Hender peker mot skjermen på en laptop.
Foto: John Schnobrich/Unsplash.com
7. Spiseforstyrrelser

Opp­gaver til klassen: Spiseforstyrrelser


Last ned pre­sen­tasjon om Spiseforstyrrelser


Sam­funnsfag

Oppgave 1: Hvordan por­tret­teres spise­for­styr­relse i media?

Akkurat som voksne så har ungdom også gjerne et spe­sifikt bilde av hvem som kan ha en spise­for­styr­relse. Dette gjen­speiler seg ofte i illust­ra­sjoner, bilder og intervjuobjekter.

Det er eksem­pelvis ikke uvanlig at elever tegner en tynn kropp som ser seg selv som tykk i speilet, eller bruker bilder av særlig unge kvinner med ano­reksi for å illustrere spise­for­styr­relse. Dette gjelder også mediene.

  • Finn bilder som illust­rerer de ulike spiseforstyrrelsene:
  • Ano­reksi
  • Bulimi
  • Megareksi
  • Ortoreksi
  • Over­spi­sings­li­delse
  • ARFID

Hva kjenne­tegner bildene for de ulike gruppene? Hva sier dette om sam­funnets for­vent­ninger? Hvordan er kjønns­ba­lansen? Gå sammen i små grupper og dis­kuter det dere har funnet.

Oppgave 2: Valg og politikk

Gå sammen i grupper og fordel de ulike poli­tiske partier dere imellom.

  • Hva sier partiet om behandling av spiseforstyrrelser? 
    • Har de egne forslag, eller er det en del av annen helsepolitikk?
  • Hvordan skiller par­tiets mening seg fra andre partier? 
    • Hvilke for­skjeller kan dere finne?
  • Hvis partiet ikke nevner spise­for­styr­relser, hvorfor tror dere det er slik? 
    • Er det fordi det ikke er en prioritet?
  • Hvordan vil partiet betale for behandling av spiseforstyrrelser? 
    • Satser de på offentlige eller private løsninger?
  • Har partiet kon­krete ideer for hvordan behand­lingen kan bli bedre?
  • Hvordan ser partiet på fore­bygging, altså å stoppe spise­for­styr­relser før de oppstår?
  • Hvordan prio­ri­terer partiet spise­for­styr­relser i forhold til andre psy­kiske lidelser?
  • Hva mener partiet om behand­lings­til­budet for grupper som ungdom, kvinner og minoriteter?
  • Lytter partiet til helse­ar­beidere eller de som har erfaring med spiseforstyrrelser?
En gutt i oransje jakke kaster en basketball. Været er tåkete.
Foto: Tamarcus Brown/Unsplash.com

Kropps­øving:

Opp­gaver 1: Spise­for­styr­relse og idrett

Gå sammen i grupper og lag en pre­sen­tasjon om hvordan spise­for­styr­relser kan påvirke idretts­ut­øvere og hva man kan gjøre for å fore­bygge og hjelpe.

Velg en idrettsgren å fokusere på. Anbe­faler at gruppene velger ulike idretts­grener. Her er forslag til ulike idrettsgrener.

  • Langrenn
  • Hopp
  • Turn
  • Hockey
  • Boksing
  • Ridning
  • Fotball
  • Sykkel
  • Triathlon
  • Vekt­løfting
  • Klatring

Oppgave 2: Positivt kroppsbilde

Til lærer: Gi elevene et foredrag om spise­for­styr­relser, inkludert hva det er og hva som kan for­årsake det. Du kan eksem­pelvis bruke Power­pointen som ligger vedlagt denne modulen. 

Lag en liste over ulike former for fysisk akti­vitet, denne skal brukes til punkt 2. 

Ved å gjen­nomføre denne opp­gaven vil elevene lære om vik­tig­heten av fysisk akti­vitet og beve­gel­ses­glede for å fore­bygge spise­for­styr­relser. De vil også få mulig­heten til å prøve for­skjellige former for fysisk akti­vitet og lære å ha det gøy og nyte beve­gelse uten å fokusere på kroppsform eller prestasjon.

  1. Etter at dere har hørt på foredrag om spise­for­styr­relser, dis­kuter vik­tig­heten av å ha et positivt kroppsbilde.
  2. Dere får en liste over ulike fysiske akti­vi­teter fra lære. Velg en eller to som du vil prøve.
  3. Gå inn i grupper, og lag en kort video som viser deres valgte akti­vitet. Fokusere på å ha det gøy og å nyte akti­vi­teten, fremfor å fokusere på kroppsform eller prestasjon.
  4. Del videoen med resten av klassen.

 

Foto: Alex­ander Grey/Unsplash.com

Norsk:

Oppgave 1: Informasjonsbrosjyre

Du skal lage en infor­ma­sjons­bro­sjyre om spise­for­styr­relser og fore­bygging. Bro­sjyren skal være skriftlig og visuell, og skal rettes mot ung­dommer på din egen alder.

Spise­for­styr­relser er et alvorlig problem som rammer mange unge men­nesker. Som ung­dommer er dere i en spe­siell situasjon hvor dere kan være særlig sårbare for å utvikle en spise­for­styr­relse. Det er viktig å forstå hva spise­for­styr­relser er og hvordan man kan fore­bygge dem.

Din oppgave er å lage en infor­ma­sjons­bro­sjyre om spise­for­styr­relser og fore­bygging. Bro­sjyren skal være på minst to bro­sjy­re­sider og skal inne­holde føl­gende elementer:

  1. En defi­nisjon av hva spise­for­styr­relser er, og en beskri­velse av de van­ligste typene av spiseforstyrrelser.
  2. En oversikt over de van­ligste årsakene til spise­for­styr­relser, inkludert både psy­ko­lo­giske og sosiale faktorer.
  3. Tips og råd om hvordan man kan fore­bygge spiseforstyrrelser.
  4. Infor­masjon om hvor man kan få hjelp hvis man mis­tenker at en selv eller noen en kjenner har en spiseforstyrrelse.

Du kan bruke en blanding av tekst, bilder, og illust­ra­sjoner i bro­sjyren din. Husk å gjøre bro­sjyren så tydelig og lett­for­ståelig som mulig.

 

Oppgave 2: Kritisk tilbakeblikk

Velg en film, serie eller bok fra egen barndom og undersøk hvordan kropp blir frem­stilt. Ser du positive frem­stil­linger av kropp? Hvis ja, hvordan da? Hvis nei, hvordan frem­stiller de kropp? Hvilke måter kan dette fore­bygge eller bidra til spiseforstyrrelser?

Engelsk:

Oppgave 1: Eating dis­roders and the world

Group Project Work in small groups to create a cam­paign or pre­sen­tation that raises awa­reness about eating dis­orders. Your project could be in the form of a:

  • Poster.
  • Short video.
  • Infor­mative brochure.

Make sure your project covers:

  • How to promote a positive body image and a healthy rela­tionship with food.
  • What eating dis­orders are, and how they affect people.
  • Signs that someone might have an eating disorder.
  • Where to seek help if someone is struggling with an eating disorder.

Oppgave 2: Research

Research dif­ferent types of eating dis­orders such as anorexia, bulimia, and binge-eating disorder.

Write a reflection on what you learned from rese­ar­ching eating dis­orders. Con­sider the following questions:

  • Why do you think eating dis­orders are becoming more common in our society?
  • What are some of the con­se­quences of having an eating disorder?
  • How can we prevent eating dis­orders from developing?
  • What are some stra­tegies for main­taining a healthy rela­tionship with food?
  • How can we support indi­vi­duals who are struggling with an eating disorder?
Foto: Kelly Sikkema/Unsplash.com

KRLE:

Oppgave 1: Kropp og tro

Skriv en oppgave om hvordan ulike reli­gioner og tros­samfunn har sett på spise­for­styr­relser og kropps­bilde gjennom his­torien. Dersom du ikke finner infor­masjon på norsk, gjør et søk på engelsk.

Oppgave 2: Kropps­po­si­ti­vitet og selvaksept

Denne opp­gaven går ut på å utforske kon­septet kropps­po­si­ti­vitet og hvordan man kan lære å akseptere og like sin egen kropp.

  1. a) Hva betyr det å være kropps­po­sitiv? Hvordan kan man prak­tisere kropps­po­si­ti­vitet i hverdagen?
  2. b) Dis­kuter hvorfor det kan være vans­kelig å akseptere sin egen kropp. Hva er noen måter man kan lære å like sin egen kropp på?
  3. c) Hvordan kan man hjelpe andre med å lære å akseptere og like sin egen kropp?
  4. d) På hvilken måte tror du at ulike livssyn påvirker holdning til kropp?
Foto: Zach Lucero/Unsplash.com

Reflek­sjons­spørsmål som kan dis­ku­teres i plenum:

1. Hva tenker du er de største utford­ringene knyttet til å fore­bygge spiseforstyrrelser?

  1. Hva kan vi gjøre for å øke bevisst­heten rundt spise­for­styr­relser og hvordan kan vi hjelpe de som har en spiseforstyrrelse?
  2. Hvordan kan vi bekjempe kropps­press og negativ kropps­bilde i samfunnet?

4. Hvorfor er det viktig å ha et sunt forhold til mat og kropp?

5. Hvordan kan vi endre sam­funnets fokus på vekt og utseende til å ha mer fokus på helse og velvære?

6. Hva kan vi gjøre for å støtte venner og familie som sliter med en spiseforstyrrelse?

7. Hvordan kan skolen spille en rolle i fore­bygging av spiseforstyrrelser?

8. Hvordan kan vi mot­virke spise­for­styr­relser i idretts­miljøer og andre sosiale sammenhenger?

9. Hva slags res­surser og støtte bør være til­gjen­gelig for per­soner som sliter med spiseforstyrrelser?

10. Hvordan kan vi jobbe for å skape et samfunn der alle kropps­former og stør­relser blir akseptert og verdsatt?

 

Popup for Søkemotorbrukere