Oppgaver til klassen: Spiseforstyrrelser
Last ned presentasjon om Spiseforstyrrelser
Samfunnsfag
Oppgave 1: Hvordan portretteres spiseforstyrrelse i media?
Akkurat som voksne så har ungdom også gjerne et spesifikt bilde av hvem som kan ha en spiseforstyrrelse. Dette gjenspeiler seg ofte i illustrasjoner, bilder og intervjuobjekter.
Det er eksempelvis ikke uvanlig at elever tegner en tynn kropp som ser seg selv som tykk i speilet, eller bruker bilder av særlig unge kvinner med anoreksi for å illustrere spiseforstyrrelse. Dette gjelder også mediene.
- Finn bilder som illustrerer de ulike spiseforstyrrelsene:
- Anoreksi
- Bulimi
- Megareksi
- Ortoreksi
- Overspisingslidelse
- ARFID
Hva kjennetegner bildene for de ulike gruppene? Hva sier dette om samfunnets forventninger? Hvordan er kjønnsbalansen? Gå sammen i små grupper og diskuter det dere har funnet.
Oppgave 2: Valg og politikk
Gå sammen i grupper og fordel de ulike politiske partier dere imellom.
- Hva sier partiet om behandling av spiseforstyrrelser?
- Har de egne forslag, eller er det en del av annen helsepolitikk?
- Hvordan skiller partiets mening seg fra andre partier?
- Hvilke forskjeller kan dere finne?
- Hvis partiet ikke nevner spiseforstyrrelser, hvorfor tror dere det er slik?
- Er det fordi det ikke er en prioritet?
- Hvordan vil partiet betale for behandling av spiseforstyrrelser?
- Satser de på offentlige eller private løsninger?
- Har partiet konkrete ideer for hvordan behandlingen kan bli bedre?
- Hvordan ser partiet på forebygging, altså å stoppe spiseforstyrrelser før de oppstår?
- Hvordan prioriterer partiet spiseforstyrrelser i forhold til andre psykiske lidelser?
- Hva mener partiet om behandlingstilbudet for grupper som ungdom, kvinner og minoriteter?
- Lytter partiet til helsearbeidere eller de som har erfaring med spiseforstyrrelser?
Kroppsøving:
Oppgaver 1: Spiseforstyrrelse og idrett
Gå sammen i grupper og lag en presentasjon om hvordan spiseforstyrrelser kan påvirke idrettsutøvere og hva man kan gjøre for å forebygge og hjelpe.
Velg en idrettsgren å fokusere på. Anbefaler at gruppene velger ulike idrettsgrener. Her er forslag til ulike idrettsgrener.
- Langrenn
- Hopp
- Turn
- Hockey
- Boksing
- Ridning
- Fotball
- Sykkel
- Triathlon
- Vektløfting
- Klatring
Oppgave 2: Positivt kroppsbilde
Til lærer: Gi elevene et foredrag om spiseforstyrrelser, inkludert hva det er og hva som kan forårsake det. Du kan eksempelvis bruke Powerpointen som ligger vedlagt denne modulen.
Lag en liste over ulike former for fysisk aktivitet, denne skal brukes til punkt 2.
Ved å gjennomføre denne oppgaven vil elevene lære om viktigheten av fysisk aktivitet og bevegelsesglede for å forebygge spiseforstyrrelser. De vil også få muligheten til å prøve forskjellige former for fysisk aktivitet og lære å ha det gøy og nyte bevegelse uten å fokusere på kroppsform eller prestasjon.
- Etter at dere har hørt på foredrag om spiseforstyrrelser, diskuter viktigheten av å ha et positivt kroppsbilde.
- Dere får en liste over ulike fysiske aktiviteter fra lære. Velg en eller to som du vil prøve.
- Gå inn i grupper, og lag en kort video som viser deres valgte aktivitet. Fokusere på å ha det gøy og å nyte aktiviteten, fremfor å fokusere på kroppsform eller prestasjon.
- Del videoen med resten av klassen.
Norsk:
Oppgave 1: Informasjonsbrosjyre
Du skal lage en informasjonsbrosjyre om spiseforstyrrelser og forebygging. Brosjyren skal være skriftlig og visuell, og skal rettes mot ungdommer på din egen alder.
Spiseforstyrrelser er et alvorlig problem som rammer mange unge mennesker. Som ungdommer er dere i en spesiell situasjon hvor dere kan være særlig sårbare for å utvikle en spiseforstyrrelse. Det er viktig å forstå hva spiseforstyrrelser er og hvordan man kan forebygge dem.
Din oppgave er å lage en informasjonsbrosjyre om spiseforstyrrelser og forebygging. Brosjyren skal være på minst to brosjyresider og skal inneholde følgende elementer:
- En definisjon av hva spiseforstyrrelser er, og en beskrivelse av de vanligste typene av spiseforstyrrelser.
- En oversikt over de vanligste årsakene til spiseforstyrrelser, inkludert både psykologiske og sosiale faktorer.
- Tips og råd om hvordan man kan forebygge spiseforstyrrelser.
- Informasjon om hvor man kan få hjelp hvis man mistenker at en selv eller noen en kjenner har en spiseforstyrrelse.
Du kan bruke en blanding av tekst, bilder, og illustrasjoner i brosjyren din. Husk å gjøre brosjyren så tydelig og lettforståelig som mulig.
Oppgave 2: Kritisk tilbakeblikk
Velg en film, serie eller bok fra egen barndom og undersøk hvordan kropp blir fremstilt. Ser du positive fremstillinger av kropp? Hvis ja, hvordan da? Hvis nei, hvordan fremstiller de kropp? Hvilke måter kan dette forebygge eller bidra til spiseforstyrrelser?
Engelsk:
Oppgave 1: Eating disroders and the world
Group Project Work in small groups to create a campaign or presentation that raises awareness about eating disorders. Your project could be in the form of a:
- Poster.
- Short video.
- Informative brochure.
Make sure your project covers:
- How to promote a positive body image and a healthy relationship with food.
- What eating disorders are, and how they affect people.
- Signs that someone might have an eating disorder.
- Where to seek help if someone is struggling with an eating disorder.
Oppgave 2: Research
Research different types of eating disorders such as anorexia, bulimia, and binge-eating disorder.
Write a reflection on what you learned from researching eating disorders. Consider the following questions:
- Why do you think eating disorders are becoming more common in our society?
- What are some of the consequences of having an eating disorder?
- How can we prevent eating disorders from developing?
- What are some strategies for maintaining a healthy relationship with food?
- How can we support individuals who are struggling with an eating disorder?
KRLE:
Oppgave 1: Kropp og tro
Skriv en oppgave om hvordan ulike religioner og trossamfunn har sett på spiseforstyrrelser og kroppsbilde gjennom historien. Dersom du ikke finner informasjon på norsk, gjør et søk på engelsk.
Oppgave 2: Kroppspositivitet og selvaksept
Denne oppgaven går ut på å utforske konseptet kroppspositivitet og hvordan man kan lære å akseptere og like sin egen kropp.
- a) Hva betyr det å være kroppspositiv? Hvordan kan man praktisere kroppspositivitet i hverdagen?
- b) Diskuter hvorfor det kan være vanskelig å akseptere sin egen kropp. Hva er noen måter man kan lære å like sin egen kropp på?
- c) Hvordan kan man hjelpe andre med å lære å akseptere og like sin egen kropp?
- d) På hvilken måte tror du at ulike livssyn påvirker holdning til kropp?
Refleksjonsspørsmål som kan diskuteres i plenum:
1. Hva tenker du er de største utfordringene knyttet til å forebygge spiseforstyrrelser?
- Hva kan vi gjøre for å øke bevisstheten rundt spiseforstyrrelser og hvordan kan vi hjelpe de som har en spiseforstyrrelse?
- Hvordan kan vi bekjempe kroppspress og negativ kroppsbilde i samfunnet?
4. Hvorfor er det viktig å ha et sunt forhold til mat og kropp?
5. Hvordan kan vi endre samfunnets fokus på vekt og utseende til å ha mer fokus på helse og velvære?
6. Hva kan vi gjøre for å støtte venner og familie som sliter med en spiseforstyrrelse?
7. Hvordan kan skolen spille en rolle i forebygging av spiseforstyrrelser?
8. Hvordan kan vi motvirke spiseforstyrrelser i idrettsmiljøer og andre sosiale sammenhenger?
9. Hva slags ressurser og støtte bør være tilgjengelig for personer som sliter med spiseforstyrrelser?
10. Hvordan kan vi jobbe for å skape et samfunn der alle kroppsformer og størrelser blir akseptert og verdsatt?