Publikasjoner i pdf-format

VIP (Viktig interessant person)

LS Info 8/2018 beskriver det voldsforebyggende programmet VIP (Viktig interessant person). Alle har rett til en trygg seksualitet fri for vold, tvang og overgrep. VIP-programmet gir personer med utviklingshemming bedre evne til å forstå egne følelser, sette grenser og forstå hva som er vold og overgrep.

Les for meg – snakk med meg!

LS Info 7/2018 omhandler prosjektet Les for meg - snakk med meg.
Likestillingssenteret tilbyr i samarbeid med Hamar krisesenter og Fylkesmannen i Hedmark kurs for å forebygge og avdekke vold i nære relasjoner. Deltakerne får fagkunnskap om vold i nære relasjoner og Innføring i bruk av barnebøker som samtaleverktøy. Kursene er gratis.

Trygge voksne – trygge barn

LS Info 6/2018 omhandler prosjektet Trygge voksne - trygge barn.
Likestillingssenteret tilbyr i samarbeid med Fylkesmannen i Hedmark nettverkssamlinger for ansatte i barnehager og helsestasjoner for å forebygge vold og seksuelle overgrep. Deltakerne får kunnskap, forskning og teori om vold og praktisk opplæring i metoder og samtaleverktøy for å snakke om vanskelige tema.

Trygg i egen seksualitet

LS Info 5/2018 beskriver fagdagen Trygg i egen seksualitet, som gir ansatte økt kompetanse og trygghet til å snakke om kjønn, normer, seksualitet og grensesetting for å forebygge overgrep.

Trygg i eget uttrykk

LS Info 4/2018 handler om kurset Trygg i eget uttrykk - jenter, gutter og alle andre.
Kurset er utviklet for å gi ansatte i barnehager innspill og ideer til å skape et åpent og inkluderende læringsmiljø med respekt for forskjellighet. Målet er å gi barna flere muligheter og fremme stolthet over egen kropp og identitet.

Barrierefrie utdanningsvalg

LS Info 3/2018 beskriver nettkurset Barrierefrie utdanningsvalg. Nettkurset er for lærere, rådgivere og skoleledere. I nettkurset får du kunnskap om hvilke funksjonshemmende barrierer som finnes i videregående skole, reflektere rundt egen skoles praksis og verktøy for å senke barrierene.

Bevisste utdanningsvalg

LS Info 2/2018 beskriver kurset Bevisste utdanningsvalg.
Bevisste utdanningsvalg er utvikla for deg som er rådgiver eller karriereveileder eller underviser i faget utdanningsvalg.

Årsmelding 2017

LS Info 1/2018, Med blikk for likestilling, er kortversjonen av årsmeldinga til Likestillingssenteret for 2017.

Les for meg – snakk med meg

Likestillingssenteret og Hamar bibliotek har sammen utvikla et ressurshefte om bruk av bildebøker i samtaler med barn om vold og overgrep. Ressursheftet kan brukes av ansatte i barnehager, skoler, helsestasjoner, bibliotek og andre som møter barn i sin arbeidshverdag.

Ressurshefte for å rekruttere og beholde menn i barnehagen

Hvordan kan lekeressurs som rekrutteringstiltak gjennomføres og brukes som kompetansehevende tiltak i barnehagen? Ressursheftet inneholder kunnskap og eksempler for alle som ønsker å sette i gang tiltaket lekeressurs eller videreutvikle allerede igangsatte tiltak.

Skeiv i Helse-Norge

Kartlegging av tilbud for skeive i Innlandet og helsepersonells kompetanse om seksuell orientering, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet.

Styrk rollen som frivillig i møte med innvandrere

Har du opplevd utfordringer som frivillig? Er det tema du synes er vanskelig? Her får du tips til hvordan du kan styrke rollen din som frivillig i møte med innvandrere.

Hvordan formidles likestilling i undervisningen til innvandrere?

Denne rapporten presenterer resultatet av kartlegging om hvordan likestilling formidles i til innvandrere ved læringssentrene og karrieresentre i Oppland og hvordan det tilrettelegges for at særlig kvinner skal komme ut i arbeid.

Innvandrere i Oppland – inkludering og bolyst

Rapport om inkludering og bolyst blant innvandrere i Oppland.

Statistikk om innvandrere i Oppland og Gjøvik

Statistikk om befolkning, innenlands flytting, utdanning og sysselsetting i Oppland og Gjøvik.

Lekeressurs i Lillehammer

Evaluering av Lekeressurs-prosjektet fra 2009 til 2015 i Lillehammer.

Likestillingsanalyse av sentrale styringsdokumenter Hedmark fylkeskommune

Likestillingsanalyse av fire sentrale styringsdokumenter i Hedmark fylkeskommune for å undersøke i hvilken grad likestillingsperspektivet er ivaretatt i dokumentene.

Barrierefrie utdanningsvalg for elever med funksjonsnedsettelser

Hvordan vurderer elever med nedsatt funksjonsevne og rådgivere i videregående skole i Hedmark og Oppland tilrettelegging, rådgiving og muligheter for høyere utdanning?

Likeverd og muligheter i Vennesla

Statusrapport fra prosjektet Likeverd og muligheter i Vennesla kommune. Likestillingssenteret har vært faglig veileder til arbeidet i barnehagene.

Alskens folk

Alskens folk er den første forskningsrapporten i Norge som omhandler levekår, livssituasjon og livskvalitet for personer med kjønnsidentitetstematikk.

Likestillingsanalyse av styringsdokument i Østfold fylkeskommune

Likestillingsanalyse for å se hvordan likestillings- og mangfoldsperspektivet er i varetatt i sentrale styringsdokumenter i Østfold fylkeskommune

Utviklingsarbeid i barnehager i Hedmark

Rapport fra utviklingsnettverk for likestilling i fem barnehager i Hedmark.

Vedvarende vikeplikt

Kartlegging av kommunalt og regionalt likestillingsarbeid. Rapporten er grunnlagsdokument til Likestillingsutvalgets NOU 2011:18 Struktur for likestilling.

Likestilling i barnehager i Gran kommune

Rapport fra utviklingsarbeid om likestilling fra tre barnehager i Gran kommune i 2011.

Nye barnehager i gamle spor

Statusrapport fra Handlingsplan for likestilling i barnehage og grunnopplæring (2008-2010) med oversikt over status for likestillingsarbeidet i norske barnehager.

Likestilling i barnehager i Hedmark 2010

Rapport fra utviklingsarbeid om likestilling i fire barnehager i Hedmark i 2010.