, med mindre vi selv har kjent for eksempel rasisme på kroppen. Fordi vi alle har ulikt utgangspunkt leder ikke det å behandle alle likt til likestilling, snarere leder dette til at vi viderefører ulikhet.
For at alle skal ha reelt like muligheter må vi tilpasse måten vi møter barn på ut ifra hvilken bagasje av erfaringer de har med seg når de går over terskelen til barnehagen eller skolen. Barn som har med seg vonde erfaringer av forskjellsbehandling trenger ekstra mye oppmerksomhet, empati og omsorg. Og de trenger voksne som er bevisst på at forskjellsbehandlingen også kan skje innenfor barnehagen eller skolens gjerder.
Vi vet fra forskning at melaninrike barn utsettes for mer vold og krenkelser enn hvite barn i barnehagen, og at det i mindre grad slås ned på av de ansatte (REF). Grunnene til at voksne lar denne typen opplevelser passere kan være mange. For de av oss som selv opplever rasisme på kroppen kan det å ta tak i at et barn utsettes for det samme være vanskelig fordi det tvinger oss til å konfrontere vår egen smerte. For å slippe å gå inn i denne smerten overser vi derfor heller det som skjer mellom barna.
For de av oss som ikke selv kjenner rasisme på kroppen, kan barns utøvelse av rasisme vekke en ubehagelig gjenkjennelse. Kanskje blir vi konfrontert med holdninger vi ikke var klar over at vi selv hadde, og som vi ikke ønsker å ha. Dette kan igjen gjøre det vanskelig å ta tak i det som skjer mellom barna.
At mange voksne lar rasisme blant barn passere kan også handle om en frykt for manglende kompetanse på rasismefeltet. Du trenger imidlertid ikke en ph.d. i antirasisme for å ta tak i rasismen som skjer mellom barn.
Barn har behov for å få sine opplevelser anerkjent og bekreftet. Dette er en forutsetning for emosjonell trygghet som igjen er en forutsetning for lek, læring og utvikling. Klarer vi å gi barn denne tryggheten så vil vi gjøre dem i stand til å sette egne grenser og fortelle om vonde opplevelser også senere i livet. For å oppnå dette er vi nødt til å ta barnas opplevelser på alvor. Å ta opplevelsene på alvor betyr at vi må gå inn i ubehaget og konfrontere vår egen smerte og våre egne holdninger.
Et tips til hvordan vi kan ta inn over oss barnas smerte i praksis, er å gå inn i hva vi selv opplevde som smertefullt da vi var barn. Dette er en krevende oppgave, men det vil gjøre det mulig å gjenkjenne smerten hos barnet. Ved å gjøre dette vil rasismen berøre oss emosjonelt, og det igjen vil vekke ryggmargsrefleksen for å gjøre noe med det barnet har opplevd.